“ZITTENBLIJVEN” EEN ZINVOLLE ONDERWIJSPRAKTIJK?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Welkom nieuwe leerlingen!
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Levensvragen Over geluk…..
Allochtonen in het hoger onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Hoe een alternatieve aanpak voor zittenblijven implementeren Anneloes Vandenbroucke & Goedroen Juchtmans.
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Focus op motivatie en communicatie
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Slot 4Hc.
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Wisselstroom 24/02.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Voortijdig schoolverlaten
Verschillen tussen scholen en klassen
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Experten in de derde graad Proefproject
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Workshop basisonderwijs
Kansarmoede in de kleuterschool
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Alternatieven voor zittenblijven
Doubleren.
Cijfergegevens leerrecht
Doubleren.
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

“ZITTENBLIJVEN” EEN ZINVOLLE ONDERWIJSPRAKTIJK? Centrale onderzoeksvraag: Is zittenblijven zinvolle onderwijspraktijk? Waarom wordt dit toegepast? Welke visies bestaan er? Welke zijn de eigenschappen van kinderen die blijven zitten? Welke invloed heet zittenblijven op leerprestaties. Ongekwalificeerde uitstroom. Literatuurstudie nav proeftuinproject “NOOIT MEER ZITTENBLIJVEN”

Doelen: Effectiviteit van zittenblijven op basis van wetenschappelijk onderzoek onder ogen nemen Zin en onzin, pro’s en contra’s van zittenblijven tegen elkaar afwegen. Kritisch kijken naar speelleerklassen. Alternatieven voor zittenblijven leren kennen.

Enkele stellingen! Er zijn landen waar geen enkele leerling onder de 15 jaar blijft zitten. Als we het percentage zittenblijvers bekijken in BaO en 1ste graad Sec Ond, dan staat België in de top tien. Een zittenblijver werkt samen met een leerkracht die er van uit gaat dat de leerling het toch niet zal halen. Het huidig financieringssysteem heeft een perverse uitwerking op het zittenblijven. Scholen worden beloond. In Vlaanderen stroomt meer dan 10% van de jongens tegen het eind van de basisschool uit naar het BuO. 1 => IJsland, Japan, Noorwegen=> 0% in Finland Zweden en Korea komt het nauwelijks voor 2 => 7de plaats 3 4 5 => 11%

Enkel cijfers uit Gent . Op basis van cijfergegevens 2010–2011 In L6 zitten … % zittenblijvers. In L5 zitten … % zittenblijvers In K3 zitten … % zittenblijvers L6 => 23.4 % L5 => 35 % K3 => 7.4 %

Internationaal onderzoek Vlaanderen telt relatief hoog aantal zittenblijvers. Zowel basis als secundair onderwijs. Op ‘t eind van secundair onderwijs is bijna 1/3 blijven zitten. Bij de overgrote meerderheid onstaat de vertraging in de basisschool.

Gemiddeldes in Vlaanderen K3 L1 L2 % zittenblijvers 4% 7% En bij jou op school?

Oorzaken? In Vlaanderen bepalen leerkrachten aan de hand van eigen criteria. Er wordt gehandeld vanuit een buikgevoel. Leerkrachten beschouwen dit als zinvol.

PRO & CONTRA Een overzicht!

Zittenblijven! Wie? Waar? Wanneer?

WIE? Verhoogde kans op leerproblemen. Lagere intelligentieniveau. Lagere sociaal-economische thuissituatie. Allochtone achtergrond. Psycho-sociale problemen. Mannelijk geslacht. Het relatief jongste zijn van de klas.

OPVALLEND Zelfs bij gelijke leerprestaties blijven kinderen uit lagere SES vaker zitten. In secundair onderwijs kiezen lln uit lagere SES vaker voor afstromen dan bissen.

WAAR? Vlaanderen is zittenblijven sterk ingeburgerd net zoals in Frankrijk- Luxemburg – Portugal – Spanje – Nederland – Mexico Grootsteden hoger percentage (SES) Scholen met: Klein aantal leerkrachten Weinig voorzieningen voor lln met speciale onderwijsbehoeften Weinig contactonderhoud met ouders Lagere instructiekwaliteit Ongunstig leerklimaat Inefficiënte tijdsplanning Zittijd directeur Grote klassen

Wanneer? Hoofdmoot blijft zitten in het 1 ste leerjaar. => Ontbreken van basiskennis en –vaardigheden Daarnee neemt zittenblijven telkens stukje af. => motivatie – gedrag en psycho sociale problemen. Vanaf 1ste graad sec onderwijs neemt dit weer gestaag toe.

Conclusie Zittenblijven hangt niet enkel af van leerlingenkenmerken. Factoren op klas-, school-, en onderwijssysteemniveau. Het is belangrijk om hier bewust van te zijn.

Effect van bissen op leerlingresultaten. 4 invalshoeken Leerprestaties Psychosociale functioneren Ongekwalificieerde uitstroom Latere beroepscarrière.

Het effect van zittenblijven op leerprestaties Bissers presteren aanvankelijk beter dan hun jongere klasgenoten. Deze voorsprong slinkt, verdwijnt of keert zelfs om, naarmate de kinderen ouder worden. Bissers zouden beter gepresteerd hebben op vlak van rekenen wanneer ze toch zouden doorgestroomd zijn. Dit geldt in de meeste studies ook voor lezen.

Conclusie Bissen is doorgaans geen effectieve methode om leerresultaten van zwakke leerlingen op te krikken. Zittenblijven leidt niet tot hoger onderwijsniveau voor normaalvorderende leerlingen.

Het effect van zittenblijven op psychosociaal funcioneren. Sociale vaardigheden Academisch zelfbeeld Schoolwelbevinden Psychologisch welbevinden Populariteit Motivatie Negatieve stimulans Agressief gedrag Concentratievermogen

Effect van zittenblijven op latere beroepscarrière… Zittenblijvers zouden andere studies gevolgd hebben en andere beroepen uitgeoefend hebben wanneer ze doorgestroomd zouden zijn! L5 en L en 1ste graad Sec Ond. Zouden meer verdiend hebben wanneer doorgestroomd.

Het effect van zittenblijven op ongekwalificieerde uitstroom. 1 jaar overzitten => 2 tot 50% ongekwalificieerde uitstroom. 2 jaar overzitten => 90% Vervreemding van de klasgenoten grote voorspeller Zittenblijvers schrijven zich voor 50% minder in in opleidingen na secundair onderwijs. Zitten blijven in L6 en 1 graad sec => grote link Zittenblijvers verdienen minder dan gelijkaardige zwakke presteerders die niet bleven zitten.

Conclusie.. Gewenste effecten worden zelden waar gemaakt. Leidt “niet” tot betere leerprestaties Geen hogere motivatie voor zwakkere lln op lange termijn. Gelijkaardige zwakke lln zijn beter af bij doorstroming.

Alemaal doorstromen dus! NEEN! Zomaar overgaan leidt ook niet tot betere leerprestaties. In beide gevallen wordt de kern van het probleem niet aangepakt! De leervertragingen!

Alternatieven voor zittenblijven ‘Evidence-based’interventiemethodes om leerachterstanden weg te werken klassamenstelling leerjaaroverstijgende klassen, multileerjaarklassen, kleiner klassen Instructie- en evaluatiemethode Leerkrachtengedrag positieve lk-ll relatie Extra onderwijsondersteuning Maatregelen op bestuurlijk niveau Ouderbetrokkenheid

Stof tot nadenken!

Samen tot aan de meet?

Inhoud: Kinderen die ondermaats presteren op school, krijgen op het einde van het schooljaar vaak het advies om hun jaar over te doen. Maar is zittenblijven wel zinvol? Meestal niet, zo blijkt uit vele studies, zeker niet op de lange termijn. Maar wat dan? Ononderbroken schoolloopbanen, samen tot aan de meet, zijn aangewezen. Maar welke alternatieven zijn er om dat te realiseren? Wat kan een school doen om het individuele leerproces van leerlingen te verrijken en te versnellen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het onderwijs? Er zijn vele mogelijkheden. Hoe denken leerlingen, ouders, leraren, schooldirecteuren daar zelf over? Heidi Knipprath en Goedroen Juchtmans zijn senioronderzoeker bij de Onderzoeksgroep Onderwijs en Levenslang Leren van HIVA – Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving van de K.U.Leuven. Johan Huybrechts is coördinator Leren en Innoveren bij het Algemeen Onderwijsbeleid van de Stad Antwerpen.