Simulatie in de filosofie Moes Wagenaar Mieke Boon, Peter-Paul Verbeek Anton Nijholt WWTS colloquium 26 augustus 2008 UT Enschede.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Zoeken met behulp van life events Joyce Karreman 9 februari 2010.
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
De drie stappen van systeemontwikkeling
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Innovatie in Communicatie Of het creeren van voorwaarden voor verandering.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
INTERACTION DESIGN Week 6.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Kinderen en hun sociale talenten
ANW - inductie & deductie
De vrije wil als filosofisch probleem
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Visie & Strategie.
Opdracht 1 beeldcultuur
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Afstuderen Woensdag
Kijken naar Kinderen Week 4
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
FILOSOFIE wijsbegeerte.
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
4 Richtlijnen ter inspiratie
3. Dus geen van beide heeft gelijk?
Argumenteren en betogen II
LOB zeven stappen naar succes
Workshop academisch schrijven
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Moleculen Mo eculen Les 1 Alle kleuren van de regenboog.
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Thema 4: Zo bereik je meer
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
Argumenteren en betogen II
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Introductie in de filosofie van ACT
Sterk met je eigen sociaal netwerk
1. Wanneer is een theorie wetenschappelijk?
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

Simulatie in de filosofie Moes Wagenaar Mieke Boon, Peter-Paul Verbeek Anton Nijholt WWTS colloquium 26 augustus 2008 UT Enschede

Act I

Filosofen proberen de wereld te vangen in concepten en conceptuele kaders.

Jullie gebruiken ook deze concepten om na te denken en beslissingen te nemen.

Filosofen kunnen concepten niet altijd goed onderzoeken.

Met betere methoden kunnen filosofen concepten al beter onderzoeken.

Filosofen moeten de invloed kunnen voorspellen van complexe processen.

Filosofen moeten simulatie gebruiken, net als de natuurwetenschappers.

Act IIa

Filosofen gebruiken nog maar twee van de drie onderzoeksvlakken.

Theorie wordt gebruikt voor onderzoek in de abstracte werkelijkheid.

Empirie wordt gebruikt voor onderzoek in de concrete werkelijkheid.

Simulatie wordt gebruikt voor onder- zoek in de kunstmatige werkelijkheid.

In het eerste stadium worden microscopische ideeën getoetst.

In het tweede stadium wordt macroscopisch gedrag onderzocht.

Act IIb

Het bijzondere aan simulatie is het onderzoek vanuit microscopische regels.

De klassieke opvatting van onderzoek past enkel bij theorie en empirie.

De klassieke opvatting gaat uit van deductie en inductie.

Bij inductie worden uitspraken gedaan over wetmatigheden.

Bij deductie worden uitspraken gedaan over situaties.

De categorieën van Peirce geven een aanzet tot werken met simulatie.

Peirce noemt drie redeneervormen: inductie, deductie en abductie.

Peirce noemt twee abductieve stappen naar microscopische regels toe.

Ik laat zien hoe bij simulatie vanuit microscopische regels wordt gewerkt.

Als we beter kijken zien we binnen simulatie de drie categorieën terug.

Tussen gelijke subcategorieën wordt kennis uitgewisseld in onderzoek.

Redeneerstappen worden op deze manier gedetailleerd weergegeven.

Act IIc

Improvisatietheater is geschikt om mee te simuleren in de filosofie.

Improvisatietheater werkt met microscopische concepten.

Improvisatietheater speelt zich af in de kunstmatige werkelijkheid.

Met FLITS laat ik zien dat onderzoek met improvisatietheater echt werkt.

Mol zegt over autonomie: mislukking bij ‘zelf kiezen’ levert schuld op.

Toets met FLITS in het eerste stadium of ‘zelf kiezen’ autonomie oplevert.

Exploreer in het tweede stadium de gevolgen van mislukking.

Conclusie van FLITS: mislukking bij ‘zelf kiezen’ levert inderdaad schuld op.

Act III

Filosofisch onderzoek is mogelijk vanuit microscopische concepten.

Filosofen kunnen concepten niet altijd goed onderzoeken.

Met betere methoden kunnen filosofen concepten al beter onderzoeken.

Filosofen moeten de invloed kunnen voorspellen van complexe processen.

Filosofen moeten simulatie gebruiken, net als natuurwetenschappers.

Hebben jullie nog vragen?

Hartelijk bedankt voor jullie aandacht.