Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
Schoolpartnerschappen in Europa
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
Workshop berekeningen met schaal voor vmbo-techniek
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Logical Framework Approach
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Opbrengstgericht werken
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Over rekenen gesproken
Noor Klinkenberg 7 april 2011
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Leren in nieuwe contexten
2. Eduscrum als activerende didactiek
Competentiegericht leren vmbo
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Ouderavond Groepsorganisatie
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Basisschool Het Vogelnest
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
50.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
Referentiekader rekenen. Uit: /
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Jaarplan cultureel erfgoed Inleiding. Uitgangspunten. Toekomstvisie. Visie op cultuureducatie. Budget. Doelstellingen. Lessuggesties. Afsluiting.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
De nieuwe onderbouw.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Gepersonaliseerd leren
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Visie op het economieonderwijs
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Informatieavond 8 juli me.
Transcript van de presentatie:

Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt

Aanbeveling 6 Gebruiken in andere leergebieden Het gebruiken en onderhouden van basisvaardigheden op het gebied van het rekenen & wiskunde moet voor een belangrijk deel plaats vinden tijdens het toepassen in andere leergebieden en praktijksituaties. De aanpak die in rekenen & wiskunde is aangeleerd moet bij de docenten van andere vakken bekend zijn en zoveel mogelijk worden gebruikt.

Beleidskeuzen •Welk ambitieniveau hebben we? •(Bij een hoge ambitie) welke rekenvisie spreekt ons het meest aan? •Welke problemen staan onze ambitie in de weg en willen we / kunnen we / moeten we oplossen? •Welke leerling-groepen onderscheiden we daarbij? •Welke vakken betrekken we daarbij?

Visie Leerinhouden Leeractiviteiten Afstemming Planning Organisatie Rekenen in andere vakken Samenwerkings- niveaus Communicatie Docenten

Visie: waarom •“Rekenen is overal” •Kostenoverwegingen •Hoger leerrendement

Betrokken vakken •Geen → aparte rekenlessen •Wiskunde •Alle vakken met een rekencomponent •Overige vakken Ambitieniveau Rekenvisie

Leerinhouden: wat •Examenprogramma’s, examensyllabi, kerndoelen •Lesmethoden •Inbreng vakdocenten

Leeractiviteiten: wat doen leerlingen? (In)formele voorkennis Verwerven Consolideren Onderhouden Activeren van voorkennis

Activeren Verwerving Consolidatie Onderhoud Paraat hebben Functioneel gebruiken Weten waarom

Samenwerkingsniveaus

Afstemming: hoe •Notaties, taal, betekenis •Rekenstrategieën voor rekenkundige problemen •Uitgangspunten rekendidactiek alleen als rekenkundige kennis, inzicht en vaardigheden ook in andere vakken verworven worden

Kwaliteit van rekenstrategieën Bereken “Eerst en dan de noemer vermenigvuldigen met 5”

Rekenstrategieën Kwaliteit WI NA ECTE AK

One size fits all Kwaliteit WI NA ECTE AK

Terugvaloptie Kwaliteit WI NA ECTE AK

Duizend bloemen Kwaliteit WI NA ECTE AK

Uitgangspunten rekendidactiek Hoe verwerven leerlingen rekenstrategieën met bijhorende kennis en inzicht? Uitvoeringskwaliteit Toepassingsbereik

Docenten: wie •Deskundigheid –“ Hoe goed kunnen docenten zelf rekenen?” –“Hoe goed kunnen docenten rekenen uitleggen?” •Thuisbasis –sectielid of teamlid? •Veranderbereidheid

Planning: wanneer Wiskunde Economie Aardrijkskunde Nask

Organisatie: wie •Welke spelregels hanteert de school? –Wie houdt overzicht? –Wie houdt toezicht? –Wie mag wat veranderen? •“Eigenaarschap” –Taken en bevoegdheden •Rekencoördinator –Taken en bevoegdheden