Lieve De Wachter Jordi Heeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal, niet alleen een zaak van de docent Nederlands
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Vreemde Talen. Welcome! Bienvenue! Benvenuti! Zapraszamy! Bem-vindos! добро пожаловать Bienvenidos! Hoşgeldiniz! أهلاً وسهلاً
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Informatie avond groep 8
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
Huidige pagina.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw VAE.
Informatie avond groep 8
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Infosessie ABAP 14 oktober 2013.
Taaltesten en taalcursussen voor Erasmusstudenten
Universiteit Gent – Oktober 2013 Universiteit Gent.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
27 september 2013Europese dag van de talen27 september 2013 Europese dag van de talen in Vlaanderen UITREIKING EUROPEES LABEL VOOR INNOVATIEF TALENONDERWIJS.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Financiering Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming Hoger Onderwijsbeleid
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Europese Dag van de Talen 2013 EDT-wedstrijd ‘Vertel me je verhaal’
Brussel 16 december Hoe ver is ‘de lat voor talen’ opgeschoven?
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Het volwassenenonderwijs in West-Vlaanderen een zee aan mogelijkheden
IVAGO 30 november 2010 Koen Van Caimere Afdelingshoofd communicatie.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
TAALVERWANTSCHAP.
Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Een ambitieuze studiecultuur
BIDIPLOMERING Traject 1: KU Leuven: Master Handelsingenieur UCL: Master en ingénieur de gestion Traject 2: KU Leuven: Master Handelsingenieur in de.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Tto: de laatste ontwikkelingen
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
Van… Naar! Van… Naar! Van… Naar! Kronenburg, Arnhem 2417 inwoners (2014) grijze druk: 20,6 % >65+ (2011) grijze druk: 20,6 % >65+ (2011) Hoge werkeloosheid.
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende.
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
Taalgeschiedenis DT jaar periode 3
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Eerste opvang en meertaligheid Karijn Helsloot Alex Riemersma en Annet Visser Anne Kerkhoff.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + Klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal Europa?! Taalkunde en?!
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal- Europa?! Taalkunde en?!
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + Klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal Europa?! Taalkunde en?!
Voorstelling dienst Studieadvies Informatie- en kennismaking Studentenvoorzieningen 19 oktober 2012.
Onderwerpen  inleiding Metamorfose Vertalingen  kwaliteitsborging  werkwijze (aanvraagprocedure)  vragen?
Studentenvoorzieningen KU Leuven Studentenvoorzieningen Missie Studentenbeleid/Studentenvoorzieningen Studentenbeleid Ondersteuning en participatie.
Taalkennis les 1.
Hoe is Zanzu.nl te gebruiken?
STEL DE TAALVAARDIGHEID VAN UW (TOEKOMSTIGE) MEDEWERKERS VAST
Meer kansen in de KHLeuven via taalondersteuning
Gelijke onderwijskansen via taalbeleid :
UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?
Thuis in taal Voorlezen stimuleren
Projectoproep: ‘Samen sociale gezondheidsongelijkheid verminderen’
Transcript van de presentatie:

Lieve De Wachter Jordi Heeren Meertalig in het hoger onderwijs Bevindingen uit het aanmoedigingsfondsproject “TaalVaardig aan de STart” (TaalVaST - KU Leuven ) Lieve De Wachter Jordi Heeren

Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands Implicaties voor meertaligheid Begeleiding

Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands Implicaties voor meertaligheid Begeleiding op maat

TaalVaardig aan de STart Massificatie van het hoger onderwijs (Groenez 2008) Meerjarenplan van de Associatie KU Leuven Aanmoedigingsfondsproject “Hogescholen en universiteiten kunnen de middelen uit het Aanmoedigingsfonds gebruiken om gelijke kansen en diversiteit in het hoger onderwijs aan te moedigen en in het bijzonder om maatregelen te nemen die de instroom en de doorstroom bevorderen van studenten uit bevolkingsgroepen die ondervertegenwoordigd zijn in het hoger onderwijs.” http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/advies-over-de-evolutie-en-de-toekomst-van-het-aanmoedigingsfonds

TaalVaardig aan de STart Academische taalvaardigheid is noodzakelijk voor studiesucces (Weideman & van rensburg 2002, Gee 2008, van Dyk 2010, Anstrom et al. 2010, De Wachter, Heeren, Marx en Hughe 2013) Taaltest Examens september/oktober | oktober/november | januari Begeleiding Online leerplatform TaalVaST Taalworkshops ↓ > Behoefteanalyse

Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands Implicaties voor meertaligheid Begeleiding op maat

TaalVaST: Taaltest - concept Twee types items woordkennis lezen (& schrijven) Doel kennis testen strategieën testen “authenticiteit” (Bachman & Palmer 1996) + moeilijkheid/frequentie Iets zeggen van C1 niveau  graad van abstractie + niveau woordenschat buiten kennisdomein Academic skills: description + C1 (nog opzoeken) a high amount of non-frequent vocabulary complex grammatical structures impersonal language implicit relations between text parts

TaalVaST: Taaltest Synoniemen

TaalVaST: Taaltest 1 woord voor 3 contexten

TaalVaST: Taaltest Lezen op tekststructuur

TaalVaST: Taaltest Lezen (en schrijven)

TaalVaST: Taaltest - resultaten Sinds 2010  8585 studenten van de Associatie KU Leuven

TaalVaST: Taaltest - resultaten Betrouwbaarheid (α) 2010 0,70 2011 0,68 2012 0,72

TaalVaST: Taaltest - validiteit Academiejaar 2010-2011: R = 0.37; p < 0.0001 Academiejaar 2011-2012: R = 0.35; p < 0.0001 Duidelijk significant Niet erg zuiver gemiddeld beter op de taaltest = gemiddeld beter op de examens uitzonderingen Taaltest ≠ voorspeller = wel selectie doelgroep  signaalfunctie

TaalVaST: Taaltest data: 2010+2011 N = 2660

Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands Implicaties voor meertaligheid Begeleiding op maat

TaalVaST: meertaligheid en de taaltest 87% 13%

TaalVaST: meertaligheid en de taaltest

TaalVaST: meertaligheid en de taaltest Oost-Europees (n=114) Overig Europees (n=812) Turkije, Magreb en Arabische wereld (n=101) Overig (n=113) Albanees Bulgaars Hongaars Ingush Kosovaars Litouws Macedonisch Oekraïens Pools Roemeens Russisch Servo-Kroatisch Tsjechisch Tsjetsjeens Duits Engels Frans Fries Grieks Italiaans Noors Portugees Spaans Arabisch Berbers Marokkaans Turks Aramees Armeens Assyrisch Khmer Mandarijn Filippijns Georgisch Hebreeuws Hindi Kirundi Urdu Indonesisch Iraans Japans …

TaalVaST: meertaligheid en de taaltest Scores op basis van thuistaal (2010, 2011, 2012) Gem.: 69% Aantal studenten in % Gem.: 61% http://www.klasse.be/leraren/33478/meertaligheid-is-een-troef-geen-handicap/#.UeUSx6ya__w p<0.000; d = 0,58 Testscore in %

TaalVaST: meertaligheid en de taaltest Zuid-Afrikaanse studie (Weideman & Rensburg 2002, van der Slik & Weideman 2008) Moedertaal Verschil onderwijs- & thuistaal TaalVaST Hypothese: enkel taal? Socio-economische status (Van der Slik et al., 2006) Onderwijssysteem (Van den Branden 2005)

Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands Implicaties voor meertaligheid Begeleiding

TaalVaST Workshops TaalVaST enkele richtingen vooral schrijven, ook lezen/studeren innoverende werkvormen: Observerend leren E-leren Collaboratief schrijven Observerend leren vermelden

TaalVaST: digitaal Leerplatform TaalVaST alle vaardigheden eigen tempo interactief materiaal uit ≠ richtingen

Schrijfhulp

Andere opties NT2 Niveau 6 alle vaardigheden materiaal uit ≠ richtingen Taal @ hoger onderwijs Stoomcursus september 5 sessies van 4u

Toekomst: uitdagingen Geïntegreerd taalbeleid Meertaligheid verder ondersteunen > resultaten taaltest > stijgende vraag begeleiding Bestaande begeleiding evalueren Enkel taal? Dienst Studieadvies Cel Diversiteit