Lieve De Wachter Jordi Heeren Meertalig in het hoger onderwijs Bevindingen uit het aanmoedigingsfondsproject “TaalVaardig aan de STart” (TaalVaST - KU Leuven ) Lieve De Wachter Jordi Heeren
Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands Implicaties voor meertaligheid Begeleiding
Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands Implicaties voor meertaligheid Begeleiding op maat
TaalVaardig aan de STart Massificatie van het hoger onderwijs (Groenez 2008) Meerjarenplan van de Associatie KU Leuven Aanmoedigingsfondsproject “Hogescholen en universiteiten kunnen de middelen uit het Aanmoedigingsfonds gebruiken om gelijke kansen en diversiteit in het hoger onderwijs aan te moedigen en in het bijzonder om maatregelen te nemen die de instroom en de doorstroom bevorderen van studenten uit bevolkingsgroepen die ondervertegenwoordigd zijn in het hoger onderwijs.” http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/advies-over-de-evolutie-en-de-toekomst-van-het-aanmoedigingsfonds
TaalVaardig aan de STart Academische taalvaardigheid is noodzakelijk voor studiesucces (Weideman & van rensburg 2002, Gee 2008, van Dyk 2010, Anstrom et al. 2010, De Wachter, Heeren, Marx en Hughe 2013) Taaltest Examens september/oktober | oktober/november | januari Begeleiding Online leerplatform TaalVaST Taalworkshops ↓ > Behoefteanalyse
Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands Implicaties voor meertaligheid Begeleiding op maat
TaalVaST: Taaltest - concept Twee types items woordkennis lezen (& schrijven) Doel kennis testen strategieën testen “authenticiteit” (Bachman & Palmer 1996) + moeilijkheid/frequentie Iets zeggen van C1 niveau graad van abstractie + niveau woordenschat buiten kennisdomein Academic skills: description + C1 (nog opzoeken) a high amount of non-frequent vocabulary complex grammatical structures impersonal language implicit relations between text parts
TaalVaST: Taaltest Synoniemen
TaalVaST: Taaltest 1 woord voor 3 contexten
TaalVaST: Taaltest Lezen op tekststructuur
TaalVaST: Taaltest Lezen (en schrijven)
TaalVaST: Taaltest - resultaten Sinds 2010 8585 studenten van de Associatie KU Leuven
TaalVaST: Taaltest - resultaten Betrouwbaarheid (α) 2010 0,70 2011 0,68 2012 0,72
TaalVaST: Taaltest - validiteit Academiejaar 2010-2011: R = 0.37; p < 0.0001 Academiejaar 2011-2012: R = 0.35; p < 0.0001 Duidelijk significant Niet erg zuiver gemiddeld beter op de taaltest = gemiddeld beter op de examens uitzonderingen Taaltest ≠ voorspeller = wel selectie doelgroep signaalfunctie
TaalVaST: Taaltest data: 2010+2011 N = 2660
Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands Implicaties voor meertaligheid Begeleiding op maat
TaalVaST: meertaligheid en de taaltest 87% 13%
TaalVaST: meertaligheid en de taaltest
TaalVaST: meertaligheid en de taaltest Oost-Europees (n=114) Overig Europees (n=812) Turkije, Magreb en Arabische wereld (n=101) Overig (n=113) Albanees Bulgaars Hongaars Ingush Kosovaars Litouws Macedonisch Oekraïens Pools Roemeens Russisch Servo-Kroatisch Tsjechisch Tsjetsjeens Duits Engels Frans Fries Grieks Italiaans Noors Portugees Spaans Arabisch Berbers Marokkaans Turks Aramees Armeens Assyrisch Khmer Mandarijn Filippijns Georgisch Hebreeuws Hindi Kirundi Urdu Indonesisch Iraans Japans …
TaalVaST: meertaligheid en de taaltest Scores op basis van thuistaal (2010, 2011, 2012) Gem.: 69% Aantal studenten in % Gem.: 61% http://www.klasse.be/leraren/33478/meertaligheid-is-een-troef-geen-handicap/#.UeUSx6ya__w p<0.000; d = 0,58 Testscore in %
TaalVaST: meertaligheid en de taaltest Zuid-Afrikaanse studie (Weideman & Rensburg 2002, van der Slik & Weideman 2008) Moedertaal Verschil onderwijs- & thuistaal TaalVaST Hypothese: enkel taal? Socio-economische status (Van der Slik et al., 2006) Onderwijssysteem (Van den Branden 2005)
Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands Implicaties voor meertaligheid Begeleiding
TaalVaST Workshops TaalVaST enkele richtingen vooral schrijven, ook lezen/studeren innoverende werkvormen: Observerend leren E-leren Collaboratief schrijven Observerend leren vermelden
TaalVaST: digitaal Leerplatform TaalVaST alle vaardigheden eigen tempo interactief materiaal uit ≠ richtingen
Schrijfhulp
Andere opties NT2 Niveau 6 alle vaardigheden materiaal uit ≠ richtingen Taal @ hoger onderwijs Stoomcursus september 5 sessies van 4u
Toekomst: uitdagingen Geïntegreerd taalbeleid Meertaligheid verder ondersteunen > resultaten taaltest > stijgende vraag begeleiding Bestaande begeleiding evalueren Enkel taal? Dienst Studieadvies Cel Diversiteit