Overgang van groep 2 naar 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
KWALITEITSZORG november 2012
algemene ouderavond 21 september 2010
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Informatieavond 2 Groep 3.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Informatie-avond Groep 2/3.
Vijf-gelijke-dagen model
Welkom in groep 3.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Welkom op de informatieavond
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Informatie-avond Groep 3/4
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Informatie avond groep 3
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Individuele leerlijnen
Voorlichtingsavond groep 3
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Visie: rapport en portfolio
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Compter en français (tellen in het Frans)
Welkom in groep 3 en 4.
Informatieavond groep 3
Overgang po-vo
Even voorstellen : Groep 3b
Een kijkje in de keuken…..
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Projectgroep “andere tijden” (MR, ouders, team, directie)
Welkom op de informatieavond!
Informatiebijeenkomst Groep 2
Ouderkring groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries. Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries.
Juf Miranda Molengraaf
Welkom in groep 1!.
Kennismaking leerkrachten
Informatieve bijeenkomst
Bij de informatieavond van groep 1/2
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Informatieavond groep 3
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Informatieavond groep 4
Informatieavond groep 4
Kleuters spelen toch alleen maar?
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Overgang van groep 2 naar 3 Doel van deze avond: Wat moet mijn kind kennen en kunnen om naar groep 3 te mogen? 2

Basisontwikkeling Basiskenmerken (1e ring) Welbevinden Zelfvertrouwen hebben Nieuwsgierig zijn

Basisontwikkeling Brede ontwikkeling (2e ring) Samen spelen en samen werken Actief zijn en initiatieven nemen Plannen maken Communiceren Symbolen, tekens en betekenissen

Basisontwikkeling Specifieke kennis en vaardigheden (3e ring) Sociale vaardigheden Schematiseren Motorische vaardigheden Woorden en begrippen

Welke doelen en vaardigheden moet uw kind behalen: Uw kind is bijvoorbeeld in staat tot: Het schrijven van de eigen naam. Het herkennen van ongeveer 15 letters. Hakken en plakken, bijv. p – e – n ‘Plaatjessommen’ maken Getalsymbolen herkennen en benoemen t/m 20. Ruimtelijke – en meetkundige begrippen begrijpen, zoals voor - achter, links - rechts, naast, breed – smal, recht – krom etc. + =

Ook moet uw kind zijn: Betrokken Leergierig Leerbaar Dit alles moet uit het kind zelf komen!!!

Uw kind moet voorbereid zijn op: Minder tijd om te bewegen/ spelen (op stoel blijven zitten); Minder keuze uit hoeken; Samenwerken; Een bepaalde tijd te concentreren (minimaal 15 min.) Omgaan met uitgestelde aandacht; Het werken aan een eigen programma.

Wat doen we allemaal al in groep 2? (thema-)Hoeken Toos Letterdoos Ontwikkelingsmaterialen Schatkist (taal) Wat zeg je? Computerprogramma’s Pluspunt (rekenen) Met sprongen vooruit Letter- en cijfermuur Stempel- lees- schrijfhoek Taakjes Pennenstreken Motoriekoefeningen Niet-storen-ketting Registratie vindt plaats in onze observatielijsten.

Goed: Fout:

Praktijkvoorbeeld….. Letterboek

Wat ervaart uw kind? Land van Okt

 oktéén - okttwee - oktdrie – oktvier - oktvijf - oktzes - oktzeven - tweeokt   tweeoktéén - tweeokttwee - tweeoktdrie - tweeoktvier - tweeoktvijf - tweeoktzes - tweeoktzeven - drieokt  drieoktéén … … … … … - drieoktzeven - vierokt vieroktéén … … … … … - vieroktzeven - vijfokt  ……  zevenoktéén - zevenokttwee - zevenoktdrie - zevenoktvier zevenoktvijf - zevenoktzes - zevenoktzeven - BORD  BORDéén - bordtwee - borddrie … … … … - bordzeven - bordokt  bordoktéén - bordokttwee - bordoktdrie ……

Achttallig getalsysteem getalsymbolen  één - twee - drie – vier - vijf - zes - zeven - okt 1 2 3 4 5 6 7 10  oktéén - okttwee - oktdrie – oktvier - oktvijf - oktzes - oktzeven - tweeokt 11 12 13 14 15 16 17 20  tweeoktéén tweeokttwee …… 21                     22   ……………  … zevenoktvijf - zevenoktzes - zevenoktzeven - BORD 75 76 77 100   BORDéén - bordtwee - borddrie … … … … - bordzeven - bordokt 101 102 103 107 110   bordoktéén - bordokttwee - bordoktdrie 111 112 113

Bingo “Land van Okt” Schrijf nu in elk van de hokjes een van de volgende getallen: 12, 15, 23, 25, 30, 34, 45, 54, 56, 62, 67, 73, 101, 110, 113, 120, 125, 130

Wat hoeft uw kind nog niet te kunnen of kennen: Woorden of zinnen lezen; Boekjes lezen; Sommen maken; zoals 2 + 6 = 8 Aan elkaar schrijven.

Mag ik naar groep 3?? “Het totale plaatje” Cito-scores moeten ruim voldoende zijn. Eigen observaties in registratielijsten. Sociaal emotioneel sterk zijn. Goede werk- en luisterhouding. Leerkracht geeft tijdig aan als het niet goed gaat. Leerkracht in overleg met ouders. Leerkracht in overleg met collega’s. De groep, passend bij ontwikkeling.

Mededelingen Bij vragen loop gerust (liefst na 15.15u) binnen!

Bedankt voor uw komst.