Presentatie “Krimp is samen groeien”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6 Informatie bijeenkomst over de oprichting van LECO De Lokale Energie Coöperatie In de regio Opsterland.
Advertisements

 13 scholen, 15 locaties  2400 leerlingen  5 scholen: tussen leerlingen (3)  4 scholen: tussen 100 en 200 leerlingen (5)  3 scholen: tussen.
Groei van hof ter weide Informatie geven Vragen beantwoorden
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Medezeggenschapsraad
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Informatieavond formatiebeleid St. Michiel Schalkwijk
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Realisatie kindcentrum
Fusie? Moeten of willen?.
Multifunctioneel centrum
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Welkom e.v.a.. Energie Gilze Rijen is een initiatief van Club Klimaatneutraal Gilze- Rijen Opgericht in 2009 met als doel een beweging te starten naar.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Presentatie gemeente Beek
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Wat betekent “Europa” voor het Sallandse platteland?
Nieuwe Wmo – Platform VO
Wet werk en zekerheid en het bijzonder onderwijs
Krimpen met perspectief
Ouderavond 10 oktober 2012  Opening door Arie Schep (bestuur)20.00 uur  Samenvatting ouderavond juni20.10 uur  Nieuwe ontwikkelingen20.20 uur  Werkgroep.
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
De vereniging voor CBO Menaldumadeel verzorgt basisonderwijs op vijf scholen in de dorpen Bitgummole, Berltsum, Deinum, Dronryp en Menaam aan een kleine zeshonderd.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Stichting Cultuurpad Primair anders! Onze missie: het bieden van brede ontwikkelingskansen voor kinderen van 4-14 jaar door: Cultuureducatie een vaste.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Wmo-beleid Drechtsteden Lenne van de Merwe 2 juni 2014.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
De toekomst maak je zelf
Veranderingen in de zorg vanaf 2015
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Even voorstellen Anja Hol
Strategische dilemma’s huisvesting Barnewiel
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Scenariomodel basisonderwijs
Ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp Ouder Informatieavond
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Beleidsregel combinatiefuncties Sport
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Basisschool De Driesprong
Inhoud  Aanvragen door 41 scholen  Gehonoreerd - 33 aanvragen  Niet gehonoreerd- 8 aanvragen Verdeling over de regio: Elburg 3 Epe 4 Ermelo 6 Harderwijk.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
MIJNPLEIN-LEZING 3 SEPTEMBER 2014 Identiteit en krimp: moet het een onsje méér of een onsje mìnder?
Samenwerking Wagenborgen September 2014
Informatieavond Het Kompas Woensdag 15 april 2015.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Openbaar Onderwijs Borsele bijeenkomst personeel 2 februari 2011.
Nieuwbouw basisschool / VVG’25 16 juni Programma uur:Welkom uur:Presentatie - Locatiekeuze (Theo Gudden) - Augustinus en St. Martinusschool.
Fietsroutes Brede school ‘de pol’ Inventarisatie
REGIONALE SAMENWERKING
Transcript van de presentatie:

Presentatie “Krimp is samen groeien” Krimp in BronCkhorst

PRO8 13 scholen, 16 locaties 2400 leerlingen 5 scholen: tussen 200-500 leerlingen 4 scholen: tussen 100 en 200 leerlingen 3 scholen: tussen 50 en 100 leerlingen 1 school: minder dan 50 leerlingen

Masterplan Drie stichtingen: IJsselgraaf (openbaar onderwijs) Gelderveste (pc onderwijs) PRO8 (katholiek / algemeen-bijzonder onderwijs) Doel: in elke grotere kern / wijk één sterke school.

Lopende trajecten Doetinchem-Noord: Het Palet / Overstegen Doetinchem-Oosseld: De Vijverberg / Juliana Gaanderen: Augustinus / St.Martinus / Wis en Wierig Bronkhorst-Oost: Veldhoek / Varssel / Halle-Heide / Halle-Nijman / Wolfersveen > 1 school in Wolfersveen Steenderen: 5 scholen > 1 school

Afgerond traject 2010 Terborg: De Vlieger / De Rietborgh / St.Joris Nieuwe fusieschool Dynamiek (algemeen-bijzonder)

Personeelscluster Oost-Nederland PON Daling leerlingen binnen de 112 scholen (20.000 ll): 1-8-2013 700 1-8-2014 700 (prognose) 1-8-2015 690 (prognose) 1-8-2016 845 (prognose) 200 FTE

Gemeente Bronckhorst 2010-2020 - 33 %

Bronckhorst: 44 kernen/dorpen

5 scholen Steenderen: St.Joannes (PRO8) De Akker (Gelderveste) De Steenuil (IJsselgraaf) St.Martinus Baak (PRO8) St.Willibrordus Olburgen (PRO8)

Geboorten per jaar….. Steenderen Baak Olburgen Totaal 2010 16 4 5 25 2009 23 8 7 38 2008 20 1 2007 22 34 2006 32 9 46 2005 26 15 3 44 2004 13 2 47 2003 14 2002 30 51

Ontgroening slaat toe….. School 2012 2016 2020 De Akker 77 57 51 De Steenuil 46 43 37 St.Joannes 112 92 61 St.Martinus 63 42 38 St.Willibrordus 27 Totalen 325 261 214 - 33%

Gemeente en besturen Overeengekomen een nieuw schoolgebouw te realiseren op voorwaarde dat de Steenderse scholen fuseren. Op basis van de leerlingaantallen in Baak en Olburgen is besloten alle (5) scholen in het nieuwe gebouw te huisvesten.

Waarom een fusie….? Kwaliteit van onderwijs is de eerste doelstelling van elke school. Dat vereist een zekere schaal en voldoende geld. Ook vraagt het om voldoende tijd voor / kwaliteit van: het onderwijskundig leiderschap de interne begeleiding (passend onderwijs) moderne leermiddelen adequate huisvesting

Waarom een fusie……? Een goed pedagogisch klimaat: voorkomen dat er te kleine leeftijdsgroepen ontstaan (“groep Joep”); Algemene opvatting: jaargroepen van minder dan 5 leerlingen beperken de kansen op gevarieerde sociale ervaringen.

Waarom een fusie….? Een goed didactisch programma. Opbrengstgericht werken is lastig op relatief kleine scholen (<80-100 leerlingen). B.v. bij drie leerjaren in één lokaal. Aantal didactische effectieve werkvormen (coöperatief leren) kan niet optimaal toegepast worden. Realiseren van streefdoelen wordt zwaarder op kleine scholen (commissie Meijerink)

Waarom een fusie…..? Hoge kwetsbaarheid Remanentiekosten (onderhoud, energie, voorzieningen) Voorbeeld St.Joannesschool : bijna 100 jaar oud – dak moet vernieuwd worden.

Fusie-compensatieregeling Compensatie kleine scholentoeslag en directietoeslag > € 663.718,-- in een periode van 5 jaren. Getrapte fusie (Olburgen en Baak later laten aansluiten) is niet aantrekkelijk > scheelt € 200.000,-- Dus fusie van alle scholen in 2015.

In cijfers 2015-2016 2016-2017 2017-2018 2018-2019 2019-2020 100% 80% 60% 40% 20%

Fusie effectrapportage FER is belangrijk voor verkrijgen van instemming van medezeggenschapsraden. Fusietoets niet, omdat er minder dan 500 leerlingen bij betrokken zijn, alhoewel…….. Art 56 WPO geeft aan dat “ de rechtspersoon aan wie wordt overgedragen het personeel in gelijke betrekkingen en onder dezelfde voorwaarden als vermeld in de akte van benoeming benoemt met ingang van de datum van overdracht.”.

Onderzoek en informatie Onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren door bureau Infinite MR’en in staat gesteld eigen onderzoek en ondersteuning te regelen (CNV) Groeinotitie “Tien schoenen” aangeboden met de opdracht: maak het beter…..

“Je vermoordt ons dorp…….” Verzet van dorpsbelangen in Baak en Olburgen Kritische houding van medezeggenschapsraden in Baak en Olburgen Tijd gegeven om zich de problematiek eigen te maken Transparantie / openheid: inzage in alle stukken (via intranet)

Emoties en toekomst We hebben oog voor de emoties. We bieden een goed alternatief: een moderne school in een (nieuw) gebouw met een continurooster, goede BSO en sportfaciliteiten. We stimuleren de dorpsbelangen om een visie op de toekomst van hun dorp te ontwerpen.

Mogelijke (verborgen) beren….. Garantie werkgelegenheid. Wie wordt de directeur? Identiteit: algemeen bijzonder! Schoolconcept: nieuw! Werken in een andere stichting. Regelgeving! Wet , NKSR, gemeenten Fusieschool

AOB: De aanhouder wint bij mr-werk

Rol van de (ouders) van de MR

Ouders van de scholen Worden geïnformeerd via de MR-en en schooldirecteuren.

Rol van de gemeenteraad Goedwillend, maar onvoldoende op de hoogte. Raadsleden hebben banden met de dorpen. Dilemma: opdracht (IKC) is omvangrijker dan het budget! TIP: zorg dat de raad goed geïnformeerd is en doe dat in samenwerking met de ambtenaren en wethouder. Bezoek een soortgelijk project ter oriëntatie.

Krimp is samen groeien…..

Op weg naar een IKC….

Muziek, sport, onderwijs, kinderopvang, bibliotheek, consultatiebureau

Zwembad, sporthal, voetbalvelden

AVIKO Levert gratis warmte aan zwembad, sporthal en school !

Besturenfusie Per 1 januari 2014 besturenfusie PRO8 en Stichting Katholiek Onderwijs Bergh SKOB Samen 21 scholen in 2013, 15 scholen in 2016

! www.ppog.nl www.pro8.nu www.vanmeernaarbeter.nl www.poraad.nl www.arbeidsmarktplatformpo.nl www.cfto.nl

g.gerritsen@pro8.nu