Onderwijs in informatievaardigheden: do’s en don’ts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Sociale media als taalvaardigheidstool
<Naam spreker en school/ gemeente
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Workshop creatief brainstormen
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Van doelen naar reflectie
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Opvoeden van drukke kinderen
Al doende leren training docenten
Het werken met portfolio
Pass’t Montessorionderwijs ?
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Visie & Strategie.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
Workshop klassenmanagement
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom ik maak me sterk.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Het maken van een PWS.
BOM-model PV 25/03/2014.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Digitale geletterdheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Onderwijs in informatievaardigheden: do’s en don’ts Dr. Els Kuiper e.j.kuiper@uva.nl Afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding Onderwijs in informatievaardigheden: do’s en don’ts Keynote conferentie Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010

Veel docenten zien noodzaak van verbeteren van informatievaardigheden bij leerlingen Veel docenten zien ook de taak die het onderwijs daarbij heeft: kritisch leren omgaan met informatie hoort bij de kerntaak van de school

Om welke vaardigheden gaat het? Onderdelen het informatiezoekproces: Lokaliseren Selecteren Evalueren Verwerken Vaardigheden die daarbij een rol spelen: zoeken, lezen en beoordelen van internetinformatie

In bestaande methoden is meestal weinig aandacht voor lezen en verwerken van internetinformatie Uit: Begrijpend lezen VMBO deel 1. Giralis groep, locatie de Zuid-Vallei (2008). www.remediering.nl

Die vaardigheden zijn niet gelijk verdeeld: ‘digital divide’: gebruik van internet leidt tot nieuwe vormen van digitale ongelijkheid niet meer gerelateerd aan verschillen in toegang tot internet maar aan verschillen in vaardigheden om met internetinformatie om te gaan het gaat (dus) bij informatievaardigheden niet alleen om leren omgaan met ‘schoolse informatie’

Er speelt bovendien méér dan vaardigheden alleen: ongeduld impulsiviteit weinig flexibiliteit gebrek aan reflectie verwachting dat met Google ‘alles’ kant-en-klaar te vinden is … zijn oorzaken van verschijnsel dat leerlingen (en alle andere internetgebruikers) vaak wel weten hoe het moet, maar die kennis niet toepassen

Adequaat vs niet-adequaat zoekgedrag Taakgericht Redelijk tot goede leesvaardigheid In staat om redelijk adequate zoektermen te formuleren Efficiënt scannen van Google resultaten: eerste idee van bruikbaarheid Niet ‘zomaar’ klikken op een resultaat Herkennen van fouten; in staat om zichzelf te corrigeren en zoekstrategie aan te passen Hardop denken over manier van werken “Dit is niet over… wacht wat stond in de opdracht, 2004? Dan moet het die eerste zijn, we moeten toch daar nog even kijken” Snel afgeleid en niet taakgericht Matige leesvaardigheid Moeite met formuleren zoektermen Impulsief zoekgedrag: niet de tijd nemen om goed te kijken wat er staat Willekeurige afwisseling van heel precies lezen en websites zonder te lezen wegklikken Overschatting van eigen vaardigheden, mede daardoor snel gefrustreerd als het niet lukt “Waarom snapt Google niet wat we bedoelen?” Bij fouten wordt zoekgedrag niet gecorrigeerd, of at random en radicaal zonder goede gronden

Do’s en don’ts – schoolniveau Doorgaande lijn: aandacht voor informatievaardigheden in alle leerjaren op alle niveaus, liefst in een leerlijn Dus geen losse, kortdurende projecten of lessenseries Integreer onderwijs in informatievaardigheden in de schoolvakken Dus geen aparte lessen of een apart vak Werk samen met (school)bibliotheek/mediatheek, met onderlinge verdeling van taken Dus niet informatievaardigheden = bibliotheek Maak onderwijs in informatievaardigheden iets van alle docenten: zorg voor ‘eigenaarschap’ Dus zie het niet als alleen iets voor een ‘voorhoede’ en maak duidelijk dat het veel raakvlakken heeft met wat docenten dagelijks doen

Do’s en don’ts – klasniveau Gebruik zoveel mogelijk authentieke opdrachten waarbij leerlingen de vaardigheden geïntegreerd kunnen leren toepassen Maar wissel die opdrachten wel af met gerichte, kleinere opdrachten voor het oefenen van specifieke deelvaardigheden Stem het lesmateriaal af op leeftijd en niveau van de leerlingen Bepaal van tevoren het leerdoel: schoolkennis of vaardigheden? Als je wilt dat leerlingen kennis verwerven over een concreet onderwerp: zoek zelf goede bronnen en selecteer websites op inhoud, niveau en taalgebruik Als je wilt dat leerlingen kritisch met internet leren omgaan: zet kennis verwerven op de tweede plaats Besteed ook op andere momenten aandacht aan internetgebruik en informatievaardigheden

Do’s en don’ts – niveau didactisch handelen Modelen: doe hardop voor hoe je te werk gaat Bespreek veel na: reflecteer samen met de leerlingen op wat goed en minder goed ging Gebruik daarbij een IWB of een beamer Laat leerlingen zelf vertellen en voordoen hoe ze het aan hebben aangepakt, en betrek rest van de klas daarbij Model ook het ‘denken’ en het gewenste gedrag Verplaats je in de leefwereld van de leerlingen Ook jonge kinderen gebruiken Google en geen kinderzoekmachines Ga het gesprek aan met leerlingen over hoe zij internet in hun dagelijks leven gebruiken Bespreek samen verschillende strategieën en de voor- en nadelen (bv trial-and-error)

Leerling: Wij gingen hierheen [typt in www.pathe.nl] Docent: Waarom kozen jullie die site uit? Leerling: Ik ben daar geweest Docent: Jij kende die bioscoop. Dat is slim. Soms weet je al een site waar je iets kunt vinden. Laat eens zien hoe jij zocht op die site. Leerling: Dan ga je naar Pathe Arena. En dan staat hier Tarieven. Docent: En drukte je gelijk op Tarieven? Leerling: Nee ik ging allemaal kijken. Ik keek eerst op Bios Info. En op Adres en openingstijden. Docent: Laat eens zien, wat stond daar? [leerling klikt op ‘Adres en openingstijden’] Docent: Wat zie je nu? Waar gaat dit over? Leerling: Dit is openbaar vervoer, metro, trein [Docent bespreekt met leerlingen het woord openbaar vervoer] Docent: Hier staat dus hoe je er kunt komen. Leerling: Ja en hier staat ook tarieven. Maar dat is voor auto. Tarief 4 euro 50 voor 4 uur anders 2 euro 50 per uur. Docent: Maar jullie zochten wat het kost om naar de bioscoop te gaan. Leerling: Ja toen zagen we nog een keer Tarieven. Hier. En hier staat Tarieven en Normaal. Online is 8 euro 80. Ticket machine is 9 euro 10. En kassa is 9 euro 50. Ochtend is goedkoopst. En voordeeldinsdag.

Verschillen tussen leeftijden en niveaus: Van jong naar ouder en van vmbo naar vwo = van concreet naar meer abstract Bij jongere leerlingen en in lagere onderwijsniveaus relatief veel aandacht voor lezen en woordenschat, en voor opdelen in deelvaardigheden Met name in het vmbo is het essentieel dat er vaak en door de vakken heen aandacht wordt besteed aan kritisch omgaan met informatie, met veel nadruk op de rol die dat speelt in het dagelijks leven