Sport in de wijk: sociale stijging
Participerende observatie Babberspolder Pedagogische academie Vormingswerk VV Hoograven Krajicek hoogleraar Sport in de wijk
Vitaliseren en/of stijgen Gaat goed Arbeid/onderwijs/wonen Netwerk/leefbaarheid Persoonlijke ontwikkeling Welbevinden
Objectief of subjectief Gevaar subjectiviteit Gevaar objectiviteit “Gezellig en gewend” (Overvecht) “Ik doe ertoe” (Krajicek) Rolmodel (Sennett)
Sociaal kapitaal en sport Vertrouwen 2:3 Zelfvertrouwen 2:3 Netwerken 2:3 Vooroordelen 1:3
Krajicek playground onderzoek Kind centraal Veilig en uitdagend Zelfbeschikking Er zijn Uitgaan van de ander Eigenaarschap Reflexief
Hoograven Mitros, Move, Portes, Brede school Onderkant en bovenkant Kwetsbare kracht
Interventieonderzoek Leerteam Kind centraal Competenties in de sport Competenties voor leren en leven
Beleidsperspectief “Sporten ze gemengd?” “Hun huurders” of “hun bestuurders” Afhankelijkheid. Wie niet?
Recht op zelfbeschikking Sennett Respect in een wereld van ongelijkheid Recht op zelfbeschikking