Sport in de wijk: sociale stijging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Nederland participatieland?
Armoede & Verenigingen waar Armen het Woord Nemen in Brussel
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Ouders en Kinderen Centraal
“Een vereniging voor iedereen” Michiel Bodt en Thekla Teunis, Bestuur A.U.S.R. Orca.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
voorzitter Johan Cruyff Foundation
Maatschappelijke Segregatie
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
1 Prof. dr. B. Denters Hoogleraar Bestuurskunde (UT) Wetenschappelijk directeur KennisInstituut Stedelijke Samenleving (KISS) In de kramp vanwege de krimp?
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Buurtteam Jeugd en Gezin
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Observeren en rapporteren
Veiligheid Niels Veryepe.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Kinderarbeid.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
‘it takes a village to raise a child’
PAR. 3.6 Stad en regio een eenheid Bestuurlijke netwerken Samenwerking Publiek-private samenwerking.
Kracht, onafhankelijkheid en eigen regie. Het grijze gevaar.
Een impressie van aanpak en resultaten Presentatie 3 september 2009.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 8 t/m 10
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Robert Langenberg – Vitree Anita Gelmers – Passend Onderwijs Almere
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
School en Samenleving programma terugblik lessen Hoofdstuk 11 debat Wouter Pols wie gaat het debat aan samenvatting lessen verdere.
Pedagogische theorieën
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leer kracht Workshop over competenties van
Presentatie dorpsvereniging ‘t Leker gemeente St. Anthonis 27/03/2013, Saskia Berkhof Kees Hoogenboom Caroline Hoogeveen.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Karin van Dreven Directeur / bestuurder Haag Wonen VROM raad Tweede nationale dag van de Zelforganisatie 10 november 2010 Bij de pomp begint het..
Duurzaam Samenleven Een bij uitstek sociaal perspectief! Gie Van den Eeckhaut 28 januari 2010.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Buurt op Eigen Kracht Mee®doen. De samenleving en onze inzet Profes- sionele inzet Collectieve voorzieninge n Mensen zorgen voor elkaar Mensen zorgen.
Sittard-Geleen in 2025 Door: Rens en Robin. Inhoudsopgave Inleiding Waarom leef jij prettig in jouw buurt (in 2025) Hoe draag jij bij aan de leefbaarheid.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Integraal sociaal werk
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Maatschappelijke kracht van de sport
Nieuw sociaal contract voor Nederland De overgang naar een ander type samenleving Kim Putters AWVN, 10 oktober 2016.
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
§6 - Leven in twee werelden
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
JEUGDzorg - voor wie?.
Profilering van aandachtswijken, kantelwijken en zelfreddende wijken
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Sport in de wijk: sociale stijging

Participerende observatie Babberspolder Pedagogische academie Vormingswerk VV Hoograven Krajicek hoogleraar Sport in de wijk

Vitaliseren en/of stijgen Gaat goed Arbeid/onderwijs/wonen Netwerk/leefbaarheid Persoonlijke ontwikkeling Welbevinden

Objectief of subjectief Gevaar subjectiviteit Gevaar objectiviteit “Gezellig en gewend” (Overvecht) “Ik doe ertoe” (Krajicek) Rolmodel (Sennett)

Sociaal kapitaal en sport Vertrouwen 2:3 Zelfvertrouwen 2:3 Netwerken 2:3 Vooroordelen 1:3

Krajicek playground onderzoek Kind centraal Veilig en uitdagend Zelfbeschikking Er zijn Uitgaan van de ander Eigenaarschap Reflexief

Hoograven Mitros, Move, Portes, Brede school Onderkant en bovenkant Kwetsbare kracht

Interventieonderzoek Leerteam Kind centraal Competenties in de sport Competenties voor leren en leven

Beleidsperspectief “Sporten ze gemengd?” “Hun huurders” of “hun bestuurders” Afhankelijkheid. Wie niet?

Recht op zelfbeschikking Sennett Respect in een wereld van ongelijkheid Recht op zelfbeschikking