Integreren van alternatieve trajecten in het regulier onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Advertisements

Dienst Time Out Projecten
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Gedragsproblemen
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
INSPIRATIE. De X-Factor van de docent De workshop speelt zich af rondom de volgende rubrieken: Onderwijs Gezag Contact bedrijfsleven Betrokkenheid Maatschappelijke.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Werken met de Stercollecties
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Presentatie Locatie Lemmer
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Algemene ouderavond Leerjaar 1 September 2014
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Werken met de e- learning alcohol snel aan de slag voor docenten voortgezet onderwijs.
Even voorstellen……. Leren met een “WOW-factor”
Even voorstellen In deze klas Snappet.
Ouderavond mavo 2 Dinsdag 15 september 2015.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
MEESTERPROJECT. Welkom Ronnie Peters | VL1A Joris Houben | VL1B Marcel Craenmehr | VB1A
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
* Even voorstellen * Jack Karelse, informatieprofessional.
Onderwijs Overstijgende Voorzieningen Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
Welkom Kennismaking 3 mavo. Spoorboekje Even voorstellen De mavo nu en in de toekomst Belangrijke zaken betreffende het PTA Mevr. Depmann (decanaat) Dhr.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
1 (beter) omgaan met lastig gedrag Marien Lokerse.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Tevredenheidonderzoeken 7 maart – 3 april 2016 Gebruikersinstructie.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Welkom.
Passend onderwijs.
Dick Pardon.
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Informatieavond september 2016
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Uitstroom Vervolgonderwijs MBO
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Pedagogische relatie in VO en MBO
Voortgezet onderwijs in beeld
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo.
Heb jij ballen voor scrummen?
Dick Pardon.
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Integreren van alternatieve trajecten in het regulier onderwijs VO-Zorg conferentie 4 april 2008 Joke Leenstra Kees de Bondt

Waar gaat het over Voorstellen Alternatieve trajecten Van probleemleerling naar zorgleerling Veranderingen overdragen Voorbeelden uit de praktijk Equip

Onderwijshulpverlening Gerelateerd aan onderwijs Onderwijshulpverlening Rebound REC 1,2,3,4 Op de rails jeugdhulpverlening Herstart

weerbaarheidstraining School maatschappelijk werk Niet gerelateerd aan onderwijs Examenvreestrainingen Faalangstreductietrainingen Fysieke en mentale weerbaarheidstraining School maatschappelijk werk Creatieve therapie Counselor Spreekuur Jeugdarts SOVA/EQUIP

Onderzoek Rebound FMW ……. sanctie zorg zorgspecialisten sanctie zorg terugplaatsing zorgtraject

Aan zorgtrajecten gaan basisvoorwaarden vooraf: Rust: als basis voor veiligheid (nieuwe collega’s) Relatie: relatie docent – leerling relatie docent – ouders heel korte lijnen Regels: omgaan met mobieltjes (schoolgids=werkelijkheid?) omgaan met drugs (constatering en actie) powerdrinks? kauwgom? te laat in de les? Respect: Inleven in de ander (hoe ga je om met een leerling na een ‘traject’?

Mogelijkheden of beperkingen -in ieder geval even bij stilstaan- Alles wat in een zorgtraject wordt opgebouwd met de leerling, gaat niet vanzelf mee naar het volgende traject. hoe is dit in de praktijk? -overdracht -informeren -nazorg Wat in een individueel traject werkt, hoeft niet te werken in een groepstraject (bijv. een klas) Wat is ‘overdraagzaam’ vanuit het traject naar de school? - investeren in de relatie - handhaving van rust, regels, respect uiteindelijke doel: preventie