Integreren van alternatieve trajecten in het regulier onderwijs VO-Zorg conferentie 4 april 2008 Joke Leenstra Kees de Bondt
Waar gaat het over Voorstellen Alternatieve trajecten Van probleemleerling naar zorgleerling Veranderingen overdragen Voorbeelden uit de praktijk Equip
Onderwijshulpverlening Gerelateerd aan onderwijs Onderwijshulpverlening Rebound REC 1,2,3,4 Op de rails jeugdhulpverlening Herstart
weerbaarheidstraining School maatschappelijk werk Niet gerelateerd aan onderwijs Examenvreestrainingen Faalangstreductietrainingen Fysieke en mentale weerbaarheidstraining School maatschappelijk werk Creatieve therapie Counselor Spreekuur Jeugdarts SOVA/EQUIP
Onderzoek Rebound FMW ……. sanctie zorg zorgspecialisten sanctie zorg terugplaatsing zorgtraject
Aan zorgtrajecten gaan basisvoorwaarden vooraf: Rust: als basis voor veiligheid (nieuwe collega’s) Relatie: relatie docent – leerling relatie docent – ouders heel korte lijnen Regels: omgaan met mobieltjes (schoolgids=werkelijkheid?) omgaan met drugs (constatering en actie) powerdrinks? kauwgom? te laat in de les? Respect: Inleven in de ander (hoe ga je om met een leerling na een ‘traject’?
Mogelijkheden of beperkingen -in ieder geval even bij stilstaan- Alles wat in een zorgtraject wordt opgebouwd met de leerling, gaat niet vanzelf mee naar het volgende traject. hoe is dit in de praktijk? -overdracht -informeren -nazorg Wat in een individueel traject werkt, hoeft niet te werken in een groepstraject (bijv. een klas) Wat is ‘overdraagzaam’ vanuit het traject naar de school? - investeren in de relatie - handhaving van rust, regels, respect uiteindelijke doel: preventie