Verkenning Waterlandseweg Informatiebijeenkomst
Welkom Andries Liemburg, projectleider Jan Hartman, extern adviseur
Doel bijeenkomst Informeren over het proces en de inhoud van de verkenning Waterlandseweg Uw ideeën inventariseren over de voorkeursvariant
Aanleiding verkenning Wat is een verkenning? Eerste fase van een project Voorkeursvariant Waarom een verkenning? Uitbreiding Almere -> uitbreiding stedelijk wegennet Verkenning Stedelijke bereikbaarheid Almere Concrete afspraken over aantal projecten, waaronder Waterlandseweg Waterlandseweg verdubbelen om bereikbaarheid Almere te garanderen Verkenning: hoe verdubbelen, bestuurlijke voorkeursvariant
Doel Verkenning 5 Breed gedragen beeld Inbreng en draagvlak omgeving Problematiek Ambities Voorkeursoplossing Inbreng en draagvlak omgeving Gebruikers/omwonenden gevraagd naar problemen en oplossingen (60 reacties) Direct overleg met organisaties Reacties worden gebruikt voor verkenning In volgende fasen blijft omgeving gehoord worden
Programma 6 20.00 - 20.15 uur Opening en introductie - Andries Liemburg (projectleider) 20.15 - 20.45 uur Toelichting op onderzoek - Jan Hartman (adviseur) 20.45 - 21.00 uur Korte pauze 21.00 - 21.50 uur Tafelgesprekken 21.50 - 22.00 uur Afsluiting
Wat gebeurt er na vanavond 7 Verkenningsfase Verwerken van uw reacties Uitwerken van ambtelijke voorkeursoplossing Besluitvorming Gedeputeerde Staten april 2013 Communicatie over voorkeursoplossing Planfase Uitwerking 2013-2014 Realisatiefase Uitvoering 2015-2016
Toelichting op onderzoek
Inhoud 9 Probleemverkenning Doelstelling 3 Hoofdvarianten Onderscheidende kenmerken Beoordeling en afweging Kosten Ambtelijke voorkeursvariant Schetsontwerp Landschappelijke inpassing Omgevingseffecten
Probleemverkenning
Aanleiding 11 Stedelijke Bereikbaarheid Almere Termijn 2030-2040 Van180.000 naar 350.000 inwoners Groei van minimaal 50.000 arbeidsplaatsen Verkeers- en vervoersvoorzieningen onvoldoende omvang Maatregelen Bereikbaarheid Almere o.a.: - Verbreding Waterlandseweg
Probleemverkenning (model 2030) 12 Wat gebeurt er als alle voorgenomen ruimtelijke ontwikkelingen alle voorgenomen uitbreidingen van het wegennet alle verbeteringen in het openbaar vervoer zijn gerealiseerd en de Waterlandseweg blijft zoals die is: “niets doen” in 2030
Probleemverkenning (model 2030) 13 Beleid: bij meer dan 20.000 à 25.000 motorvoertuigen/dag 2 rijstroken per richting vanwege verkeersveiligheid, doorstroming (economische bereikbaarheid) 28.000 mvt/dag 24.000 mvt/dag
Raadpleging 14 Teruggaan van 2x2 bij kruispunt naar 2x1 op wegvak levert onveilige situaties Inhaalbewegingen, ondanks inhaalverbod Verkeer dat ongewild op de verkeerde weghelft terecht komt Oversteeksituatie bij bushalten Te hard rijden Bumper kleven Onvoldoende verlichting Aanrijdingen met dieren Verkeersongevallen
Doelstelling
Doelstelling 16 Komen tot een toekomstvaste, verkeersveilige, robuuste en gedragen oplossing voor de verbreding van de Waterlandseweg. De oplossing moet: passen bij de functie van de weg (wegennet Almere en regionaal/nationaal wegennet) afgestemd zijn op de groei van Almere verkeersveilig zijn goed ingepast zijn in de omgeving voldoen aan eisen voor geluid en lucht passen binnen het budget (€ 21,5 miljoen)
De functie van de Waterlandseweg 17 De weg is voor het verkeer van en naar Almere een belangrijke verbinding De weg ontsluit de naastgelegen gebieden De kruising met de Vogelweg is belangrijk voor het regionale verkeer De weg is niet bedoeld voor het lange afstand verkeer (daarvoor zijn de A6 en A27) Alleen bij calamiteiten op de A6 en/of A27 kan de weg als overlooproute functioneren (robuust wegennet)
De varianten
Verbreding 2x2, 100 of 80 km/uur 19 Referentiebeeld verdubbeling of
Referentiebeeld 20
Referentiebeeld 21
Drie hoofdvarianten voor de verbreding 22 100 km/uur 80 km/uur 100 en 80 km/uur Viaducten Kruisingen Viaducten/kruisingen (knip bij Vogelweg) € 66 miljoen € 23 miljoen € 37 miljoen
Afweging tot voorkeursvariant
Overwegingen bij 24 Verkeersintensiteit 38.000 / 36.000 motorvoertuigen per dag Geeft goede doorstroming Trekt verkeer aan vanaf de snelweg Te ‘ zwaar’ voor de functie van de weg Nadelige effecten voor geluid en lucht Past niet binnen het budget Beoordeling Verkeersdoorstroming ++ Verkeersveiligheid Eenduidig wegbeeld Landschappelijke inpassing - - Geluid Kosten
Overwegingen bij 25 Verkeersintensiteit 31.000 / 27.000 motorvoertuigen per dag Geeft goede doorstroming Voornamelijk lokaal / regionaal verkeer Minder nadelig voor geluid en lucht Aandacht voor verkeersveilige kruisingen Past (bijna) binnen budget Beoordeling Verkeersdoorstroming + Verkeersveiligheid Eenduidig wegbeeld Landschappelijke inpassing Geluid - Kosten
Overwegingen bij 26 Verkeersintensiteit 33.000 / 32.000 motorvoertuigen per dag Geeft goede doorstroming, maar biedt verkeerskundig weinig toegevoegde waarde Onduidelijk wegbeeld Aandacht voor verkeersveilige kruisingen Past niet binnen het budget Beoordeling Verkeersdoorstroming + Verkeersveiligheid Eenduidig wegbeeld - Landschappelijke inpassing 0/- Geluid Kosten
Afweging van de 3 hoofdvarianten 27 Beoordeling Verkeersdoorstroming ++ + Verkeersveiligheid Eenduidig wegbeeld - Landschappelijke inpassing - - 0/- Geluid Kosten
Conclusie 28 De variant met gelijkvloerse kruisingen voldoet het beste aan de vereisten, geeft de minste omgevingseffecten en wordt voorgesteld als ambtelijke voorkeursvariant voor verdere uitwerking.
Ambtelijke voorkeursvariant
Uitwerking voorkeursvariant 30 De presentatietekening liggen op de tafels ! Toelichting Aansluiten bij bestaande rijbaan, inpassing binnen kunstwerken / duikers e.d. Profiel met brede middenberm Gelijkvloerse kruisingen voor autoverkeer Optimalisatie kruispunt Vogelweg (toekomstvast) Diverse uitwerkingen voor fietsers/voetgangers bij kruispunt Vogelweg Brug voor langzaam verkeer bij bushalte Stichtsekant Zo veel mogelijk binnen grenzen van bestemmingsplan Aansluitende projecten (Rijkswaterstaat) A6 tracébesluit Schiphol-Amsterdam-Almere A27 ontwerp conform ‘ Beter Benutten’
Omgevingsaspecten
Geluid 32 Door de toename van verkeer en de gewijzigde ligging van de verbrede Waterlandseweg zal de geluidbelasting wijzigen Verkennende berekeningen geven aan dat Een toename van de geluidsbelasting groter dan 1,5 dB is lokaal te verwachten Gedetailleerde berekeningen in volgend planstadium noodzakelijk zijn In het vervolg wordt nader onderzocht of geluidreducerende maatregelen nodig zijn, rekening houdend met de geluidgevoelige bestemmingen langs het traject Woonboten Stadsboerderij Woonwijk
Luchtkwaliteit 33 Huidige situatie voldoet ruim aan de luchtkwaliteitsnormen Verbetering van de zgn. achtergrondconcentratie Minder stagnatie Schonere voertuigen Geen overschrijding van grenswaarden verwacht
Ecologie 34 Ecologische Hoofdstructuur Nader onderzoek noodzakelijk Mogelijk EHS-compensatie Geen verwacht effect op Natura 2000 Eemmeer & Gooimeer lichtgroen = ‘overige EHS’
Landschappelijke inpassing
Landschappelijke context 36
Stedenbouwkundige context 37
Inpassing bermprofiel 38 Weg laten aansluiten bij de omgeving: bosprofiel en polderprofiel
Inrichting bermen – ‘bosprofiel’ 39 Sfeer creëren aansluitend bij omgeving Obstakelvrije afstand 6 meter of geleiderailconstructie
Referentiebeeld ‘bosprofiel’ 40
Inrichting bermen – ‘polderprofiel’ 41 Sfeer creëren aansluitend bij omgeving Obstakelvrije afstand 6 meter
Referentiebeeld ‘polderprofiel’ 42
Aansluiting en oversteek Vogelweg
Gelijkvloerse aansluiting (VRI-regeling) 44
Ongelijkvloerse aansluiting (tunnel) 45
Ongelijkvloerse aansluiting (brug) 46
Introductie tafels
Tafels 48 Verkeer: verkeersafwikkeling, doorstroming en veiligheid Geluid Landschap: landschappelijke inpassing Omgeving: recreatie, natuur, langzaam verkeer Aangrenzende projecten: SAA, Gooiseweg, kruising WW-A27-Gooiseweg
Afsluiting
50 Voor vragen en opmerkingen kunt u contact opnemen met: Jan Hartman Andries van Liemburg T +31 30 220 76 11 T +31 320 265 326 E jan.hartman@grontmij.nl E andries.liemburg@flevoland.nl
Modelanalyse (achter de hand houden) 52 De ontwikkeling van Almere zoals dit in de modellen opgenomen zit is als volgt: 2010 -> 2030 + 58.000 arbeidsplaatsen +35.000 woningen 2030 -> 2040 + 20.000 arbeidsplaatsen +30.000 woningen De volgende infrastructuur planjaar 2030 (referentie): Waterlandseweg 2x1, 80 km/uur Gooiseweg, 2x1 tussen Gooimeerdijk en Nijkerkerweg Geen directe verbinding tussen de Nijkerkerweg en de A27 (‘kortsluiting’) Geen verbinding Haven-Hout en geen aansluiting Hout-Noord op A27 A6 Almere-Lelystad 2x2 i.p.v. 2x3 A27 Almere – Eemnes 2x2 i.p.v. 2x3 Gooiseweg tussen A27 en Gooimeerdijk 2x2 Kruispunt Gooiseweg-Gooimeerdijk VRI geregeld Linksaffer van Gooiseweg naar A27 Utrecht 2 stroken i.p.v. 1 Rechtsaffer van A27 Utrecht naar Gooiseweg 2 stroken i.p.v. 1