Vorming Nieuwe Leerkrachten (in eigen beheer) Assistentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Ik ben gedoopt! En nu..?. 5 stappen die je moet volgen nu je gedoopt bent.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
IN DIALOOG een opvoedings- MET Don Bosco project Don Bosco Vorming & Animatie.
Godsdienst 1.
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Integrale opdrachten STW
"verliefd, verloven en sexualiteit".
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Pastoraal op school.
Zomaar een kaartje.
Wat wil je worden? Je wilt iets worden in het leven Je doet je werk, je bent niet je werk Je identiteit: wie ben je? Wat voor mens wil je zijn? Hoe wil.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Thema HACCP
Welkom in deze eredienst
Welkom in deze eredienst
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Groot geloof 1.
Wie is mijn naaste? Lucas
Medewerkers voor de “Goed voor elkaar” activiteiten voor de basisschoolkinderen uit groep 1-4.  19 september “Filmmiddag” vanaf 14:45 uur  26 september.
JAMMER MAAR HELAAS! “En meestal aan die gesprekken zelf heb ik geen slechte herinneringen, dat ging vaak heel vlot. Maar het was dan gewoon van … en.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Interpreteren van data
Uw gemeente & mensen met een beperking
ENQUETE ORA.
Verlangens van God.
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Tien basishoudingen om vertrouwvol in te groeien.
Verlangen naar licht.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
Woord van Leven Juni 2014.
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Strijd tegen de zonde?.
Preek Jakobus 2:
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
THEMA VOOR VANAVOND IS: GA VOOR GEZOND! GEZONDE LEVENSSTIJL
Lancering Traject
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Alcohol, roken en opvoeding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het coachende functioneringsgesprek
Lezen: doe het goed voor
Plancyclus, les 2 Actualiteit
KENNISMAKINGSAVOND REYNAERTCOLLEGE 3 VMBO BK 5 OKTOBER 2015.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Wat is coöperatief leren?
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Hartelijk welkom aan de ouders van de leerlingen van de 2e klassen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Vorming Nieuwe Leerkrachten (in eigen beheer) Assistentie Don Bosco Groot-Bijgaarden Powerpoint van de vorming voor nieuwe personeelsleden over ‘Assistentie’ die in eigen beheer door Don Bosco Groot-Bijgaarden uitgewerkt werd voor hun team. samen DON BOSCO zijn plaats geven

Een manier om jongeren nabij te zijn De assisterende stijl Een manier om jongeren nabij te zijn

Agenda 16.30 uur: taart en koffie 17.00 uur: theoretische kadering 'assistentie‘ 17.20 uur: brainstorm en gesprek 19.00 uur: kaas en wijn

Het oPVOedingsproject In dialoog met Don Bosco

Waarom een opvoedingsproject? een receptenboek? een boek met alle antwoorden? de te volgen doctrine? … een (poging tot) vertaling van de intuïtieve werkwijze van Don Bosco waarin inhoud en stijl door elkaar verweven zijn.

Waarom een opvoedingsproject? Een kompas met Don Bosco als oriëntatiepunt. Organisatie Voordoen-in-dialoog Visie op de mens Opvoedingsdoelen Jongerenbiotoop Teamspirit methode Stijl &

De preventieve methode Een beroep doen op redelijkheid, hartelijkheid en geloof. Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings-doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen-in-dialoog Don Bosco

De preventieve methode 1876: Don Bosco benoemt zijn tot dan toe intuïtief gegroeide aanpak preventief. Hij distantieert zich duidelijk van de repressieve aanpak. Het preventief systeem doet geen beroep op dwangmiddelen maar op de krachten van het verstand, van het hart en het verlangen naar zingeving in het leven : rede, hartelijkheid & geloof

De preventieve methode De pijlers van het preventief systeem : geloof, rede & hartelijkheid Het preventief systeem doet beroep op het verlangen naar zingeving. Integrale opvoeding: de jongere ontplooien in zijn totaliteit.

De preventieve methode De pijlers van het preventief systeem : geloof, rede & hartelijkheid Gezond verstand bij opstellen en vasthouden van regels, rekening houden met beginsituatie, wispelturigheid & onstandvastigheid van jongeren Jongeren begeleiden bij het naleven van regels. Straf soms onvermijdelijk, maar steeds verantwoorden en beperken

De preventieve methode De pijlers van het preventief systeem : geloof, rede & hartelijkheid Vriendelijk, zachtmoedig en minzaam omgaan met jongeren (Franciscus van Sales) Aanwezig zijn tussen jongeren Hartelijk, familiaal klimaat

Een assisterende stijl Kwalitatieve aanwezigheid, emotioneel en rationeel. Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings-doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen-in-dialoog Don Bosco

Assisterende stijl Kwalitatieve aanwezigheid Gedragen door emotionaliteit Gedragen door rationaliteit 3 grote gebieden: Redelijkrijk met stad “Structuur” Hartelijkrijk met stad “Klimaat” Vlakte van de kwaliteitsvolle aanwezigheid met stad “Relatie” deze steden met elkaar verbonden: Structuur en Klimaat –> “De Gulden Middenweg” Structuur en Relatie –> “Weg van de Geleidelijkheid” Klimaat en Relatie –> “Liefde moet je Voelbaar maken”

Assisterende stijl kwalitatieve aanwezigheid in de buurt van Relatie vallen vooral de stadjes “aanspreekbaar en beschikbaar, authenticiteit, betrokken zijn, speels” op. Daarnaast zijn er nog twee grotere belangrijke steden “Voordoen” en “Dialoog”

Assisterende stijl emotionaliteit rond Klimaat voor zichzelf sprekende dorpjes als “Lage drempel”, “Luisterend oor”, “Feest”, “Vieren”, ...

Assisterende stijl rationaliteit vanuit Structuur “Route van het Consequent zijn” –> langs dorpjes “Tot hier en niet verder”, “Mag niet”, “Moet” –> aan het einde een splitsing, kiezen voor “Time-out” of “Tweede kans” –> vanuit “Time-out” kan je naar “Buitenspel”, maar je kan ook via “Spijt” naar “Tweede kans” –> “Tweede kans” ligt aan het “Meer kansen meer” met daarbij oa het dorpje “Herstel”

Assisterende stijl Wat is assistentie NIET … een ander woord voor toezicht een (hartelijk) alibi om het niet zo nauw te nemen met regels en afspraken zich familiair of sympathiek voordoen iets dat er zomaar bovenop komt

Assisterende stijl Wanneer kan je een assisterende stijl hanteren? Altijd en overal! klas speeltijden activiteiten toetsen en proefwerken deliberaties oudercontacten …

Tot slot … doe al het goede dat je kunt met de middelen die je hebt op de manier die je gewoon bent op de plaats waar je staat in de tijd die je gegeven is voor mensen die je zijn toevertrouwd zolang als het nodig is

Tijd voor persoonlijke reflectie. In dialoog met elkaar Tijd voor persoonlijke reflectie.

Op weg … bij welk woord heb je een goed gevoel? bij welk woord heb je vragen of kan je niet goed plaatsen? bij welk woord heb je een slecht gevoel?

Evaluatie van deze sessie Was dit een nuttige ervaring?

evaluatie Wat heb je vanavond bijgeleerd? Hoe ga je dat geleerde in de praktijk omzetten? Wat zal je vanaf nu anders aanpakken? Wat vond je van het tijdstip, agenda, timing, werkvorm, bundeltje, omkadering, catering ... ? Graag uw evaluatie binnen de 14 dagen.

Bedankt voor uw aandacht