GAMES in het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Jongeren, internet en seksualiteit
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Mag ik u voorstellen ....
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Faculteit Sociale Wetenschappen
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Bewegen in het Praktijkonderwijs Embedded Fitness Gaming, entertainment en fitness in één concept Carla Scholten, directeur
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Maatschappijwetenschappen
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
“Healthy Ageing through Serious Gaming”
Hoofdstuk 2: Opgroeien in een gemedialiseerde wereld
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Vragen 1.2 C.
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Dossier Empowerment.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
ICT in het onderwijs Inspiratie dag ICT in het
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Mark Overmars Universiteit Utrecht
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Media en geweld Merlier Michael, 1BaTPB1.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
De Beets en de nieuwe Mediawereld! 7 april Agenda 19:20 – 19:30Inloop 19:30 – 20:00 Plenaire opening 20: :40 1e ronde workshops 20:45 – 21:152e.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Visie op ICT Kijken met andere en nieuwe ogen. literatuur Watts & Becker, 2008: Onderzoek: 1995, 2000 en 2005 gebruik naar manier van lesgeven (o.a. ICT)
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
ICT in het vo Frans Peeters
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Rol van werknemers? “Wil een bedrijf ook in de toekomst succesvol zijn, dan moet het: zijn CO2-uitstoot, energie- en materiaalverbruik verminderen; zorgen.
Informatieavond september 2016
Internationalisering op school
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Doelgroepen Generatie Z
Leiding geven aan school ontwikkeling
Activernde didactiek & passende werkvormen
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

GAMES in het onderwijs

filmpjes Kinderen aan het woord

lesoverzicht Theoretisch kader Beeld van games in de media Hoe, waar en wanneer? Rol van de leerkracht Effecten in het onderwijs Mogelijke meerwaarde De kleine kantjes

Theoretisch kader

cijfergegevens 63% van de jongeren speelt vaak videospelletjes. 88 % van de jongens gamet en 38% van de meisjes gamet . Gamen komt het vaakst voor in het basisonderwijs (72%) en in het middelbaar in het beroepsonderwijs (75%).

Leerprincipes Gee 1) Co-design en probing 2) Nadenken op metaniveau 3) Betrokkenheid/Identiteit 4) Ongoing learning 5) Omgaan met aangename frustaties 6) Learning just-in-time en on-demand 7) Opbouwend leren 8) Vaardigheden als strategieën 9) Visbokalen en zandbakken 10) Reflectie over culturele modellen 11) Peer and cross-age tutoring

Johnson Volgens Johnson zijn televisie kijken, games enz. van belang, omdat ze belangrijke vaardigheden stimuleren http://www.youtube.com/watch?v=lpet4TJi41A

Theoretische achtergrond Europa  PEGI !

Beeld van games in de media

Samenhang tussen games en geweld/agressie  Over de lange termijn effecten van het virtuele geweld is er tot op heden geen enkele wetenschappelijke consensus. Over de korte termijn effecten is er wel consensus. Samenhang tussen games en verslaving Samenhang tussen games en fysieke/psychische gevolgen

filmpjes Kinderen aan het woord

Hoe, waar en wanneer

Link tussen games en educatie Gebruik van educatieve games of serious games Scholieren die zelf games (mee) ontwerpen Inpassing van de commerciële games in het curriculum

Een aantal contexten: Games in de klas In taal- en communicatieonderwijs In prewiskundeonderijs voor getalbegrip en bewerkingen In het aanleren van ICT-vaardigheden Als extra steun bij het aanleren van basisfeiten en –principes

RandvoorwaardeN Leerprincipes Het nut van games Interessante leeromgeving creëren Het nut van games Motivatie

Rol van de leerkracht

Rol van de leerkracht Evenwicht tussen ‘spelen’ en ‘leren’ Zorgt voor transfer en reflectie van het ‘geleerde’ ‘Digital natives’ vs ‘digital immigrants’ Bijscholingen Aandacht in lerarenopleiding Postgraduaat ‘edutainment en gaming’

Ontwikkeling in de toekomst Op korte termijn: vooral inpassing van commerciële games in de klas Op langere termijn: leerkrachten zullen zelf opgegroeid zijn met games

effecten in het onderwijs Mogelijke meerwaarde De kleine kantjes

Mogelijke meerwaarde

Kennisgerelateerd talenkennis wereldoriëntatie games als illustratief element feitenkennis hoger een versterkte ruimtelijke en visuele conceptualisatie ze trainen de hersenen

Vaardigheden probleemoplossend denken verhaalstructuren doorgronden micromanagement coördinatievaardigheden; het verbeteren van oog-hand-brein coördinatie Creativiteit stimuleren leren zelf beslissingen nemen

sociaal communicatieve vaardigheden leren samenwerken Sociaal aspect motivatie hoger zelfvertrouwen sociaal communicatieve vaardigheden leren samenwerken

De kleine kantjes

Risico’s Cyberhate en cyberpesten virtueel (seksueel) geweld of diefstal online gokspelen

beperkingen nut inzien niet geschikt voor kennisreproductie rol en de opstelling leerkracht zeer belangrijk

Praktische nadelen Voor de leerkracht Voor de school Bijscholing Onzekerheid Te weinig informatie Afhankelijk van techniek Voor de school Infrastructuur Prijskaartje

Een afweging Kennisgerelateerd Risico’s Sociaal aspect Beperkingen Vaardigheden Risico’s Beperkingen Praktisch Voor de leerkracht Voor de school

"Wouldn't it be great if kids were willing to put in this much time on task on such challenging material in school and enjoy it so much?" Gee, 2003

Zie www.bloggen.be/gamesinhetonderwijs Lesbundel