Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt
Aanbeveling 6 Gebruiken in andere leergebieden Het gebruiken en onderhouden van basisvaardigheden op het gebied van het rekenen & wiskunde moet voor een belangrijk deel plaats vinden tijdens het toepassen in andere leergebieden en praktijksituaties. De aanpak die in rekenen & wiskunde is aangeleerd moet bij de docenten van andere vakken bekend zijn en zoveel mogelijk worden gebruikt.
Beleidskeuzen •Welk ambitieniveau hebben we? •(Bij een hoge ambitie) welke rekenvisie spreekt ons het meest aan? •Welke problemen staan onze ambitie in de weg en willen we / kunnen we / moeten we oplossen? •Welke leerling-groepen onderscheiden we daarbij? •Welke vakken betrekken we daarbij?
Visie Leerinhouden Leeractiviteiten Afstemming Planning Organisatie Rekenen in andere vakken Samenwerkings- niveaus Communicatie Docenten
Visie: waarom •“Rekenen is overal” •Kostenoverwegingen •Hoger leerrendement
Betrokken vakken •Geen → aparte rekenlessen •Wiskunde •Alle vakken met een rekencomponent •Overige vakken Ambitieniveau Rekenvisie
Leerinhouden: wat •Examenprogramma’s, examensyllabi, kerndoelen •Lesmethoden •Inbreng vakdocenten
Leeractiviteiten: wat doen leerlingen? (In)formele voorkennis Verwerven Consolideren Onderhouden Activeren van voorkennis
Activeren Verwerving Consolidatie Onderhoud Paraat hebben Functioneel gebruiken Weten waarom
Samenwerkingsniveaus
Afstemming: hoe •Notaties, taal, betekenis •Rekenstrategieën voor rekenkundige problemen •Uitgangspunten rekendidactiek alleen als rekenkundige kennis, inzicht en vaardigheden ook in andere vakken verworven worden
Kwaliteit van rekenstrategieën Bereken “Eerst en dan de noemer vermenigvuldigen met 5”
Rekenstrategieën Kwaliteit WI NA ECTE AK
One size fits all Kwaliteit WI NA ECTE AK
Terugvaloptie Kwaliteit WI NA ECTE AK
Duizend bloemen Kwaliteit WI NA ECTE AK
Uitgangspunten rekendidactiek Hoe verwerven leerlingen rekenstrategieën met bijhorende kennis en inzicht? Uitvoeringskwaliteit Toepassingsbereik
Docenten: wie •Deskundigheid –“ Hoe goed kunnen docenten zelf rekenen?” –“Hoe goed kunnen docenten rekenen uitleggen?” •Thuisbasis –sectielid of teamlid? •Veranderbereidheid
Planning: wanneer Wiskunde Economie Aardrijkskunde Nask
Organisatie: wie •Welke spelregels hanteert de school? –Wie houdt overzicht? –Wie houdt toezicht? –Wie mag wat veranderen? •“Eigenaarschap” –Taken en bevoegdheden •Rekencoördinator –Taken en bevoegdheden