Wat CLIL leert over taalonderwijs…  Ce qu’EMILE nous apprend sur l’apprentissage des langues… Piet Van de Craen, Vrije Universiteit Brussel (VUB) & European.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alle zeilen bijzetten of overstag gaan?
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Rekenproblemen en Dyscalculie
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)
MURE Multilinguale Research Unit M eertalig onderwijs. Meer dan taalonderwijs. Piet Van de Craen, Vrije Universiteit Brussel (VUB) & European Language.
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Docentendag 18 januari 2011 Le DELF scolaire Comment préparer vos élèves? Marieke Folkers.
3 vwo+ Grammaire chapitre 2
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Docentontwerpteams en self-efficacy
28 juni 2011 Colloquium inbraak Colloque cambriolage.
A16 Aanmaken en communiceren van glossarium Composer un glossaire et le communiquer Comité consultatif : BPR van het Federaal Agentschap voor.
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
FOD Economie - SPF Economie De hervorming van het suikerbeleid vanuit verschillende invalshoeken Regards croisés sur la réforme de la politique sucrière.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Programme d’échanges intercommunautaires à destination des futurs enseignants en langues Intercommunautaire uitwisselingen van toekomstige taalleerkrachten.
Programme d’échanges intercommunautaires à destination des futurs enseignants en langues Intercommunautaire uitwisselingen van toekomstige taalleerkrachten.
1 HOPITAL SANS FRONTIERE (H.S.F. - a.s.b.l - ONG) Ziekenhuis Zonder Grenzen Hospital Without Borders.
Grammaire thème 6 4 vwo.
MURE Multilingual Research Unit M eertalig onderwijs is beter onderwijs … Tien jaar meertalig onderwijsonderzoek. Piet Van de Craen, Vrije Universiteit.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
CLIL : EEN PRAKTISCH KADER TER IMPLEMENTATIE 19 juni 2014: E.Plancke
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Franse Les Les 18 Vorige les & huiswerk Zinnen maken / herhalen
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
27 maart 2015TALEN LEREN BUITEN DE KLAS P 1 TALEN LEREN BUITEN DE KLAS 1 lesuur (= 50’) – 5’ verplaatsingen – 5’ administratieve formaliteiten – 20’ à.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Franse Les Les 17 Vorige les & huiswerk Voyages p. 62
Tto: de laatste ontwikkelingen
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Bienvenue - Welkom. Persvoorstelling / Conférence de presse Jaarverslag Mensenhandel Bruggen slaan 15/10/2014 Rapport annuel Traite des êtres humains.
Franse Les Les 15 Vorige week Anne chapitre 3 Voyages p. 25/26
In de supermarkt Au supermarché Wat vind jij lekker om te eten? Qu’est-ce que tu aimes manger, toi?
Franse Les Les 7 Vorige week Voyages p. 18/19 Verbe : avoir + faire
Workshop: Pas Compris? Ok! Séraphin Mukendi et Annemie Janssens.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Referentiekader voor het onderwijs
De Kracht van Taalvariatie Janine Berns 18 september 2015.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
1 “De echte winnaar is de dromer die blijft volhouden” 20/01/2016 Woluwe Alain Florquin “Le véritable gagnant est le rêveur qui persévère”
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Unité 1 p. 12/13 – oef. 3 a/b/c Uitleg TPRS TPRS verhaal – introductie Unité 1 p. 12/13 – oef. 3 a/b/c Uitleg TPRS TPRS verhaal – introductie Nous sommes.
CLIL-didactiek voor Duits
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Traduction de eDiv vers la langue des signes
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ONTDEK DE LEIESTREEK MET EEN GREETER!
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
De centrale vraag… en een genuanceerd antwoord
Transcript van de presentatie:

Wat CLIL leert over taalonderwijs…  Ce qu’EMILE nous apprend sur l’apprentissage des langues… Piet Van de Craen, Vrije Universiteit Brussel (VUB) & European Language Council/Conseil européen pour les langues (ELC/CEL).

Structuur / Structure Wat is meertalig onderwijs? / Qu’est-ce que c’est l’enseignement multilingue? Wat is het effect van meertalig onderwijs? / Quels sont les résultats? Welke verklaringen zijn hiervoor? / Comment expliquer ces résultats? Conclusies / Conclusions

Waarom meertalig onderwijs? / Pourquoi l’enseignement multilingue Onderwijsvernieuwing… Innovation… Betere leerlingen… De meilleurs élèves… Naar een wetenschappelijk gefundeerde didactiek… Vers une didactique scientifique…

Wat is meertalig onderwijs? Het gaat om die vorm van taalonderwijs waarbij een deel van het curriculum in een andere taal dan de doeltaal wordt aangeboden, … Bij voorkeur maar niet noodzakelijk door een native speaker, … Het liefst als deel van een continuüm dat een opbouwende structuur vertoont …

Terminologie immersie (vgl. submersie) met meertalig onderwijs bedoelt Europa content and language integrated learning (CLIL), enseignement d’une matière intégré à une langue étrangère (EMILE), dual language teaching… inhoud- en taakgericht taalonderwijs (ITTO) Gemeenschappelijk en belangrijkste kenmerk: Een deel van het curriculum, tussen 20 en 75%, wordt vanaf het kleuteronderwijs in het Frans / Nederlands onderwezen door een professionele lesgever waarbij impliciete leerprocessen centraal staan op weg naar Europees burgerschap

Politieke aspecten / Aspects politiques Waarom CLIL/EMILE ? Politieke aspecten / Aspects politiques België is een meertalig land Europa is een meertalig gebied 2 + 1; aanbeveling van CLIL/EMILE onderwijs; adoptie van een tweede moedertaal; High level report. Talenkennis betekent een belangrijke maatschappelijke en economische meerwaarde (cf. White Paper, 1995, Framework 2005, Intellectual Group 2007, High Level Report 2007).

2. Onderwijskundige aspecten / Aspects didactiques Waarom CLIL/EMILE ? 2. Onderwijskundige aspecten / Aspects didactiques De introductie van meertalig onderwijs in de zin van CLIL/EMILE betekent een herdenken van de (taal)didactiek. (Taal)didactisch onderzoek is vaak te weinig empirisch onderbouwd. Didactiek bevindt zich in een voorwetenschappelijke fase. Het gaat hier om een innovatieve onderwijsvorm waarbij taal en leerstof tegelijkertijd worden verworven en impliciete leerprocessen centraal staan. Het gaat hier bijgevolg om een belangrijke onderwijs-innovatie. (cf. Van de Craen 2001)

3. Wetenschappelijke aspecten / Aspects scientifiques Waarom CLIL/EMILE ? 3. Wetenschappelijke aspecten / Aspects scientifiques - De studie van de relaties tussen de nieuwe (taal)didactiek, leerprocessen en meertaligheid is nieuw en dus prikkelend. Dit onderzoek moet worden gecombineerd met de nieuwste inzichten over het brein. De studie van deze aspecten is bijgevolg een interdisciplinaire studie waarbij onderwijskundigen, taalkundigen en neurowetenschappers samenwerken. Ook dit betekent een vernieuwing in het onderzoek (cf. IMBES International Mind, Brain Society)

Waar kan je CLIL/EMILE vinden? In zowat alle Europese landen ... In België ... En Wallonie, depuis 1998... Plus de 300 écoles, primaires et secondaires… Brussel, sinds 2001 … STIMOB (Stimulerend meertalig onderwijs Brussel) … Een tiental basisscholen plus één secundaire school … In Vlaanderen, sinds 2008-2010, proeftuinprojecten, schiep elan Talennota: vanaf 2013/4 (?) toegelaten in secundair onderwijs … MAAR: decreet talensensibilisering en –initiatie (2004) voor basisow Opmerkelijke onderwijsveranderingen in … Wallonie Spanje / Espagne …

Wat weten we? We weten dat … - het een prikkelende vorm van onderwijs is, - geschikt voor alle leerlingen, - op alle niveaus, - voor alle leeftijden, - alleen op het niveau van de universiteit zijn er twijfels

Wat gebeurt er precies? Voorbeelden - in Brussel: er wordt twee uur per week rekenen in het Frans gegeven door een leerkracht die de taal beheerst … de leerstof is herhaling of een variant van wat eerder werd gezien … - en Wallonie: 50% - 75% du curriculum enseigné en néerlandais… - in Vlaanderen: (1) proeftuinprojecten in het secundair onderwijs (2208-2010), (2) diverse initiatieven: Oostende, Deinze, Hasselt…

Het effect van CLIL ... 1. De verwerving van de doeltaal verloopt beter … (effect positif sur l’acquisition de la langue cible) 2. Het effect op de moedertaal is positief … (effet positif sur la langue maternelle) 3. Kennis van de leerstof is beter … (effet positif sur la connaissance de la matière) 4. Positieve attitudes en grote motivatie bij leerlingen … (effet positif sur les attitudes et la motivation) 5. Positieve invloed op de cognitieve ontwikkeling … (effet positif sur le développement cognitif) 6. Positieve invloed op de breinontwikkeling …. (effet positif sur le développement du cerveau)

Het effect van CLIL … Het voorgaande geldt voor alle leerlingen ongeacht… / Ces résultats sont vrais pour toutes sortes d’élèves quel que soit… hun sociale afkomst … / l’origine sociale… hun talige afkomst … / l’origine linguistique… hun intelligentie … / l’intelligence… Het gaat om een krachtige manier om talen en leerstof tegelijkertijd te verwerven …

CLIL en rekenen… MAAR… MAIS… Een van de meest sensationele aspecten van CLIL onderwijs en -onderzoek is niet dat leerlingen op een opmerkelijke manier de doeltaal beheersen… Les résultats linguistiques ne sont pas tellement sensationnels… MAAR… MAIS… binnen- en buitenlands onderzoek wijst uit dat de cognitieve prestaties van leerlingen erop vooruit gaan, met name betere prestaties op wiskunde … Les élèves EMILE ont de meilleurs résultats pour les tests de maths… (Jäppinen 2005, Van de Craen et al. 2007, Lorenzo et al. 2009, Murray 2010)

Cognitieve ontwikkeling en rekenen Resultaten van drie basisscholen na vier jaar CLIL vergeleken met controleschool op een geijkte rekentest (Dudal 2000) E. HIEL 2007 | .

Verklaringen / Explications Drie niveaus van verklaringen kunnen worden aangehaald … Des explications sur trois niveaux… 1. Vanuit een didactisch perspectief … (d’une perspective didactique) 2. Vanuit een leerperspectief … (d’une perspective d’apprentissage) 3. Vanuit nieuwe inzichten m.b.t. leren … (en tenant compte de nouvelles évolutions sur l’apprentissage)

Verklaring vanuit een didactisch perspectief … CLIL is het ultieme communicatieve taalonderwijs CTO moet echt communicatief zijn CTO moet inherent repetitief zijn CTO moet functioneel-pragmatisch zijn (cf. Gatbonton & Segalowitz 2005) In een CLIL-klas kan men niet anders dan communicatief, repetitief of functioneel- pragmatisch zijn ...

Verklaring vanuit een leertheoretische perspectief CLIL leren is een vorm van impliciet leren… Impliciet leren is niet met schools leren geassocieerd… Het verwijst naar een niet-gestructureerde, niet geleide, scaffoldingachtige, holistische, onbewuste manier van leren… Inhoud wordt geleerd via een taal maar er grijpt geen expliciet taalonderwijs plaats, ten minste niet in het begin … De status van dit soort leren is verschillend van expliciet leren… L’apprentissage implicite a un autre statut que l’apprentissage explicite…

Verklaring vanuit een leertheoretische perspectief Wat is impliciet leren … ? Impliciet leren is die vorm van leren waarbij “[complex information] is [learned] without complete verbalisable knowledge of what is learned” (Seger 1994:164). Het verschil tussen impliciete en expliciete geheugenprocessen is dat impliciet leren robuster is, leeftijdonafhankelijk is, minder variatie vertoont, IQ onafhankelijk is, meer aanleiding geeft tot gedeeld leren. (cf. Reber 1993)

Verklaring vanuit een leertheoretische perspectief Impliciete kennis wordt aangewend voor het verwerven van expliciete kennis, bijvoorbeeld grammaticakennis … Van impliciet naar expliciet leren wordt als een van de krachtigste leermiddelen beschouwd (Reber 1993, Cleeremans 1997, Shanks 2005) … De resultaten van de leerder zijn beter en dat maakt van hem/haar een sterkere leerder …

Verklaringen vanuit nieuwe leerparadigmata’s Emergentie : “the movement from low level rules to higher-level sophistication” (Johnson 2001:18). Mieren Stadsontwikkeling Vogels Verwant aan synergie de idee dat gedrag van afzonderlijke delen niet het gedrag van het geheel kan verklaren … Echo’s van Gestalt opvattingen.

Verklaringen vanuit nieuwe leerparadigmata’s Vijf leerprinciples verbonden met CLIL leren … Het additieprincipe … Het herhalingsprincipe … Het transferprincipe Het principe van stimulerende cognitieve ontwikkeling … Het principe van breinontwikkeling … (cf. Van de Craen et al. 2010) Leren met behulp van de CLIL-aanpak overstijgt gewoon talen leren, het leerproces zelf wordt erdoor fel beïnvloed / Par l’approche EMILE le processus d’apprentissage est influencé

Leren en het brein … De breinontwikkeling van meertalige leerlingen verloopt anders dan bij eentaligen Karakteristieken / Charactéristiques: breinen houden van activiteit / un cerveau adore être stimulé… dit creëert neuronenbanen / ceci crée des connexions neuronales… leren betekent het aanmaken van neuronenbanen / apprendre veut dire créer des connexions neuronales… (cf. Changeux 1983, Edelman & Tononi 2000, Sitskoorn 2007)

Iets over het brein … Breinen zijn gevoelig voor prikkels… twee voorbeelden Dyslexie Nieuwe behandelingstechniek via stimulatie van het cerebellum, de zgn. cerebellaire deficit hypothese / le traitement de la dyslexie en stimulant le cervelet (Nicolson et al. 2001) 2. Alzheimer Canadees onderzoek met +/-200- tal participanten toont vertraging aan van vier jaar van de ontwikkeling van Alzheimer bij twee/meertaligen / un retard de quatre ans pour le développement de la maladie d’Alzheimer chez les bi- ou multilingues (Bialystok et al. 2006)

Connecties in het brein (cf. Carter 1998)

Neuronenbanen De somatosensorische cortex (Penfield & Roberts 1959) .

Verklaringen vanuit nieuwe leerparadigmata’s Monolinguals in school language Early, highly proficient bilinguals in their school language Early-late, proficient bilinguals in their school language (SL = L2) (Mondt et al, 2008)

Verklaringen vanuit nieuwe leerparadigma’s Leren is geen gepreprogrammeerde activiteit (Edelman & Tononi 2000)… De nieuwste robots hebben een leerparadigma gebaseerd op impliciet en zelforganiserend, d.w.z. niet voorgeprogrammeerd, leren (cf. Oudeyer et al. 2007, Kaplan & Oudeyer 2007) Leren als een constructivistische onderneming gestoeld op wat onmiddellijk werkt … CLIL leren versterkt deze onderneming …

Conclusie CLIL is een belangrijk leerinstrument dat meer doet dan talen aanleren… EMILE fait plus que faciliter l’apprentissage des langues… Het verhoogt de cognitieve capaciteit en leidt tot een andere leerder… Il y a une plus-value cognitive importante…

Conclusie CLIL is een fraai voorbeeld van wat piecemeal engineering (Karl Popper 1966) kan zijn en hoe kleine veranderingen verregaande implicaties kunnen hebben… …petits changements grands effets… Tenslotte is dit ook een voorbeeld waarbij beleid en onderzoek hand in hand kunnen gaan… C’est un bon exemple où la politique et la recherche peuvent aller main dans la main…

Conclusie De dagen van het traditionele taalonderwijs zijn geteld… Les jours de l’enseignement traditionnels sont comptés…

Voorbeeld / Exemple

Met dank voor uw aandacht… Merci de votre attention… Vielen Dank für ihre Aufmerksamkeit… Thank you for your attention… pvdcraen@vub.ac.be