Deel 1: Waarom meet je? – Doel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NOSMO Studiemiddag over de Methodologie van Praktijkonderzoek
Advertisements

Balans tussen hulp en recht
ROM als interventie Omdat geen cliënt hetzelfde is
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Stellingen •Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM- data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit.
RSI? zoeken naar de in de e-hooiberg >
Afd. Documentaire Informatie Zoeksystemen en -systematiek Gastcollege Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Leiden 6 december 2002.
Routine Outcome Monitoring
Sander Bloem Human Technology Project “Skatesor”.
HOGE GEZONDHEIDSRAAD CONSEIL SUPERIEUR DE LA SANTE 1 Screening naar hartafwijkingen die voorbeschikken tot plotse hartdood bij adolescenten en jongvolwassenen.
Samenvatting van het artikel: Alcoholisme: een chronische recidiverende ziekte? Orphée Bossuyt.
Diagnostiek kinkhoest bloedprikken nodig of niet?
Kwaliteit is ook kwantiteit
De CQ-index in vogelvlucht
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Diseasemanagement in de praktijk
Kwaliteit van meetinstrumenten
Een kwantitatief onderzoeksvoorstel: ZWANGERWIJZER INGEVULD, EN DAN?
Voeding bij dementie S. van Genuchten.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Vermoeidheid na een CVA
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Persoonsverkenner profilingsinstrument
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Screeningsinstrument Behandeling
Wat je moet weten van meten in wetenschap en praktijk Basiscursus meetinstrumenten UNO-VUmc Wilco Achterberg Lizette Wattel 3 oktober 2007.
Pijn in de palliatieve zorg
Afd. Documentaire Informatie Zoeksystemen en -systematiek Gastcollege Opleiding Sportfysiotherapie Hogeschool van Utrecht 15 oktober 2002.
Inhoud artikel H.F.A Diesfeldt
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
Belgian Screening Tools M. Daem
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
NVAB Leidraad Verplichte Medische Keuringen September 2007 [datum]
CAT Critical Appraisal of a Topic
Vroege herkenning en behandeling van ondervoeding op de polikliniek
PsycINFO Zoekresultaat uitbreiden door te zoeken in meer databases.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Coeliakie in de Jeugdgezondheidszorg: is vroegdiagnostiek haalbaar? Marlou de Kroon, arts M&G, MD PhD, VUmc Lucy Smit, jeugdarts KNMG, JGZ Kennemerland.
Een onderzoeksvoorstel naar het effect van supervisie tijdens looptraining bij claudicatio intermittens Daria Jaenicke & Rachel Verbeek Presentatie BO.
EBM = Evidence Based Medicine. EBM (1)  Toepassen van een bepaalde methode, werkwijze voor het verzamelen van literatuur  Beoordelen en interpreteren.
SEO en SEA Uw website bovenaan in Google! 24 april 2008.
Zoeken op internet
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Uw website bovenaan in Google!
Leefstijlmonitoring Subtitel.
Bronnen en onderzoeksvragen
Pathologie en ziektebeelden
Signalering van depressie bij ouderen
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Pathologie en ziektebeelden
Transcript van de presentatie:

Deel 1: Waarom meet je? – Doel Deel 2: Wat meet je? – Vraagstelling Deel 3: Waarmee meet je? – Kwaliteit

Deel 4 Hoe meet je?

Hoe meet je? Hoe maak je zinvol gebruik van meetinstrumenten?

Hoe meet je? (2) Afhankelijk van Doel Signalering Diagnostiek Evaluatie / Monitoring Prognostiek Informatie overdraagbaar maken Verantwoording afleggen Inzicht krijgen in processen in de tijd Wetenschappelijk onderzoek

Hoe meet je? (3) responsiviteit methode van afnemen sensitiviteit specificiteit bodem- en plafond- effecten validiteit betrouwbaarheid doelgroep normering …… internationaal bekendheid

Opdracht Depressie 4 verschillende fictieve meetinstrumenten met verschillende eigenschappen Welk meetinstrument kies voor welk doel?

Opdracht Fictieve meetinstrumenten Depressie AAA BBB CCC DDD Sensitiviteit 80% 95% Specificiteit 60% 65% 90% 45% Responsiviteit Alleen gevalideerd voor wel/geen depressie Ernst symptomen van 1-10 (>5 is ziek) 3 categorien: Afwezig, mild of ernstig ziek Methode Zelf-rapportage observatielijst Diagnostisch interview observatie Wie Patiënt zelf Verzorgende Psychiater verzorgende Duur afname 5 minuten 10 minuten 45 minuten 20 minuten Bij welke doelgroepen gevalideerd? Volwassenen Ouderen Volwassenen, ouderen Ouderen, ook met dementie

Opdracht Doelen Screening depressie verpleeghuis Diagnostiek na screening verpleeghuis Evaluatie behandeling depressie verpleeghuis Wetenschappelijk onderzoek naar relatie depressie/dementie Inzicht vóórkomen depressie op afdelingen van je verpleeghuis Inzicht verandering in vóórkomen depressie op afdelingen van je verpleeghuis Normen voor verantwoorde zorg: % clienten met een stemmingsstoornis Overdragen behandeling aan ander verpleeghuis

Hoe meet je? (4) Signalering Doel: waarnemen van probleem of achteruitgang Eisen: hoge sensitiviteit, snel af te nemen, observatie Frequentie: met vaste regelmaat, bijvoorbeeld 2x per jaar

Hoe meet je? (5) Diagnostiek Doel: vaststellen van de aard van een aandoening of probleem Eisen: hoge specificiteit, normering in de doelgroep Frequentie: op indicatie

Hoe meet je? (6) Evaluatie / monitoring Doel: vaststellen van (verandering in) de situatie Eisen: gevoelig voor verandering, geen bodem- en plafondeffecten, klinisch relevant Frequentie: afhankelijk van te verwachten verandering

Hoe meet je? (7) Prognostiek Doel: Stellen van haalbare doelen Eisen: ondersteund door evidence uit vergelijkbare populatie Frequentie: 1x?

Hoe meet je? (8) Informatie overdraagbaar maken naar anderen Doel: overdragen van functioneren tussen behandelaars / instellingen Eisen: eenduidig te interpreteren, bekend zijn bij die anderen Frequentie: bepaald door omstandigheden

Hoe meet je? (9) Verantwoording afleggen Doel: inzichtelijk maken van handelen voor derden Eisen: eenduidig te interpreteren, bekend zijn bij die anderen, voldoet aan eventueel gestelde eisen. Frequentie: bepaald door omstandigheden

Hoe meet je? (10) Inzicht krijgen in processen in de tijd Doel: beloop van ziekte- en herstelproces inzichtelijk maken Eisen: sensitiviteit, geen bodem- en plafondeffecten, geschikt voor populatie Frequentie: gekoppeld aan evaluatie

Hoe meet je? (11) Wetenschappelijk onderzoek Doel: afhankelijk van doelstelling onderzoek Eisen: uitkomstmaat valide, betrouwbaar, internationaal erkend (BOP en GIP vs NPI), geen bodem- en plafondeffecten Frequentie: bepaald door doelstellingen van het onderzoek

Hoe meet je? (12) Waar vind je een geschikt meetinstrument? Vaktijdschriften Boeken (Studie)boeken & proefschriften E-sources Bijv. Pubmed, Medline, PEDro Algemene Zoekmachines Bijv. Google, Ilse, Alltheweb, Altavista Richtlijnen Elektronische bestanden Meetinstrumenten Bijvoorbeeld ECMR, COTANgids Experts, expertisecentra, beroepsverenigingen

Hoe meet je? (13) Links Proefschriften: www.darenet.nl Pubmed: www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez Medline: http://medline.cos.com/ Pedro: http://www.pedro.fhs.usyd.edu.au/ ECMR: http://www.irv.nl/irv/ecm/index.asp COTAN: via http://www.psynip.nl

Hoe meet je? (14) Zoeken naar meetinstrumenten In het algemeen geldt dat Er erg veel verschillende bronnen zijn Er per bron grote verschillen zijn t.a.v. zoekstrategie en te gebruiken zoektermen Er per bron grote verschillen zijn t.a.v. het zoekresultaat.

Hoe meet je? (15) Project Meetinstrumenten UNO-VUmc Database obv inventarisatie Consensustrajecten Implementatie

Evaluatieformulieren!       Evaluatieformulieren!