De Arabische lente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
vorming Het kernconcept socialisatie staat hierbij centraal.
Advertisements

Van Bourguiba over Trabelsië naar de Jasmijn-revolutie…
Visie, missie en kernwaarden
APARTHEID IN ZUID- AFRIKA OMGEDRAAID? ASSF-project Nick Laarhoven, voorjaar 2012.
Communisme in Rusland..
1.4 een geglobaliseerde wereld
de tijd van burgers en stoommachines
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Politiek in Nederland Op wie stem jij?.
Het socialisme Paragraaf 7..
Wat is politiek? 1.1 Het begrip politiek 1.2 De overheid.
Traditionele Belgische breuklijnen
De multipolaire wereldorde – in het licht van gisteren
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
2.2 De overheid grijpt in.
Inzoomen op Zuidoost-Azië Astrid Cijsouw
Een communistische grootmacht
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 1: Oorzaken.
Ontstaan en ontwikkeling van een politieke stroming
Samenvatting: hoofdstuk 1
Grootste staat In 1952 koning Faroek afgezet door een staatsgreep van het leger o.l.v. Naguib. Egypte wordt een republiek en militaire dictatuur. In 1954.
Tijd van Pruiken en Revoluties
Op weg naar het einde.
Hoofdstuk 1 Par. 10 en 11.
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
Edo-Japan, de wereld van Shinto, Sjogoen en Samoerai
De staatsinrichting van Nederland.
DE 21STE EEUW.
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Arabische lente historische wortels
VVOS-studiedag 27 september 2011
Liberalisme en socialisme
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s
Politiek.
50 jaar immigratie De historische wortels van de Turkse en Marokkaanse aanwezigheid in België Dr. Jozefien De Bock, curator project migratie STAM – Stadsmuseum.
Project Noord Zuid werkcolleges
de tijd van burgers en stoommachines
Globplex Regio Vlaanderen Campagnes Societale Transitie Societale Proactievering Senioren Alle info, dossier en werkmateriaal op:
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
§2: politieke stromingen en partijen:
Radicaal, orthodox of extremist?
Wat zijn mensenrechten?
? De Arabische protesten: reden tot optimisme?. Overzicht I. Inleiding: pessimisme II. Nationalisme en dekolonisatie III. Autoritaire staten IV. Revoluties.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
WERELD 3 vwo 4 Conflicten, macht en onmacht par 2 t/m 5.
Coöperatief bankieren Dirk Duijzer, 10 december 2012.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties Paragraaf 8.3 Burgers aan de macht.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen
Democratie in Nederland
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen - Ismen
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
Pruiken en revoluties 4.3 Revolutie in Frankrijk
Les kiezen, politieke stromingen en partijen
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Sociologische paradigma’s
Transcript van de presentatie:

De Arabische lente

Startschot van de Arabische lente? 17 December 2010: zelfverbranding M. Bouazizi in Sidi Bouzid 18 december – 7 januari: lokaal protest groeit (UGTT steunt de protesten op 4 januari) 10-14 januari: politieke massabeweging en einde van Ben Ali Spontaan karakter? Verrassing? (intensiteit; point of no return)

Tahrir en de Egyptische revolutie

Een regionale opstand

Verklaringen? Revolte van de jeugd? Uitzichtloze toekomst van de Arabische jongeren Hoge werkloosheid, geen vrijheid, geen welvaart Arabisch ontwaken? (Arab awakening) Opstand tegen de autoritaire heersers Ook de Arabische volkeren willen (eindelijk) democratie? Passieve Arabier wordt wakker Dominique Moïsi (2008): ‘de Arabische wereld bleef verstrikt in tragedie en in de negatieve emotie van ressentiment’. Volgens hem wezen ‘veel Arabische gematigden (…) de idee van vreedzame verandering en actief burgerschap af, uitgaand van de veronderstelling dat alle politieke leiders leugenachtig en corrupt zijn’

ahistorische verklaringen? Dus de Arabische volkeren wouden zoals als ons zijn? Democratische samenlevingen Liberaal democratische samenlevingen? Eén waar de vrije markt kan floreren in een vrije samenleving? Robert Zoellick (voormalig Wereldbank voorzitter): “it is not just a question of money. It is a question of policy.… Keep in mind, the late Mr. Bouazizi was basically driven to burn himself alive because he was harassed with red tape…one starting point is to quit harassing those people and let them have a chance to start some small businesses”. Kapen van de werkelijkheid? Oorzaak exclusief bij de dictators spreekt het Westen vrij van enige betrokkenheid Oorzaak exclusief bij de dictatuur, spreken de economische hervormingen van de laatste 30 jaar vrij van enige betrokkenheid

Historische en socio-economische achtergrond van de revoluties Economische crisis? Macro-economische cijfers zeggen niets over hoe groei wordt verdeeld en wie profiteert Groeicijfers waar wij van dromen! Lovende rapporten van het IMF over Tunesië, Egypte, Marokko en Libië Kleine klasse van mensen die profiteert van de groei “Het regime”; buitenlandse bedrijven en multinationals d.m.v FTAs, FTZs, QIZs; de oliedollars en emirs uit de Golfstaten Werkende klasse incasseert de laatste 30 jaar Niet armoede maar sociale ongelijkheid ligt aan de basis van de Arabische lente Egyptische reële lonen in 2009 waren lager dan in 1952 70% van de arbeiders in de Egyptische privé in armoede

Van ontwikkelingsmodel naar neoliberaal model 1950-1970: ontwikkelingsstaat; Arabisch socialisme  rentenierstaat (middenklasse als sociale basis) onderwijs, publieke sector, publieke diensten, subsidies, enz. Egypte: Industrialisatie en grote projecten (Aswan & Suez) Mandaat van het volk (Nasser’s sociaal contract ) & ‘Egyptisch ontwikkelingsexperiment’ 1980-2011: SAP (aanslag op de middenklassen) Stedelijke rellen (jaren ‘70 en ‘80) & opkomst Islamisme (& NGOs)

Infitah in Egypte 1974: liberalisering Afbouwen publieke sector Landhervorming & FDI Privatiseren van de staatseigendom SAP in 1991 Marokko, Tunesië, Jordanië, Syrië … maar ook Algerije, de Golfstaten, enz. Opbouw van een kapitalistische klasse Nieuwe sociale machtsbasis Ten koste van de vakbonden, de bureaucratie, enz. Steunen van Islamistische organisaties (verdeel & heers)

Het revolutionaire proces Arabische lente was geen ‘moment’ maar een (spontaan) culminatiepunt van de spanningen van de laatste 30 jaar Stedelijke rellen in de jaren ‘80 (Marokko, Algerije, Tunesië, Egypte (1977), Jordanië) Groeiende populariteit van de islamistische bewegingen, en radicale Jihad-bewegingen (bv. moord op Sadat) Vanaf jaren ‘2000: straatprotest in solidariteit met de Palestijnse 2de intifada Sindsdien ook steeds meer protest tegen binnenlandse situatie (bv. Kefaya in Egypte, mensenrechtenprotest) Toenemend (lokaal) socio-economisch protest: tegen de duurte van het leven (Marokko), Gafsa (Tunesië) en Mahalla (Egypte) Ontstaan van een ‘protestcultuur’ Waarbij de hele bevolking steeds meer betrokken raakt (boeren, arbeiders, intellectuelen, jongeren, vrouwen, middenklasse, enz.)

De mythe van het vreedzaam protest?

Een gewelddadig proces Mythe van de vreedzame revolutie Binnen een context van geweld Dilemma van het geweld Geweld binnen een context van macht (Democratische) geschiedenis van revolutionair geweld (Amerikaanse en Franse revoluties, Russische revolutie, postkoloniale revoluties, Mandela, etc.) Het promoten van vreedzaamheid op het moment van de revolutionaire confrontatie heeft niets te maken met ‘beschaving’ of bepaalde ‘humanistische waarden’ maar met contrarevolutionaire ambities (of heeft een contrarevolutionair effect) Het geweld legt juist de contradicties bloot van zogenaamd ‘universele waarden’ (democratie, mensenrechten, etc.)

Revolutionaire geweld in een context van structureel geweld?

Revolutionaire geweld in een context van structureel geweld?

Koenraad. bogaert@Ugent Koenraad.bogaert@Ugent.be Middle East and North Africa Research Group (MENARG)