Michiel van Oudheusden Université de Liège

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Evaluatie van mentorprojecten
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Wat heb u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Ouders en Kinderen Centraal
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Eigen
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Ik ben de Bron... Ik ben de Bron... Dit is mijn overvloedig water, zuiver en kristalhelder voor wie dorst naar liefde, affectie, kracht en steun. Dit.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Samenwerken in burgerschap
Over co-creatie en participatie in onderzoek? 13 december 2012
Derde partij: tussen droom en daad
TWAALF ARTIKELEN OM IDEEËN TE DODEN OF IDEEËN TE WEKKEN
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid.
Participatie en een Klantenraad
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Welkom op onze thema-avond
Samen werken aan een gezonde regio!
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Mijn antwoord op jouw vragen is dat Ik de schepper ben.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Betrokkenheid op de werkvloer
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Vrienden.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Samenwerken Werken in Teams.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Wie heeft de regie in mijn leven? Als je bovenmatige inspanning een matig resultaat oplevert…
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Sportief en solidair Dwars door België, dat is: een fantastische sportieve uitdaging + geld inzamelen voor Broederlijk Delen.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
HNW Workshop Ambtenaar 2.0, 19/10/ HET NIEUWE WERKEN BIJ DUO.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Welkom op onze thema-avond
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Michiel van Oudheusden Université de Liège
A+O project Co-creatie in de praktijk
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Participatie en sturen op outcome
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Transcript van de presentatie:

Participeren (z)onder spanning over conflicten, macht en impasses in participatieprocessen Michiel van Oudheusden Université de Liège Inspiratiedagen wetenschapswinkel 13 december 2012

nanotechnologie

BAN: Body Area Network nano as enabling technology

Nanotechnologieën voor de maatschappij van morgen (NanoSoc) pTA = participatieve technology assessment Nanotechnologieën voor de maatschappij van morgen (NanoSoc) Vlaams pTA project (2006-2010), met steun van de Vlaamse overheid Sociale wetenschappers (leidende rol) + ethici + nano-wetenschappers / technologen = onderzoeksconsortium

Maar hoe gaat dit in zijn werk? Waarom? NanoSoc doelen: met alle betrokkenen (nanowetenschappers, sociologen, burgers, middenveldorganisaties) een interactieve methode ontwikkelen die toelaat om sociale wensen en verwachtingen tav ‘nano’ in nano-onderzoek in te brengen; nano-wetenschappers bewustmaken van ethische en sociale implicaties van nano-onderzoek. Maar hoe gaat dit in zijn werk? Waarom? Wanneer? Met wie?

Collaboratief participatiemodel Nanotechnologen Burgers Middenveld Inputs en outputs samen bespreken + bepalen Sociologen initiëren + faciliteren proces Doel: wegen op onderzoeksagenda’s (en op beleid)

Fragment uit conversatie Wat hebben wij eigenlijk gedaan? Wat, wel ik ben geen socioloog. Jullie zijn… in dat domein werkzaam! Ik weet niet wat iedereen zijn plaats is ((lacht)). Nanowetenschapper in discussie met sociologen in pTA-project

‘participatie’, ‘technologie’ en ‘assessment’ inzet van betekenisonderhandeling Nanotechnoloog: “Ik ben geen socioloog” ik begrijp het project / de taakverdeling niet ik heb de competenties niet om… ik delegeer mijn taken / verantwoordelijkheden liever aan anderen ik vind dit project niet relevant voor mij ik vraag me af wat ik hier doe ik vind het de taak van de sociologen om… … implicaties voor proces + uitkomsten Nadruk op overleg tussen nanowetenschappers en sociologen in onderzoeksconsortium + tussen sociologen onderling; in mindere mate tss. derden (burgers, middenveldorganisaties, politici).

Openen van ‘participatie’ in een pTA project: Observatie: impasses, irritaties, ongemakkelijke stiltes, dubbelzinnigheid, ‘decision deadlock’ Hoe participeren betrokkenen in een pTA? Hoe onderhandelen ze betekenissen? Betekenisgeving: vaak bron van conflict Welke plaats heeft conflict in een pTA? Hoe participatie dan opvatten? Vb. def. ‘nanotechnologie’. Black box: vragen veelal niet gesteld.

Antwoorden hangen samen met opvattingen over ‘participatie’ Waarom participeren? “Om angsten over technologie bij burgers weg te nemen” = instrumentele logica (overtuigingslogica) “Om tot inhoudelijk betere besluitvorming te komen” = substantieve logica (nadruk op sociaal leren) “Omdat burgerparticipatie democratisch is” = normatieve logica Eerste logica dominant. RM: ‘Samen het draagvlak voor W&T en innovatie vergroten’

Betekenisonderhandeling (strijd) de burger nano-techno-logie impact politiek socio-logie

Logica’s botsen! En toch: Uitgangspunt NanoSoc: samen zoeken naar sociaal gedragen technologie(trajecten) = samen tot oplossingen komen door uitwisseling ideeën, kennis, middelen Open debat, gevolgd door sluiting Maar wat als deelnemers niet participeren? Of niet op de voorgeschreven manier? Waar is de spanning (fun)? Macht en conflict?

Hoeveel spanning? Spanningen tussen deelnemers, maar ook tussen discoursen, idealen, wereldbeelden, ‘materialiteiten’.

Participatie in wetenschap? Geen pleidooi tegen participatie (pTA) Geen pleidooi tegen sluiten, beslissen, sturen Wel voor aanvaarding ambiguïteit, spanningen, onzekerheden + het expliciet maken van uiteenlopende noden = herdefiniëring van ‘participatie’ Nadruk op leren over leren + macht en conflict als leerkansen

Participatie en co-creatie? De kloof tussen wetenschap en maatschappij dichten

michiel.vanoudheusden@ulg.ac.be www.spiral.ulg.ac.be