Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november 2007 1 Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OVER APPELS EN PEREN OF: Hoe vergelijken we het onvergelijkbare? Bijdrage DAIR-seminar, Frank Steenkamp (HOP/Choice, Leiden)
Advertisements

Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
Optellen en aftrekken tot 20
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Geld voor school en studie
Algemene voorlichting
Welkom.
Masterintake 2014 normen en peildata
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Even kijken wat een accountant doet.
Engelstalig onderwijs op de VU: taaleisen voor studenten en docenten
Utrecht Law College.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
VTB Technasium Vakcollege
Onderwijs- en examenreglement
Bachelorproject: problemen onduidelijk voor student en docent gebrek aan uniformiteit uitstelgedrag kritiek visitatiecommissie: te geringe omvang kwaliteitsverbetering.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Volgtijdelijkheid RevaKi
Bachelorrendement Scheikunde
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Radboud Universiteit Nijmegen
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
De praktijk van 1cijferHO
Jos van Hijfte 8 November 2007
WOUDSCHOTEN, 1-2 NOVEMBER 2006 CHRIST OTTEN, VSNU
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Metaalunie en Ad. Waarom?
Ontwikkelingen onderwijsnummer BVE Paul Meltzer Directie BVE Ministerie OCW 19 april
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Enkele voorbeelden.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat maandag 13 september 2010.
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
VMBO Economie Docentendag
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Het studievoorschot 26 mei 2015 Renate van Luijk Studentendecaan Universiteit Twente.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
1 cijfer uit 8 miljoen records Resultaten uit het 1-cijfer-traject Arjan Biemans (HBO-raad) Dair-seminar 6 november 2003.
Nederlandse Nobelprijswinnaars Nederlandse Nobelprijswinnaars Na.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Prognosemodel Instroom Bachelors DAIR Seminar 4 november 2010.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Onderwijstype en bevoegdheid
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Leerkrediet
Transcript van de presentatie:

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum ) i.s.m. Richard de Waard ( Vrije Universiteit, Onderwijsstatistiek )

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Doel Onderbouwing gesprek tussen CvB en faculteit in Bestuurlijk Overleg (BO) over onderwijsresultaten aan de hand van een beperkt aantal indicatoren –Instroom en studieresultaten Ba –Instroom in Ma (alles op peildatum 1-10-jaar) NB: In de presentaties van de faculteiten worden alle opleidingen samengevoegd

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Omgangsvormen •“Ja maar”- argumenten zijn toegestaan •Gezamenlijk beoordelen of deze het beeld significant beïnvloeden •Gesprek gaat over: – Zijn we tevreden met de resultaten? ja/nee – Zijn de resultaten te beïnvloeden? ja/nee – Bij nee, resp. ja: Wat gaan we (nog meer) doen? •Gesprek gaat niet over de juistheid van de cijfers (we zoeken ook niet naar volledigheid)

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Bespreekpunt in BO (1) Zijn we tevreden over de ontwikkeling van de bachelorinstroom: –absolute aantallen en achtergrond –marktaandeel?

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november

6 Beperkingen •Geteld”: EOI eerstejaars opleiding instelling* (voltijds, deeltijds en duaal) •Niet meegeteld: –overstap van doctoraal –2 e inschrijvingen •Niet iedere faculteit past in plaatjes (vb Wijsbegeerte) * Wijkt af van EI eerstejaars instelling (input voor bekostiging)

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november

8 Beperkingen Vast te stellen op niveau: •Universiteiteenvoudig •HOOP-gebiedeenvoudig •Faculteitvoor enkele faculteiten •Opleidingvoor enkele opleidingen We hadden voor de faculteiten gekozen voor aandeel per HOOP-gebied. Dit is niet bevallen. De instroom van HBO-bachelors in schakelklassen is bij veel instellingen in de bachelorfase en bij de VU in de masterfase. Daarom zijn Ba en Ma bij elkaar geteld.

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Bespreekpunt in BO (2) Zijn we tevreden over de studieresultaten en het rendement van de bachelorstudenten? •Studieresultaten na 1 jaar (VWO-instroom) •Rendement na 4 jaar (VWO en overige)

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Beperkingen De resultaten na 1 jaar worden geteld voor een standaardcohort: •Vooropleiding VWO •Geen overstap van doctoraal •Geen deeltijd of duaal •Na-inschrijvingen niet meegeteld Vertrokken na 1 jaar is op niveau faculteit (niet op niveau opleiding) Studieresultaten zijn behaalde ects per student incl. vrijstellingen

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Beperkingen De cohorten zijn dezelfde als bij vorige grafiek Geteld is: •Diploma na 3 jr (in jaar 1,2 of 3 behaald) •Diploma na 4 jr (in jaar 4 behaald) •Weg na 1 jr (geen diploma en geen herinschrijving bij faculteit na 1 jr) •Later weg (idem na 4 jr – zonder weg na 1 jr) •Nog bezig (inschrijving na 4 jr – niet in Ma)

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Bespreekpunt in BO (3) Overgang bachelor-master: •Is er reden voor ongerustheid over het keuzegedrag van VU studenten na de bachelor? •Zijn we tevreden over de instroom in de master: – omvang – herkomst •Zijn we tevreden over de balans uitstroom na Ba en instroom van elders in Ma?

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Beperkingen Telling van inschrijvingen in masterfase na behalen bachelordiploma in het voorgaande jaar •In masteropleiding eigen faculteit - een deel van studenten behaalt Ba+Ma in 1 jr •In masteropleiding elders aan de VU •Naar elders ( = niet in masteropleiding VU) Dit kan zijn: - nog in een bachelor aan de VU - (nog) geen vervolgopleiding - masteropleiding aan andere instelling

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Beperkingen •In de masterfase - met bachelor faculteit - met bachelor elders van de VU - met HBO-bachelor - uit het buitenland - overige •In de premasterfase - met HBO-bachelor - met WO-bachelor of doctoraal - overige

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november VERDERE UITBREIDING •Instroom in premaster •Studieresultaten premaster na 1 jaar •Rendement premaster + master na.. jaar •Rendement master na.. Jaar Wel problemen door zachte knip; geen duidelijk startmoment; soms ba- en ma-diploma in een cursus Dan wordt totale studieduur interessant

tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november EXTRA MOGELIJKHEDEN Differentiatie van Studieresultaten en rendement naar: •geslacht •etniciteit NB Alle data/presentaties ook per opleiding leverbaar