docent wiskunde / mede-oprichter hb020

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
HAVISTEN COMPETENT
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Bazarlessen Klas 2.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
Presentatie BètaMentality
Workshop creatief brainstormen
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Ouderbetrokkenheid op het MBO
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Wat willen we vandaag doen?
Het werken met portfolio
Symposium Differentiatie
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Voor wie is het ? Wat is het ? Wat heb je eraan ? TOM1 1 TOM2.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Onze doelen en visie in beeld
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
VERSTERK WAT WERKT.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Werken met groepen jonge kinderen
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Welkom ik maak me sterk.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Melanchthon De Blesewic
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Profiel van een plusleerling
The Da Vinci Class Hoog- en meerbegaafden TVWO (def 2019)
Transcript van de presentatie:

docent wiskunde / mede-oprichter hb020 Op welke manier kun je het beste je lessen inrichten voor hoogbegaafde leerlingen? #HBavond 21 januari 2014 Sander Claassen docent wiskunde / mede-oprichter hb020

Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen Mijn achtergrond Hoogbegaafde zoon (11 jaar, groep 8) Voor 3e jaar naar voltijds hb-onderwijs (in Huizen) Mede-oprichter hb020 (december 2011) Onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen stimuleren Via gemeenteraad, scholen, hb-specialisten, ouders Spelletjesmiddagen, #HBavonden, Twitter, Blog Docent wiskunde op SG Huizermaat Sinds 2011 naast mavo/havo/vwo/vwo+ ook “Talent” klassen Onderzoek: wiskunde onderwijs voor hoogbegaafden #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Traumatische voorgeschiedenis Sociaal emotioneel, pesten Gedragsproblemen (hoogbegaafd “plus”) Onderpresteren: cijfers zeggen niet alles Geen signalering door school/leraren Weinig vertrouwen in school/leraren #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen Andere leerstijl Top down Grenzen nooit tegengekomen, of juist vermijden Niet geleerd te leren Fixed mindset vs Growth mindset (Dweck) Weerstand tegen automatiseren Perfectionistisch, faalangst Chaotisch, onnavolgbaar Grote niveauverschillen, moeilijk samenwerken #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Opvallende eigenschappen Sterke kanten Zwakke kanten Leergierig, veel kennis, grote denksprongen Redeneervermogen, geconcentreerd zelfstandig werken Scherp inzicht in relaties en interacties Sterke wil, rechtvaardigheidsgevoel Eigen gevoel voor humor Veel (onverwachte) vragen, vinden onnodig problemen Afhaken bij herhaling, automatisering, leren wat niet zinvol lijkt Houden vast aan eigen ideeën, nonchalant, verliezen snel interesse Clownesk, agressief, moeilijk te straffen Faalangst, perfectionistisch Gevoelig, wispelturig #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Omgaan met hoogbegaafden Loslaten dat docent meer zou (moeten) weten “Saai” betekent eigenlijk: moeilijk, onduidelijk, te makkelijk Differentiëren, meer werk vs ander werk Proces vs Product Intensieve coaching met positieve, realistische, rationele opstelling #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Wat moet je wel/niet doen? Accepteren en serieus nemen Uitdagen, stimuleren, begeleiden en complimenteren Compenseren, dispenseren Leren leren Rationele uitleg over regels, grenzen Generaliseren Vrijblijvendheid Onrealistische verwachtingen stellen “Waarom? Daarom!” #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen Moeilijk! Vele smaken… Zes typen hoogbegaafde leerlingen The Successful The Creative The Underground The At-Risk Twice/Multi Exceptional Autonomous Learner Elk type eigen houding, gedrag, behoeften, hoe beoordeeld, hoe te identificeren, nodige steun van thuis en op school Vereist goed inzicht in “persoon achter leerling” #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Problemen bij wiskunde “Hoogbegaafd” is niet “goed in wiskunde” Enorme niveauverschillen tussen leerlingen Fixedness bij autodidacten Weerstand tegen oefenen Iets wel “zien”, maar niet kunnen uiten Soms erg zwakke basisrekenvaardigheden Slordig en chaotisch (werkverzorging) Lesmethodes spelen niet in op hoogbegaafde leerlingen (top town, vakoverstijgend, creatief) #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen Aanpak bij wiskunde In 1e klas tot herfstvakantie geen boek maar brede (uitdagende) inleiding op vakgebied Groeperen van onderwerpen (meetkunde, algebra, analyse, kansrekening) Start nieuwe stof in vogelvlucht en dan gelijk “test jezelf” Differentiëren in mate van oefenen (maar niet versnellen) Niet alleen werken uit boek, ook met computer Altijd gelegenheid tot verdieping bieden Geregeld werken aan “Eigen keuze” Meedoen met wedstrijden (Kangoeroe, Wiskunde Olympiade, Onderbouw Wiskunde Dag) Af en toe opzettelijk in duo’s (sterke/zwakke leerlingen) #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen Start eerste klas Vragenlijst ter kennismaking Getallenwoordenboek maken Eigenschappen verschillende soorten getallen Verzamelingen Slim rekenen bij bijzondere optelsommen Rekenen met 0, 1 en oneindig Formules maken bij patronen/getallenreeksen Fibonacci Geogebra Vlakvullingen “The Story of Maths” #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Onderwerpen “Eigen keuze” Driehoek van Pascal (diverse opdrachten) Geheimschrift (Wisschrift) Sinus en cosinus (zelf op onderzoek) Islamitische mozaïeken (module vwo bovenbouw) Oneindig (Zebra boekje) Fibonacci (zelf op onderzoek) Pi (zelf op onderzoek) Slim rekenen (W=kunde+) #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Alternatieve opdrachten #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Alternatieve opdrachten #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen Quotes Every child deserves an equal opportunity to struggle. [Mary Slade] Being gifted needs courage. [Georg Brandes] The pupil who is never required to do what he cannot do, never does what he can do. [John Stuart Mill] The winner's edge is not in a gifted birth, a high IQ, or in talent. The winner's edge is all in the attitude, not aptitude. Attitude is the criterion for success. [Denis Waitley] #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen Vragen!!! #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen Opdrachten Deel onderling ervaringen betreffende hoogbegaafde leerlingen: wat heb je meegemaakt, hoe pakte je dat aan, wat ging goed/fout, welke lessen geleerd? Analyseer welk van je leerlingen een Fixed mindset hebben en welke een Growth mindset. Hoe uit zich dat? Hoe ga je ermee om? Ga in gesprek met “lastige” leerlingen en onderzoek waar ze echt mee zitten, wat zij anders zouden willen in hun lessen. Werk, gericht op hoogbegaafde leerlingen, een les (of lessenreeks) uit, zodat deze beter wordt: top down, gedifferentieerd en/of vakoverstijgend. #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen

Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen Tot ziens! Sander Claassen sander.claassen@gmail.com @sndrclsn, @hb020 hb020.wordpress.com http://bit.ly/wiskundevoorhoogbegaafdeleerlingen #HBavond 21-01-2014 Sander Claassen - Inrichten van lessen voor hoogbegaafde leerlingen