MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CROSSLAB SENSORY SHOPPING
Advertisements

Sensorische Informatie Verwerking
CO2 neutraal huis Door: Thomas I, Thomas R en Karlijn.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Bas van der Lans Sanne Schumacher Henno van de Hee “The BIGGER picture” Public design – concept 3.
GOED OF FOUT - QUIZ.
Crosslab Sensory Shopping
Riske Pasman Lifestyle&Design 3DD De vijf zintuigen. Crosslab.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Kunstmatige Intelligentie
Hoofdstuk 15: One Kind of Experience Is the Story Story/Game Duality The Myth of Passive Entertainment The Dream The Reality The String of Pearls The Story.
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Hoe ga ik er in de les mee om?
Sociaal-economische verschillen in roken: de rol van de omgeving
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Eerste Concept Tweede Concept Defenitief Concept Onderzoek Concept Ontwerp Uitvoering the Movie.
Public Design 2008 Andreas Pantelis, Irvin Appiah, Jacques Duerinck.
Beïnvloeding Reisgedrag
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
De veiligheid in de publieke ruimte bestand tegen gebruik en vertoon Christine Schaut (USL-B, ULB)
  waarom worden dingen anders gehoord dan de woorden die je uitlegt.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Geloof in jezelf.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
WELCOME… PLEASURE SEEKERS Motivatie Commercial s.
Easter Music By Margriet Middel and Lina Valentinčič.
t Djippos Research Brought to you by : Milan Balk Martin Boon
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Integrity's Hosanna! Music 1/12 JOSHUA GENERATION (Ron Kenoly) Refrein: We are ready for.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Ben je er ook zo zeker van dat niemand in je geinteresseerd is?
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Groepsdynamica wc 5
gespreksvaardigheden
Welkom ik maak me sterk.
Drugs.
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Voorstellen Mandy Meijers KGA Budgetgedragsadviseur en KGA Katteninterieurservice MBO paraveterinair HBO Dier en gezondheid Onderzoek gedaan naar: ◦ Specifieke.
Inspiratieboek Gevoelens Jackey Koopmans Spatial Design 2.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
‘t Veerlicht, Raamsdonksveer 28 augustus Mike Plant and his boat Coyote.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Huisvesting en Hygiëne
Psychologie van het leren
Bijbelse adviezen voor een gezond geestelijk leven!
Communicatie 7e les.
Sector, Firm Size and ICT investments
Het oor.
Trailer 'dansen op de vulkaan'
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
The ground live Ellen, Sascha, Luna.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
HOOFDSTUK 4 HET WEER Nask leerjaar 1.
Onderzoek binnenklimaat
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Onderzoek binnenklimaat
Safe Guarding and Child Protection
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Blijf niet zitten in je luie stoel, blijf niet slenteren zonder doel,
Transcript van de presentatie:

MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES Bapke van den Brink

1963 Erving Goffman – socioloog Ter aanvulling gebruikt : HUMAN BEHAVIOUR IN PUBLIC SPACES BY VENETIN AGHOSTIN-SANGAR

ONDERZOEKSVRAAG In hoeverre kunnen wij, als IAM professionals, het gedrag van mensen in de publieke ruimte beïnvloeden?

ONDERZOEKSVRAAG In hoeverre kunnen wij, als IAM professionals, het gedrag van mensen in de publieke ruimte beïnvloeden? Wat zijn de belangrijkste invloeden op het menselijk gedrag in publieke ruimtes? Subvraag: Is er veel veranderd in het menselijk gedrag door de jaren heen?

DE PUBLIEKE RUIMTE “public spaces have been the epicentre of social life by providing people with opportunities to gather and socialise, to celebrate, for children to play in, and for the undertaking of economic, cultural, religious and political activities. public spaces are important because they provide avenues for movement, a means of communication, and a common ground for enjoyment and relaxation.”

DE PUBLIEKE RUIMTE

Feel & Experience

Feel & Experience

MENSELIJK GEDRAG EN DE PUBLIEKE RUIMTE Publieke ruimtes vormen een essentieel onderdeel van een mensenleven. De aandacht die er naar de publieke ruimte uit gaat bepaalt de kwaliteit van leven.

BELANGRIJKSTE INVLOEDEN OP DE PUBLIEKE RUIMTE ( The Ambient Environment ) temperatuur geluid geur daglicht drukte privacy

THE AMBIENT ENVIRONMENT Temperatuur - Mensen lopen sneller in extreem koud of warm weer. Irritatie factor is hoog Temperaturen worden gelinkt aan overtredingen, Bij +26 graden vinden er meer verkrachtingen, diefstallen en vernielingen plaats.

THE AMBIENT ENVIRONMENT Geluid - Beinvloedt de concentratie Ruis nemen hersenen minder informatie op Plekken met onaangename geluiden worden meer mensen gearresteerd. Mensen lopen trager als de muziek traag is, doen sneller een aankoop omdat ze zich niet gehaast voelen.

THE AMBIENT ENVIRONMENT Geur Meest gevoelige van alle zintuigen, werkt in combinatie met zicht. Mensen proberen plekken die ze vinden stinken te ontwijken. Kunnen zich wel aanpassen aan lucht. Het interessante feit aan geur is dat ze oude herinneringen naar boven kunnen halen.

THE AMBIENT ENVIRONMENT Daglicht Daglicht heeft een positief effect op depressie. In het duister zijn mensen veel impulsiever, agressiever. Veel mensen ontwijken donkere plekken s’avonds omdat ze zich onveilig voelen.

THE AMBIENT ENVIRONMENT Drukte & privacy Mensen raken sneller in een agressieve staat bij extreme drukte Paniek kan sneller uitslaan. Mensen ontwijken soms plekken waar ze bekenden tegen kunnen komen (niet iedereen hoeft te weten wat jij tijdens je lunch eet)

BELANGRIJKSTE INVLOEDEN OP DE PUBLIEKE RUIMTE ( The Physical Environment ) grond muren / grenzen paden herkenningspunten identiteit v/d plek

THE PHYSICAL ENVIRONMENT Grond & paden Ondergrond waar mensen overheen wandelen (zand, beton etc) Paden zijn de kanalen voor beweging

THE PHYSICAL ENVIRONMENT Muren & grenzen Muren en grenzen willen mensen doorbreken.

THE PHYSICAL ENVIRONMENT Herkenningspunten Mensen voelen zich comfortabel bij herkenningspunten. Worden rustig van bijvoorbeeld fontijnen en parkbeelden.

THE PHYSICAL ENVIRONMENT De identiteit van de plek Wat voor identiteit heeft de plek verkregen Wat voor types zitten er aan deze plek gelinkt (bijv. De Wallen – Spaanse hoerenlopers)

VOOR DE PUBLIEKE RUIMTE ONTWERPEN Invloed uitoefenen op het publiek, maar tegelijkertijd met de omgeving ‘samenwerken’. Effectieve manier om gezamelijk met het publiek te ontwerpen in plaats van voor het publiek. Houdt rekening met de (plaatselijke) doelgroep. Speel in op de ‘Ambient Environment’ en de ‘Physical Environment’. Onze keuzes hebben effect op mensen en hun gedrag!

KORTOM Wij kunnen het gedrag van mensen behoorlijk beïnvloeden. Maar het is van belang dat mensen niet gestressed of opgejaagd zijn. Dan is de kans groot dat de doelgroep niet gefocust is op zijn omgeving.

IS ER VEEL VERANDERD IN HET MENSELIJK GEDRAG DOOR DE JAREN HEEN?