Survival of the “fittest” op een te krappe arbeidsmarkt Pieter Timmermans bestuurder-directeur generaal VBO Uw werk, Uw merk, Jan Denys, 22/9/2010
uw werk, uw merk De meest markante passage
• Micro: Wat als werkgever het meest in het oog springt … • Macro: Wat het VBO, als sociale partner, het meest in het oog springt... uw werk, uw merk
Employer branding… • Heeft een positieve invloed op de kwaliteit en de kwantiteit van instromende werknemers • Verhoogt de motivatie van werknemers • Boost het retentiebeleid • Zorgt ervoor dat een werkgever meer en beter op de radar van de potentiële werknemers blijf Micro: Wat als werkgever in het oog springt...
• Demografische evolutie • Economische evolutie • Toenemende schaarste op een wijzigende arbeidsmarkt Macro: Wat het VBO, als sociale partner, in het oog springt...
• Demografische evolutie: piramide (1881) urne (2008) Macro: Wat het VBO als sociale partner in het oog springt
• Economische evolutie: Macro: Wat het VBO als sociale partner in het oog springt Illustratie invoegen !!!
• Toenemende schaarste: - kwantitatief : vacatures vs. werkzoekenden - kwalitatief : 60% VDAB-vacatures zonder diplomavereisten (59% zonder ervaring) - geografisch : Zaventem vs. Schaarbeek • => mismatch als symptoom van zieke arbeidsmarkt Macro: Wat het VBO als sociale partner in het oog springt
• Diagnose arbeidsmarkt: rigide arbeidsmarkt in de ban van het verleden • Remedie : juiste analyse van de complexe obstakels én de wil om mechanismen te installeren die structurele verandering inluiden Macro: Wat het VBO als sociale partner in het oog springt
• Vandaag: vandaag zorgt employer branding voor smeerolie om de match tussen vraag en aanbod op een stroef werkende arbeidsmarkt vlotter te laten verlopen • Op de arbeidsmarkt van de toekomst zullen werknemers mobieler zijn, waardoor werkgevers verplicht zullen zijn aan potentiële werknemers te laten weten waarvoor ze staan Het belang van employer branding vandaag en in de toekomst
Felicitaties van het VBO met deze publicatie