Literaire ontwikkelingen in de 16de en 17de eeuw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
Advertisements

Emblemata van Jacob Cats
De Renaissance.
Wijsheidsliteratuur Hooglied van Salomo.
Gemaakt door: Ivana de Vries!
Toneel in de Renaissance
Andere uitingen Cultuur middeleeuwen.
Het Sonnet.
De middeleeuwen: cultuur en literatuur
Fictieanalyse-proza.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 1. Verhalen over God, mens en de wereld De bijbel bestaat uit twee delen Oude testament en Nieuwe Testament.
Gemaakt door:Lisanne de Haan
Goede praktijken in de bemoeizorg. Maandag 2 februari 2009, de Reehorst Ede Congres ‘Bemoeizorg is geen spel ’
P.C. Hooft Sonnet (Mijn Lief).
Nederlandse literatuur
Vervolg 18 de en 19 de eeuw 18 de eeuwse literaire ontwikkelingen Verschillende genres komen in de 18 de eeuw opzetten… Classicistisch toneel Deugdzaamheid.
Publieke ruimten, waarom? Jordi Farrando Sara Mispelter en Karolien Noppen.
cursus Renaissance les 2.21 Petrarca cursus Renaissance les 2.22 Leven van Petrarca (1) Geboren 1304 Arezzo Geboren 1304 Arezzo Familie.
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Literatuurgeschiedenis 16e en 17e eeuw: renaissance
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Ik zal mijn gemeente bouwen Zendingsdienst
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Antwoorden op opdracht en vragen theater
Theorie Podiumkunsten 1
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 5
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
La Renaissance Martine Brevé.
Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15). Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15)
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
MEDIAWIJSHEID LES 3 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites. Les 2: Gegevens.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat hoofd- en bijfiguren zijn en hoe je deze herkent in een tekst. Hoe het komt dat je.
De Gouden eeuw in de Nederlanden. De politieke achtergronden Luther en Calvijn hadden een aantal principiële bezwaren die hoorden bij het katholieke geloof.
Jakobus (1).
Bedelorden, heiligen en ketters
Literatuurgeschiedenis cursus 8 p
Xperience Liefde en relaties
Les 1: de middeleeuwse stad
Griekse leenwoorden samenstelling en afleiding
Nederlandse literatuur
16e en 17e eeuw (deel 1) Vwo 5 SCHM.
Burgerlijke cultuur van de 17e eeuw in de Nederlanden
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Stedelijke cultuur in Nederland
Voorbereiding op mondeling examen deel 1
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
‘Panter’ van Brecht Evens
Lodewijk XIV muziek en dans
Spot en satire in de middeleeuwen
Vwo 4 – week #SCHM.
Ridderromans Hoofse literatuur en idealen: eer, liefde, dapper, beschaafd, ingetogen, etc. Geestelijke auteurs aan het hof Vermaak tijdens feesten en banketten.
Het 24 spel.
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Didactiek Lesformulier.
Hoe benader ik een literaire tekst ui de negentiende eeuw?
Didactiek Lesformulier.
Literatuur V6 – les
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
Drama in de middeleeuwen
De schrijver mee op Reis
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Transcript van de presentatie:

Literaire ontwikkelingen in de 16de en 17de eeuw Hoofdzaken

Schrijver en publiek Middeleeuwen  in opdracht van kerk of adel, vaak schrijver anoniem.. 16de en 17de eeuw  volkstaal, met schrijver. Opdracht vanuit stadsbestuur of particulier. Schrijvers verzameld in rederijkerskamers. ?

Petrarca Italiaanse dichter, schreef liefdesgedichten in sonnet-vorm. Navolging van Petrarca petrarkisme. Onvervulde liefde in de ik-vorm Liefde stereotiep: blonde haren, rode lippen (bij Petrarca: Laura) Vaste symbolen Veel paradoxen (liefde is mooi, maar doet pijn) Literair spel

Sonnet

Emblematiek Motto (opschrift) Pictura (afbeelding) Subscriptio (uitleg) Doel: literair spel en wijze les.

Didactiek Spannende, ontroerende verhalen waarin morele lessen en algemene waarheden liggen opgesloten. Jacob Cats Doel: opvoeden van het volk!

Liederen Bloeiende zangcultuur (toegankelijkheid) Veel boeken met liederen rondom petrarkistiche liefde Bedoeld voor de jeugd Via muziek: sociaal sterker worden en erotische spanningen kanaliseren. BREDERO! Indeling liedboek: Boertig (komisch) Amoreus (liefde) Aandachtig (religieus)

Toneel Ontwikkeling: via rederijkerskamers naar de Nederduytsche Academie (Coster), naar uiteindelijk de Amsterdamse Schouwburg . Van duidelijke directe lessen, naar spiegelend toneel (het publiek wordt een spiegel voorgehouden). Ernstig toneel : Vijf bedrijven Hooggeplaatst persoon Verheven taalgebruik Onderwerp ontleend aan Oudheid Eenheid van tijd, plaats en handeling. Ondergang van de hoofdpersoon Komisch toneel (naar voorbeeld van Cicero): Vijf bedrijven Herkenbare types, deugden en ondeugden Moraliserend en didactisch Dagelijks leven Twee soorten: retorisch-didactisch (morele les wordt vooral talig overgebracht) en Aristotelisch (hoofdpersoon met innerlijk conflict en maakt verkeerde keuze: morele les komt terug in handelingen.)