Stressbeheer bij AXA Overzicht Inleiding Aanpak van de stressproblematiek binnen de onderneming Actieprogramma Conclusies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Analyse van incidenten
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Onze kernwaarden.
Edushock leerfestival
Veiligheids- bewustwording Quality of Working Life
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Combinatie werk en gezin
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Seminarie ESF van 29 juni 2011 PROJECT «POLYVALENTE ARBEIDER» Tina MARTENS Secretaris van het OCMW van Sint-Jans- Molenbeek.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Motivatie van de professional Willy Limpens
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
Achter de Schermen van … De Zoo 1 april Met als thema: Onthaalbeleid in al zijn aspecten.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Onderwijsconferentie
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Missie, visie, strategie & jaarplan
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Vaststellingen Stijging verzuimpercentage 1 à 2%.
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Stap 6: Preventie van beroepsziekten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
De VOA en schuldhulpverlening
Project Proceshuis Road show
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Getuigenis re-integratie
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
De NWOW, de OISZ engageren zich !
De NWOW, de OISZ engageren zich !
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Transcript van de presentatie:

FORUM ASSURALIA 28/09/2007 “De problematiek van stress op het werk in de verzekeringsondernemingen"

Stressbeheer bij AXA Overzicht Inleiding Aanpak van de stressproblematiek binnen de onderneming Actieprogramma Conclusies

Stressbeheer bij AXA Inleiding De situatie bij AXA inventariseren Door informatie op het terrein te verzamelen Via de bestaande kanalen Met gegevens die gemakkelijk beschikbaar en bruikbaar zijn Om de nadruk te leggen op bepaalde best practices door ze te verbeteren En meer doelgerichte en specifieke acties op het getouw te zetten

Aanpak van de stressproblematiek binnen de onderneming Stressbeheer bij AXA Aanpak van de stressproblematiek binnen de onderneming Doel van onze aanpak Gebruikte methode Informatiebronnen Vaststellingen

Stressbeheer bij AXA Doel van onze aanpak: Op het terrein concrete informatie verzamelen over het welzijn (gezondheid, stress, pesterijen en geweld op het werk), om stressfactoren en -situaties op te sporen Op welbepaalde momenten In overleg met de leden van het CPBW om hun regelmatig feedback te geven en maatregelen voor te stellen om beter om te gaan met deze problematiek En hiermee complexe en zware officiële enquêtes vermijden

Stressbeheer bij AXA Gebruikte methode Informatie verzamelen via 3 informatiebronnen, namelijk: gerichte interventies van de verpleegsters of de permanentie van het Wit-Gele Kruis arbeidsgeneeskundige onderzoeken vragenlijsten over pesterijen en geweld op het werk in het kader van de risicoanalyse

Stressbeheer bij AXA Informatiebronnen: 1ste informatiebron: gerichte interventies van de verpleegsters of de permanentie van het Wit-Gele Kruis Informatie over stress verzamelen Maandelijkse “stress-statistieken” opstellen die tijdens het CPBW toegelicht worden Inhoud van de statistieken aantal werknemers per directie, per entiteit aantal interventies per directie, per entiteit Is stress de reden van de raadpleging? zo ja  gaat het over stress op het werk?  stress in het privé-leven? Andere oorzaak

Stressbeheer bij AXA Voorbeeld van een maandtabel met “stress-statistieken” voorgelegd in CPBW

Directie / Direction Nr. Dienst / Service Aantal patiënten per dir. Aantal pat. per dienst Aantal interventies stress = reden van de raadpleging oorzaak profess. oorzaak privé oorzaak onbekend Stressbeheer bij AXA Voorbeeld van een tabel met maandelijkse statistieken DIRECTIE X 890 DIENST X 1 1 1 2 2 1 1 DIRECTIE Y 900 DIENST Y1 4 2 2 2 2 DIRECTIE Y 940 DIENST Y2 2 2 2 1 1 DIRECTIE Z 604 DIENST Z1 1 1 1 1 1 1 DIRECTIE O 4 DIENST O1 7 1 3 3 1 2 DIRECTIE O 34 DIENST O2 1 1 1 1 DIRECTIE O 74 DIENST O3 1 1 1 1 DIRECTIE O 76 DIENST O4 1 1 1 1 DIRECTIE O 150 DIENST O5 1 4 3 1 3 DIRECTIE O 163 DIENST O6 1 1 1 DIRECTIE O 177 DIENST O7 1 1 1 1 DIRECTIE P 435 DIENST P1 3 1 7 6 1 1 5 DIRECTIE P 610 DIENST P2 1 1 1 1 DIRECTIE P 998 DIENST P3 1 3 3 3 DIRECTIE T 619 DIENST T1 1 1 3 3 3 DIRECTIE B 882 DIENST B1 1 1 1 1 Totalen / Totaux: 18 18 34 31 16 4 13

Stressbeheer bij AXA Informatiebronnen (vervolg 1): 2de informatiebron: arbeidsgeneeskundige onderzoeken Informatie verzameld tijdens de zesmaandelijkse balans over de gezondheidstoestand van de werknemers. Stresscijfers van Attentia Soort medisch onderzoek Jaar 2005 % stress Jaar 2006 % stress Herhaald 19 % 15 % Spontaan 18 % 10 % Periodiek 30 % 63 %

Stressbeheer bij AXA Informatiebronnen (vervolg 2): 3de informatiebron: vragenlijst betreffende pesterijen en geweld op het werk (360 van de 1760 personen hebben geantwoord à 20 %). Inhoud van de vragen: Bent u voldoende op de hoogte van de wetgeving? Bij wie kunt u terecht? Zou u contact opnemen met deze personen? Bent u of denkt u het slachtoffer geweest te zijn? Weet u wat de reden zou kunnen zijn van dit gedrag? Welke zijn de risicofactoren op de arbeidsplaatsen? Hoe kan een dergelijke situatie opgelost worden? Stress op het werk wordt gezien als een belangrijke factor die aanleiding kan geven tot gedragingen die zouden kunnen leiden tot pesterijen of geweld

Stressbeheer bij AXA. Vaststellingen Ongeveer 35 % van het personeel zegt te kampen te hebben met een probleem van stress op het werk Het is vaak moeilijk een onderscheid te maken tussen stress op het werk en thuis. Toch wordt vaker melding gemaakt van stress op het werk Er zijn verschillende oorzaken van stress op het werk. De vaakst genoemde zijn: organisatie van het werk, inhoud van het werk, tijdsdruk de betrokkenheid van het personeel sociale ondersteuning, steun van de hiërarchie en van de collega’s communicatie, informatie veranderingen, klimaat van onzekerheid Enz. …

Stressbeheer bij AXA Actieprogramma Beleid feel good@work Opleidingsacties Externe ondersteuning Communicatie: Integratiebarometer “Job Center” Pilootproject “telewerk”

Stressbeheer bij AXA Deze structuren zijn organisatorisch van aard: Beleid feel good@work Dit beleid is bedoeld om structuren te implementeren die de medewerker in staat stellen zijn privé- en beroepsleven beter met elkaar te verzoenen en zo verschillende moeilijkheden die een bron van stress kunnen zijn, voorkomen: Deze structuren zijn organisatorisch van aard: Deeltijds arbeidsstelsel Stelsel van 4,5 op 5 of 9 dagen op 10 Glijtijden Stelsel van tijdskrediet Werk in een “gedelokaliseerde” vestiging: voor van specifieke IT-functies, mogelijkheid om 2 of 3 dagen per week in een vestiging te werken die dichter bij zijn woonplaats ligt

Stressbeheer bij AXA. Beleid feel good@work (vervolg 1) Deze structuren beantwoorden aan de specifieke behoeften van de personeelsleden Structuren die de opvang en de begeleiding van kinderen tijdens de schoolvakanties mogelijk maken Sport- en ontspanningsactiviteiten Derdebetalersysteem bij gebruik van het openbaar vervoer CAO geografische mobiliteit: voorziet in allerlei voordelen in geval van geografische mobiliteit

Stressbeheer bij AXA Beleid feel good@work (vervolg 2) Deze structuren zijn van medische of psychologische aard Preventie inzake gezondheid: medische check-up, inentingscampagne Aanwezigheid van een medisch-sociaal team (sociale verpleegster en maatschappelijk werkster) Op basis van de informatie die op het terrein verzameld werd, overleg tussen het MST, het management, de HR-consultants, de syndicale vertegenwoordigers voor meer doelgerichte acties: Opleidingsacties (zie volgende slide) Omscholingsacties (zie volgende slide) Gespreksgroepen (Communication Center) Individueel gesprek met het oog op coaching

Stressbeheer bij AXA Opleidingsacties Module voor alle medewerkers ALC (AXA Learning Center) heeft twee opleidingsmodules uitgewerkt rond 2 krachtlijnen Module voor alle medewerkers Module voor de managers

Stressbeheer bij AXA Opleidingsacties Module voor alle medewerkers Het is de bedoeling de stressproblematiek in een context te plaatsen: opnieuw een definitie geven van stress de tekens van stress goed begrijpen beheerstools geven die thuis en op het werk gebruikt kunnen worden Tot nu toe hebben meer dan 450 medewerkers deze module al gevolgd

Stressbeheer bij AXA Opleidingsacties (vervolg 1) Nieuwe module voor de managers “Human Efficiency”: deze module kadert binnen het ontwikkelingstraject van elke nieuwe manager (ook toegankelijk voor elke manager die dat wenst). De module bestaat uit 2 luiken: Personal & Team Efficiency: de efficiëntie van een team hangt af van de praktische en operationele organisatie en van het welzijn van de individuen Stressbeheer Zich bewust worden van de impact van stress op de efficiëntie op het werk, stress bij medewerkers opsporen, de invloed van de eigen stress op die van het team begrijpen De actiemiddelen bepalen om zijn eigen stress te beheren en de stress van uw teams te temperen en ze performanter te maken

Stressbeheer bij AXA Dienst vertrouwelijke bijstand verleend door ICAS: Het gaat erom psychologische steun te bieden aan alle medewerkers: via een telefonische hulplijn 24 uur/dag, 7 dagen/week bereikbaar In de taal van zijn keuze: Nederlands, Frans, Engels Vertrouwelijk Anoniem indien gewenst 8 oproepen/moeilijkheid/jaar Enkel de naam van de maatschappij wordt gevraagd Op professioneel en/of privé-vlak Specifieke steun voor managers mogelijk bij herinschakeling van een langdurig afwezige medewerker, bij verschillende moeilijkheden (conflictsituaties, werkingsprobleem, …) Aangeboden door de werkgever ue

Stressbeheer bij AXA Dienst vertrouwelijke bijstand verleend door ICAS (vervolg 1) Met de dienstverlening van deze externe partner kan het welzijn opgekrikt worden, d.w.z.: een beter evenwicht tussen beroepsleven en privéleven de oorzaken van stress identificeren en verminderen stress beter beheren Deze verbetering van het welzijn staat synoniem voor: Een betere werksfeer Gemotiveerd en tevreden personeel Verlaagd absenteïsme Verlaagd “presenteïsme” Een beter rendement op het werk ue

Stressbeheer bij AXA Enkele voorbeelden Emotioneel welzijn Depressie Opvoeding van een kind of adolescent Stress en angst Rouw en verlies Relatieproblemen Leven als koppel Conflictsituaties  Fysiek en/of moreel misbruik Leven op het werk Loopbaanplanning Stress beheren Niet-gewelddadige communicatie Dienst vertrouwelijke bijstand verleend door ICAS (vervolg 2) ue

Stressbeheer bij AXA Communicatie: Integratiebarometer Specifiek communicatieplan bij een verhuizing naar een nieuw vestiging ue

Stressbeheer bij AXA Integratiebarometer Doelstelling: Tool: Bij de medewerkers peilen naar de perceptie van de integratie AXA-Winterhur om: → het integratieproces te optimaliseren → het begrip van de verschillende processen te bevorderen → de medewerkers verzekeren dat het proces een succes zal zijn en hen stimuleren om eraan mee te werken Tool: Elektronische enquête ue

Stressbeheer bij AXA Integratiebarometer (vervolg) Vragen over 3 thema's → Integratie: perceptie en evaluatie van de succesfactoren → Communicatie (inhoud van de berichten, frequentie, media) → Management (rol van het management, begeleiding van de medewerker in het veranderingsproces) Actieplannen Uitwerking en implementatie van actieplannen ue

Stressbeheer bij AXA Specifiek communicatieplan bij een verhuizing naar een nieuwe vestiging Creatie van een specifieke website op het intranet Regelmatige publicatie en update van info over verschillende thema's: Toegang: gebouw, parking, mobiliteit Omgeving: plan van de verdiepingen, vergaderzalen, liften, materiaal, restauratie …. Diensten: logistiek, HR, veiligheid, goede adressen, varia Creatie van een “FAQ” Oprichting van een specifieke werkgroep binnen het CPBW ue

Stressbeheer bij AXA Herinschakeling “Job Center” Principe: Procedure voor interne reconversie om constructieve oplossingen te vinden om medewerkers de kans te geven een vaste functie te vinden door hun inzetbaarheid te vergroten enerzijds door hen ervaring te laten opdoen in verschillende werkomgevingen anderzijds door hen opleidingen te laten volgen Paritaire omkadering van het proces: Het Proces wordt omkaderd door een Comité bestaande uit vakbondsafgevaardigden en leden van de Directie (ze krijgen info over de dossiers, worden op de hoogte gebracht van reconversies …) ue

Stressbeheer bij AXA Pilootproject “telewerk” Vaststelling De activiteiten van ondernemingen worden steeds vaker gecentraliseerd in grootsteden Stadscentra steeds moeilijker bereikbaar Tijdverlies bij verplaatsing Mobiliteitsproblemen Moeilijk om het beroeps- en het privéleven met elkaar te verzoenen Al deze elementen vormen belangrijke stressfactoren Voor bepaalde taken, functies, moet er niet 5 dagen op 5 op zetel van de onderneming gewerkt worden

Stressbeheer bij AXA Pilootproject “telewerk” Modaliteiten van het project Vaste dagen vastleggen, op weekbasis Minimum 3 dagen per week op de vestiging Bepaling van het referentiekader op het niveau van de werktijd Technische middelen ter beschikking stellen en tussenkomst van de werkgever Toekenningsprocedure Juridisch kader Begeleiding van de medewerker en de manager

Stressbeheer bij AXA Conclusies Stress is een factor waar rekening mee gehouden moet worden op de werkvloer Om de problematiek goed te begrijpen is een multidisciplaire en paritaire aanpak nodig Wij proberen op verschillende manieren structuren te implementeren om het welzijn van de medewerkers te vergroten Wij moeten nog nadenken over bepaalde aspecten, gezien de fusieperiode en dus de veranderingen die wij meemaken ue

Stressbeheer bij AXA DANK VOOR UW AANDACHT! No stress! ue