Vorming Nieuwe Leerkrachten (in eigen beheer) Assistentie Don Bosco Groot-Bijgaarden Powerpoint van de vorming voor nieuwe personeelsleden over ‘Assistentie’ die in eigen beheer door Don Bosco Groot-Bijgaarden uitgewerkt werd voor hun team. samen DON BOSCO zijn plaats geven
Een manier om jongeren nabij te zijn De assisterende stijl Een manier om jongeren nabij te zijn
Agenda 16.30 uur: taart en koffie 17.00 uur: theoretische kadering 'assistentie‘ 17.20 uur: brainstorm en gesprek 19.00 uur: kaas en wijn
Het oPVOedingsproject In dialoog met Don Bosco
Waarom een opvoedingsproject? een receptenboek? een boek met alle antwoorden? de te volgen doctrine? … een (poging tot) vertaling van de intuïtieve werkwijze van Don Bosco waarin inhoud en stijl door elkaar verweven zijn.
Waarom een opvoedingsproject? Een kompas met Don Bosco als oriëntatiepunt. Organisatie Voordoen-in-dialoog Visie op de mens Opvoedingsdoelen Jongerenbiotoop Teamspirit methode Stijl &
De preventieve methode Een beroep doen op redelijkheid, hartelijkheid en geloof. Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings-doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen-in-dialoog Don Bosco
De preventieve methode 1876: Don Bosco benoemt zijn tot dan toe intuïtief gegroeide aanpak preventief. Hij distantieert zich duidelijk van de repressieve aanpak. Het preventief systeem doet geen beroep op dwangmiddelen maar op de krachten van het verstand, van het hart en het verlangen naar zingeving in het leven : rede, hartelijkheid & geloof
De preventieve methode De pijlers van het preventief systeem : geloof, rede & hartelijkheid Het preventief systeem doet beroep op het verlangen naar zingeving. Integrale opvoeding: de jongere ontplooien in zijn totaliteit.
De preventieve methode De pijlers van het preventief systeem : geloof, rede & hartelijkheid Gezond verstand bij opstellen en vasthouden van regels, rekening houden met beginsituatie, wispelturigheid & onstandvastigheid van jongeren Jongeren begeleiden bij het naleven van regels. Straf soms onvermijdelijk, maar steeds verantwoorden en beperken
De preventieve methode De pijlers van het preventief systeem : geloof, rede & hartelijkheid Vriendelijk, zachtmoedig en minzaam omgaan met jongeren (Franciscus van Sales) Aanwezig zijn tussen jongeren Hartelijk, familiaal klimaat
Een assisterende stijl Kwalitatieve aanwezigheid, emotioneel en rationeel. Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings-doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen-in-dialoog Don Bosco
Assisterende stijl Kwalitatieve aanwezigheid Gedragen door emotionaliteit Gedragen door rationaliteit 3 grote gebieden: Redelijkrijk met stad “Structuur” Hartelijkrijk met stad “Klimaat” Vlakte van de kwaliteitsvolle aanwezigheid met stad “Relatie” deze steden met elkaar verbonden: Structuur en Klimaat –> “De Gulden Middenweg” Structuur en Relatie –> “Weg van de Geleidelijkheid” Klimaat en Relatie –> “Liefde moet je Voelbaar maken”
Assisterende stijl kwalitatieve aanwezigheid in de buurt van Relatie vallen vooral de stadjes “aanspreekbaar en beschikbaar, authenticiteit, betrokken zijn, speels” op. Daarnaast zijn er nog twee grotere belangrijke steden “Voordoen” en “Dialoog”
Assisterende stijl emotionaliteit rond Klimaat voor zichzelf sprekende dorpjes als “Lage drempel”, “Luisterend oor”, “Feest”, “Vieren”, ...
Assisterende stijl rationaliteit vanuit Structuur “Route van het Consequent zijn” –> langs dorpjes “Tot hier en niet verder”, “Mag niet”, “Moet” –> aan het einde een splitsing, kiezen voor “Time-out” of “Tweede kans” –> vanuit “Time-out” kan je naar “Buitenspel”, maar je kan ook via “Spijt” naar “Tweede kans” –> “Tweede kans” ligt aan het “Meer kansen meer” met daarbij oa het dorpje “Herstel”
Assisterende stijl Wat is assistentie NIET … een ander woord voor toezicht een (hartelijk) alibi om het niet zo nauw te nemen met regels en afspraken zich familiair of sympathiek voordoen iets dat er zomaar bovenop komt
Assisterende stijl Wanneer kan je een assisterende stijl hanteren? Altijd en overal! klas speeltijden activiteiten toetsen en proefwerken deliberaties oudercontacten …
Tot slot … doe al het goede dat je kunt met de middelen die je hebt op de manier die je gewoon bent op de plaats waar je staat in de tijd die je gegeven is voor mensen die je zijn toevertrouwd zolang als het nodig is
Tijd voor persoonlijke reflectie. In dialoog met elkaar Tijd voor persoonlijke reflectie.
Op weg … bij welk woord heb je een goed gevoel? bij welk woord heb je vragen of kan je niet goed plaatsen? bij welk woord heb je een slecht gevoel?
Evaluatie van deze sessie Was dit een nuttige ervaring?
evaluatie Wat heb je vanavond bijgeleerd? Hoe ga je dat geleerde in de praktijk omzetten? Wat zal je vanaf nu anders aanpakken? Wat vond je van het tijdstip, agenda, timing, werkvorm, bundeltje, omkadering, catering ... ? Graag uw evaluatie binnen de 14 dagen.
Bedankt voor uw aandacht