Workshop actieonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Bronnenboek onderzoekstrategieën
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
User Centred Development
SKIMDOC Week 8.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
HAN Faculteit Educatie.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Congruentie / VELON Congruentie in onderliggende opvattingen van schoolcultuur en actieonderzoek Een casestudie Hans van Huijgevoort
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Docentontwerpteams en self-efficacy
Hoe kan actie-onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van PCK. Dr
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Meten en evalueren.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Keuzevrijheid: lust of last?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leadership Entrepreneurship Stewardship PION-Studiedag Danielle Zandee 6 april 2016 Co-creatie in Praktijkonderzoek naar Organisatievraagstukken.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Procesverbetering in de Zorg
Key Process Indicator Sonja de Bruin
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Meewerken of tegenspreken?
Salt & Light Zout & Licht
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Verlangen naar God Longing for God
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Workshop actieonderzoek Anja van Zon Jacqueline van Swet

Wij doen ook actieonderzoek: “Hoe kunnen wij een workshop over actie-onderzoek vormgeven die eraan bijdraagt dat de deelnemers, opleiders aan een WOSO-instelling, competenter worden in het begeleiden van hun studenten bij hun actie-onderzoek?”

Waar zit ik nu? Thermometer invullen

Voorkennis AO KWALITATIEF DIALOOG CYCLUS VALIDITEIT EVALUATIE Maak een mindmap met daarin MINIMAAL de begrippen KWALITATIEF DIALOOG CYCLUS VALIDITEIT EVALUATIE REFLECTIE

Actieonderzoek Type kwalitatief onderzoek waarbij professionals hun handelen in de praktijksituatie systematisch onderzoeken en verbeteren én waarbij zij via sociaalwetenschappelijke onderzoekstechnieken en strategieën reflecteren op hun eigen handelen in die praktijksituatie Ponte,2006; De Lange, Schuman & Montesano Montessori, 2010)

Good practice: Voorbeeld A.O. uit “De kracht van 2!” Hoe kan ik als AB-er een leerkracht in het basisonderwijs met basale handelingsverlegenheid het best begeleiden ? Blz 35 “10 x beter! 4” (2012)

“Through the spirals of these activities [analysis, action programms, evaluation and so on] action research creates conditions under which learning communities may be established; that is, communities of inquirers committed to learning about and understanding the problems and effects of their own strategic action, and the improvement of this strategic action in practice.” (Kurt Lewin, 1940, p. 164) LEWIN

Vormen van actieonderzoek technisch actieonderzoek praktijkgericht actieonderzoek kritisch actieonderzoek

KEMMIS Critical action research Collective research By people acting together as ‘we’ or ‘us’ Decisions about what to explore and what to change are taken collectively The change focuses on the social formation in which the practice occurs Kemmis, 2009, EAR p 471

Live your life wisely (Kemmis, 2009, CARN) our action research, insofar as it aims to guide us in the way we lead our lives, might therefore best be understood as a process that helps us to lead good lives. If we accept this view, then we might say that action research should aim not just at achieving knowledge of the world, but achieving a better world. In my view, this „better world‟ is simply a world in which each person can be happy in the sense that they have lived their life wisely and well, in a community with others who also aim, despite our diversity and differences, to live wisely and well.

Action Research = PARTICIPATIE “..a participatory, democratic process concerned with developing practical knowing in the pursuit of worthwhile human purposes, grounded in a participatory worldview which we believe is emerging at this historical moment. It seeks to bring together action and reflection, theory and practice, in participation with others, in the pursuit of practical solutions to issues of pressing concern to people, and more generally the flourishing of individual persons and their communities.” Peter Reason and Hilary Bradbury (2006, p.1):

Peter Reason and Hilary Bradbury (2006, p.XXI, XXII) not a methodology, but an orientation toward inquiry, “that seeks to create a quality of engagement, of curiosity, of question-posing through gathering evidence and testing practices”. a ‘family of approaches’; it does and should honour and value a variety of different orientations. be aware of the choices, make these transparent

uitgangspunt De leerkrachten worden gezien als reflectieve professionals die hun praktijksituatie verbeteren of veranderen, zelf richting geven aan de gewenste verbetering en zelf de resultaten van die verbetering onderzoeken en evalueren.

En wij? Jullie?

Kenmerken AO Leerkracht = participerend lid in het onderzoek en voert het onderzoek samen in dialoog met de betrokkenen uit Cyclisch: een onderzoekdeel en een handelingsdeel Onderzoekdeel: relevante literatuur bestuderen, onderzoeksstrategie en –methoden bepalen (onderzoekontwerp, dataverzameling, data-analyse, evaluatie) Handelingsdeel: actie om tot verbetering of verandering van de beroepspraktijk te komen. Methodisch, iteratief: probleem herkenning en formulering, plannen van acties, implementeren van verbeteracties, evaluatie en reflectie. De inzichten die uit de eerste cyclus naar voren komen, vormen de aanzet voor de tweede cyclus, waarbij het actieplan wordt aangepast en het onderzoeksproces wordt herhaald. De Lange, Schuman & Montesano Montessori (2010)

Validiteit in A.O. dialoog, triangulatie, generalisatie van uitkomsten, de teweeg gebrachte verandering of verbetering, logboeken, ethische en sociale rechtvaardigheid en participatie van betrokkenen. De leerkracht maakt keuzes, interpreteert de onderzoeksgegevens en gaat hierover in dialoog met bijvoorbeeld critical friends of betrokkenen. Reflectie, ontwikkelen van eigen concepten en theorieën waarover met anderen gecommuniceerd kan worden

Gebruiksmogelijkheden Actieonderzoek Handelingsgerichte onderzoeksvragen: verbeteren van het eigen handelen centraal. Dus vooral verbetervragen en vragen als ‘Hoe kan ik …?’, ‘Wat kan ik doen om …?’ Het onderzoek naar een situatie waar de onderzoekende student zelf daadwerkelijke iets aan kan veranderen Eigen handelen centraal Vooral geschikt voor onderzoek van diffuse beginsituatie en nog geen beeld van gewenste situatie Met expliciete inbreng van betrokkenen, samen ontwikkelen

TOEPASSING : Voorbeelden onderzoeksvragen actieonderzoek Hoe kan ik als docent bij de begeleiding van de student een professionele betrokkenheid tonen naar de student, met in achtneming van de juiste, adequate professionele afstand? Hoe kan ik als leerkracht van groep 7 tijdens de rekenles een effectieve en attractieve lesopening maken Hoe kan ik de methode Schatkist in mijn groep gebruiken om het rekenonderwijs passend te verbreden en te verdiepen? Hoe kan ik mijn houding t.o.v. de allochtone leerlingen in mijn klas verbeteren zodat zij optimale kansen krijgen

Bespreking onderzoeksvragen, zoek er een uit Bespreking onderzoeksvragen, zoek er een uit . Laat antwoorden op strookje achter? Geschikt voor A.O.? Zo nee wat wel? Zo ja hoe kan het dan beter geformuleerd worden? Welke deelvragen kunnen hierbij passen? En hoe zou opzet kunnen zijn?

Participatieladder (Arnstein, 1969)

In AO zijn er verschillende niveaus van participatie , toepassing Wie zijn de participanten in deze onderzoeksopzet, plaats ze op de participatieladder. Gebruik hiervoor eigen casus of voorbeelden uit vorige oefeningen.

Dataverzameling specifiek voor actieonderzoek: Alles wat handelen onderzoeker registreert (video/observaties/vragenlijsten/interviews,….) Alles wat effect van dat handelen op de betrokkenen heeft (resultaten/ video/observaties/vragenlijsten/interviews,….) Logboeken Reflectie op eigen handelen als onderzoeker + professional Membercheck

Wat betekent dit voor jou als begeleider? Waar vooral op letten? Valkuilen Praktische tips ………….

Opnieuw de thermometer

Evaluatie middels Vragen (lijst) aan deelnemers Wat maakt dat je nu een andere positie hebt op de thermometer? Waar moeten we meer van doen / wat vasthouden? Wat achter ons laten? Wat veranderen?

Jullie : bijwerken mindmap Wij: De analyse van ons eigen materiaal: logboek, vragenlijst, observaties,… De volgende ronde……………

Geraadpleegde literatuur: Arnstein, S. (1969). "A ladder of Citizen Participation." JAIP 35(4): 216-224. Kemmis, S. (2009). What is to be done? The place of Action Research. Collaborative Action Research Network (CARN) Annual Conference. Athens. Lange, R. d., H. Schuman, et al. (2010). Praktijkgericht gericht onderzoek voor reflectieve professionals. . Leuven, Uitgeverij Garant. Lewin, K. (1946). "Action research and minority problems." Journal of Social Issues 2(4): 34-46. Migchelbrink, F. (2007). Actieonderzoek voor professionals in zorg en welzijn. Amsterdam, SWP.

Ponte, P. (2002a). Onderwijs van eigen makelij: Actie-onderzoek in scholen en opleidingen. Baarn, Nelissen. Ponte, P. (2002c). Actie-onderzoek door docenten: uitvoering en begeleiding in theorie en praktijk. Leuven Apeldoorn, Garant. Ponte, P. (2006). Onderwijs van eigen makelij. Procesboek actieonderzoek in scholen en opleidingen. Soest,

Bedankt voor jullie aandacht ! J.vanswet@fontys.nl a.vanzon@fontys.nl