Jong in Brussel: een overzicht van de belangrijkste resultaten Nicole Vettenburg Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Het verenigingsleven van Antwerpse en Gentse scholieren Tineke Van de Walle, Dries Cardoen & Lieve Bradt Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
Jeugddelinquentie anders bekeken: de JOP-monitor
Allochtone jongeren en criminaliteit, demografische aspecten
De betekenis van vrijwilligerswerk voor kwetsbare ouderen
Diederik Cops Leuvens Instituut voor Criminologie
Het verband tussen levensstijlrisico’s en jeugddelinquentie uitgediept Hanne Op de Beeck.
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
De context van ‘jongeren in cijfers en letters’
De ideale levensloop van jongerern
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Cijfers die doen nadenken. School, vrije tijd en steun… Tineke Van de Walle, Lieve Bradt & Maria Bouverne-De Bie Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Welbevinden en (probleem) gedrag van jarigen in de Stadregio Rotterdam 8 juni 2006 De Jeugdmonitor® is een initiatief van GGD Rotterdam en omstreken.
Gezondheid en leefstijl in krachtwijken:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Vechtscheidingen en partnergeweld
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Inburgering in Vlaanderen
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Brussel nader onderzocht
Open Fora geweld op school en in de vrije tijd
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011.
Enquête.
De vierde pijler van de ontwikkelingssamenwerking Daphné Holvoet 1BASWc Academiejaar
Drugpreventie bij jongeren
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Theorieën over slachtofferschap
  Sociaal-economische effectrapportage 2009 presentatie 14 mei 2009 Stadsregio Rotterdam ABF Research Rik Lukey.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
De sociaal-economische effectrapportages  Doel SEER: monitoren sociaal-economische ontwikkeling, spreiding kansarme groepen  SEER wordt tot op heden.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Heylen K., Tratsaert K., Winters S. Verbrugghe Eva 1 BaSW C Informatievaardigheden.
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
De Vlaming en zijn (on-) veiligheidsgevoelens: ongelijk verdeeld en verspreid? Dries Verlet & Marc Callens Studiedienst Vlaamse Regering Stefaan Pleysier.
Annelies Kepper Trimbos-instituut Universiteit Utrecht
Waarom zijn interetnische contacten eigenlijk zo belangrijk? Pieter-Paul Verhaeghe PhD. Student Sociologie Universiteit Gent 1.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Radicaal, orthodox of extremist?
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Profilering van aandachtswijken, kantelwijken en zelfreddende wijken
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Jong in Brussel: een overzicht van de belangrijkste resultaten Nicole Vettenburg Vakgroep Sociale Agogiek - UGent

Inhoud  Jeugdonderzoeksplatform  Publicatie: Jong in Brussel

Jeugdonderzoeksplatform (JOP)  Samenwerkingsverband tussen drie onderzoeksgroepen:  TOR (sociologie – Vrije Universiteit Brussel)  Promotor: Prof. M. Elchardus / Dr. J. Siongers  Onderzoekers: Lilith Roggemans – (Sarah Herbots)  LINC (criminologie – K.U.Leuven)  Promotor: Prof. J. Put  Onderzoekers: Diederik Cops – Hanne Op de Beeck  Vakgroep Sociale Agogiek (pedagogie – UGent)  Promotor-coördinator: Prof. N. Vettenburg  Onderzoekers: Dries Cardoen - Ogi De Clerck =>Geïntegreerd in het Steunpunt ‘Cultuur, Jeugd en Sport’

 Drie opdrachten:  Inventarisering en synthetisering van bestaand onderzoek  Website – 750 fiches  Jeugdmonitor: ontwikkelen en afnemen  JOP-monitor 1 ( ) – jarigen  JOP-monitor 2 (2008) – jarigen  JOP-monitor Brussel (2010) – leerlingen S.O.  Internationale dimensie realiseren  Publicaties, participatie aan congressen, seminaries, internationale netwerken

 JOP-Publicaties:  Jongeren van nu en straks. Overzicht en synthese van recent jeugdonderzoek in Vlaanderen. Leuven: LannooCampus, 2006  Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP- monitor 1. Leuven: LannooCampus, 2007  Jongeren binnenstebuiten. Thema's uit het jongerenleven onderzocht. Leuven/Den Haag: Acco, 2009  Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP- monitor 2. Leuven/Den Haag: Acco, 2010  Jong in Brussel. Bevindingen uit de JOP-monitor Brussel. Leuven/Den Haag: Acco, 2011  Website:

Publicatie: Jong in Brussel Inhoud 1. De subjectieve leefwereld van Brusselse scholieren 2.Het gedrag van jongeren in Brusselse scholen 3.De ideale levensloop van Brusselse jongeren 4.Ter afronding: van multiculturaliteit naar interculturaliteit

1.1. SUB. LEEFW. - Het schoolwelbevinden  Twee aspecten worden onderzocht: schoolbeleving en relatie met leerkrachten  Wij vinden:  De meerderheid van de Brusselse leerlingen is tevreden - over zijn/haar opleiding en school - over zijn/haar relatie met leerkracht maar de tevredenheid ligt hoger bij Vlaamse leerlingen

1.1. SUB. LEEFW. - Het schoolwelbevinden  Vergelijkbare factoren verklaren het schoolwelbevinden in Brussel en Vlaanderen  In Brussel hangen een aantal factoren samen met een lager schoolwelbevinden, nl.  jongens  allochtonen  leerlingen met een beperkte financiële ruimte thuis  leerlingen die antisociaal gedrag stellen op school

1.2. SUB. LEEFW. - Multiculturaliteit  Onderzoek naar :  de sociale afstand tussen verschillende etnische en religieuze groepen  de invloed van interetnisch contacten op etnische vooroordelen bij Brusselse jongeren  antisemitisme onder Brusselse jongeren

1.2. SUB. LEEFW. - Multiculturaliteit  Wij vinden:  Brusselse jongeren leven niet samen met, maar naast elkaar = een multiculturele LAT-relatie  De sociale afstand is het kleinst met leden uit de eigen groep; het grootst met Bulgaren, Koerden en Roma’s  een evenwichtige etnische mix in de woonbuurt, bevordert interculturele solidariteit bij blanke meerderheidsgroepen  antisemitisme ligt hoger bij gelovige jongeren, maar vooral bij moslimjongeren

1.3. SUB. LEEFW. – Buurtbeleving en onveiligheidsgevoelens  Onderzoek bij Brusselse scholieren naar  de onveiligheidsgevoelens  de buurtbeleving  de relatie tussen beide

1.3. SUB. LEEFW. – Buurtbeleving en onveiligheidsgevoelens  Wij vinden:  dat de leefbaarheid en veiligheid van Brussel best meevalt, maar jongeren die in BHG wonen  voelen zich iets onveiliger  ervaren wat meer overlast in de woonbuurt  zijn iets minder positief over de sociale relaties in hun woonbuurt dan jongeren die buiten BHG wonen

2.1. GEDRAG - Deelname aan het verenigingsleven  Onderzoek naar :  Mate van participatie  Non-partcipatie in specifieke groepen  Bevorderende factoren  Welke verenigingstypes zijn democratisch?

2.1. GEDRAG - Deelname aan het verenigingsleven  Wij vinden:  2/3 e van de Brusselse jongeren participeert aan het verenigingsleven, maar Vlaamse jongeren participeren meer  een ondervertegenwoordiging van moslims en allochtone jongeren in het verenigingsleven  Bevorderende factoren zijn verschillend naargelang de subgroep (autochtonen, moslimjongeren en allochtone niet-moslimjongeren)  een beperkt democratische bereik van bepaalde verenigingstypen (‘jeugd’, ‘hobby- en sport’)

2.2. GEDRAG - Consumptieafhankelijkheid  Onderzoek naar:  Consumptieafhankelijkheid  Verklarende factoren  Relatie consumptieafhankelijkheid en antisociaal gedrag  Wij vinden:  dat 30% sterk consumptieafhankelijk is  dat jongeren meer afhankelijk zijn naarmate ze: - meer autonomie nastreven - meer tijd doorbrengen in een reclamerijke en commerciële omgeving (café’s, muziekfestivals, discotheken) - van het mannelijke geslacht zijn  dat er een verband bestaat tussen antisociaal gedrag en consumptieafhankelijkheid

2.3. GEDRAG - Antisociaal gedrag  Onderzoek naar:  het dader- en slachtofferschap onder Brusselse jongeren  een contextuele oorzaak van jongerengeweld in Brussel  het alcohol- en softdrugsgebruik door Brusselse jongeren

2.3. GEDRAG - Antisociaal gedrag  Wij vinden:  kleine criminaliteit komt veel voor bij Brusselse leerlingen  ernstigere feiten (o.a. wapendracht, inbraak en drugverkoop) komen veel minder voor  de schoolcontext speelt slechts een beperkte rol in de verklaring van agressief gedrag bij jongeren  61% slachtoffer werd van een delict  dat 40% de voorbije maand licht alcoholische drank nuttigde, 29% sterke drank dronk, 12% cannabis rookte

2.3. GEDRAG - Antisociaal gedrag  In vergelijking met Vlaamse jongeren, zien wij dat Brusselse leerlingen meer  geweld plegen en zwartrijden, maar evenveel vandalisme plegen en drugs verkopen  een pv krijgen voor hun daden  het slachtoffer worden van eigendoms- of persoonsdelicten  sterke dranken en softdrugs gebruikten, maar minder licht alcoholische dranken dronken.

3. DE IDEALE LEVENSLOOP VAN BRUSSELSE SCHOLIEREN  Onderzoek naar de ideale levensloop (transities binnen arbeidsloopbaan en familiale leven)  Wij vinden dat:  de levensloop van autochtone Brusselse scholieren gelijkloopt met die van Vlaamse jongeren, maar verschilt van de levensloop van allochtone Brusselse scholieren  dit is vooral te wijten aan…  socio-economische verschillen.  culturele verschillen (religie).

4. VAN MULTICULTURALITEIT NAAR INTERCULTURALITEIT  geen al te grote verschillen tussen Brussel en Vlaanderen  Resultaten iets minder positief in Brussel  Naast socio-economische factoren spelen in een grootstedelijke context ook de culturele factoren (vooral religie) als verklaring