Verkenning Waterlandseweg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitvoering A15 MaVa-project Christine Davidse 29 september 2011
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Riolering Hoograven fase III
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Workshop Nieuwe begroting
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Expertmeeting DBFM-project A6 Almere Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere Ingeborg Ligtenberg Projectmanager A6 Almere Havendreef-Almere Buiten-Oost.
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
User management voor ondernemingen en organisaties
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Trajectverkenning 71: N322 Rossum – Beneden Leeuwen Toelichting Commissie Ruimte 10 oktober 2012.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Varianten-studie dubbele overweg
Informatieavond 17 april 2012 project Zuidwende-Zuid.
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Programma van vanavond:
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
1Gemeente Leidschendam-Voorburg1 Project Venestraat en omgeving 9 september 2013.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Ombouw Amstelveenlijn
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Aanpak N629: één project, twee delen
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Iv-Infra.
Transcript van de presentatie:

Verkenning Waterlandseweg Informatiebijeenkomst

Welkom Andries Liemburg, projectleider Jan Hartman, extern adviseur

Doel bijeenkomst Informeren over het proces en de inhoud van de verkenning Waterlandseweg Uw ideeën inventariseren over de voorkeursvariant

Aanleiding verkenning Wat is een verkenning? Eerste fase van een project Voorkeursvariant Waarom een verkenning? Uitbreiding Almere -> uitbreiding stedelijk wegennet Verkenning Stedelijke bereikbaarheid Almere Concrete afspraken over aantal projecten, waaronder Waterlandseweg Waterlandseweg verdubbelen om bereikbaarheid Almere te garanderen Verkenning: hoe verdubbelen, bestuurlijke voorkeursvariant

Doel Verkenning 5 Breed gedragen beeld Inbreng en draagvlak omgeving Problematiek Ambities Voorkeursoplossing Inbreng en draagvlak omgeving Gebruikers/omwonenden gevraagd naar problemen en oplossingen (60 reacties) Direct overleg met organisaties Reacties worden gebruikt voor verkenning In volgende fasen blijft omgeving gehoord worden

Programma 6 20.00 - 20.15 uur Opening en introductie - Andries Liemburg (projectleider) 20.15 - 20.45 uur Toelichting op onderzoek - Jan Hartman (adviseur) 20.45 - 21.00 uur Korte pauze 21.00 - 21.50 uur Tafelgesprekken 21.50 - 22.00 uur Afsluiting

Wat gebeurt er na vanavond 7 Verkenningsfase Verwerken van uw reacties Uitwerken van ambtelijke voorkeursoplossing Besluitvorming Gedeputeerde Staten april 2013 Communicatie over voorkeursoplossing Planfase Uitwerking 2013-2014 Realisatiefase Uitvoering 2015-2016

Toelichting op onderzoek

Inhoud 9 Probleemverkenning Doelstelling 3 Hoofdvarianten Onderscheidende kenmerken Beoordeling en afweging Kosten Ambtelijke voorkeursvariant Schetsontwerp Landschappelijke inpassing Omgevingseffecten

Probleemverkenning

Aanleiding 11 Stedelijke Bereikbaarheid Almere Termijn 2030-2040 Van180.000 naar 350.000 inwoners Groei van minimaal 50.000 arbeidsplaatsen Verkeers- en vervoersvoorzieningen onvoldoende omvang Maatregelen Bereikbaarheid Almere o.a.: - Verbreding Waterlandseweg

Probleemverkenning (model 2030) 12 Wat gebeurt er als alle voorgenomen ruimtelijke ontwikkelingen alle voorgenomen uitbreidingen van het wegennet alle verbeteringen in het openbaar vervoer zijn gerealiseerd en de Waterlandseweg blijft zoals die is: “niets doen” in 2030

Probleemverkenning (model 2030) 13 Beleid: bij meer dan 20.000 à 25.000 motorvoertuigen/dag 2 rijstroken per richting vanwege verkeersveiligheid, doorstroming (economische bereikbaarheid) 28.000 mvt/dag 24.000 mvt/dag

Raadpleging 14 Teruggaan van 2x2 bij kruispunt naar 2x1 op wegvak levert onveilige situaties Inhaalbewegingen, ondanks inhaalverbod Verkeer dat ongewild op de verkeerde weghelft terecht komt Oversteeksituatie bij bushalten Te hard rijden Bumper kleven Onvoldoende verlichting Aanrijdingen met dieren Verkeersongevallen

Doelstelling

Doelstelling 16 Komen tot een toekomstvaste, verkeersveilige, robuuste en gedragen oplossing voor de verbreding van de Waterlandseweg. De oplossing moet: passen bij de functie van de weg (wegennet Almere en regionaal/nationaal wegennet) afgestemd zijn op de groei van Almere verkeersveilig zijn goed ingepast zijn in de omgeving voldoen aan eisen voor geluid en lucht passen binnen het budget (€ 21,5 miljoen)

De functie van de Waterlandseweg 17 De weg is voor het verkeer van en naar Almere een belangrijke verbinding De weg ontsluit de naastgelegen gebieden De kruising met de Vogelweg is belangrijk voor het regionale verkeer De weg is niet bedoeld voor het lange afstand verkeer (daarvoor zijn de A6 en A27) Alleen bij calamiteiten op de A6 en/of A27 kan de weg als overlooproute functioneren (robuust wegennet)

De varianten

Verbreding 2x2, 100 of 80 km/uur 19 Referentiebeeld verdubbeling of

Referentiebeeld 20

Referentiebeeld 21

Drie hoofdvarianten voor de verbreding 22 100 km/uur 80 km/uur 100 en 80 km/uur Viaducten Kruisingen Viaducten/kruisingen (knip bij Vogelweg) € 66 miljoen € 23 miljoen € 37 miljoen

Afweging tot voorkeursvariant

Overwegingen bij 24 Verkeersintensiteit 38.000 / 36.000 motorvoertuigen per dag Geeft goede doorstroming Trekt verkeer aan vanaf de snelweg Te ‘ zwaar’ voor de functie van de weg Nadelige effecten voor geluid en lucht Past niet binnen het budget Beoordeling Verkeersdoorstroming ++ Verkeersveiligheid Eenduidig wegbeeld Landschappelijke inpassing - - Geluid Kosten

Overwegingen bij 25 Verkeersintensiteit 31.000 / 27.000 motorvoertuigen per dag Geeft goede doorstroming Voornamelijk lokaal / regionaal verkeer Minder nadelig voor geluid en lucht Aandacht voor verkeersveilige kruisingen Past (bijna) binnen budget Beoordeling Verkeersdoorstroming + Verkeersveiligheid Eenduidig wegbeeld Landschappelijke inpassing Geluid - Kosten

Overwegingen bij 26 Verkeersintensiteit 33.000 / 32.000 motorvoertuigen per dag Geeft goede doorstroming, maar biedt verkeerskundig weinig toegevoegde waarde Onduidelijk wegbeeld Aandacht voor verkeersveilige kruisingen Past niet binnen het budget Beoordeling Verkeersdoorstroming + Verkeersveiligheid Eenduidig wegbeeld - Landschappelijke inpassing 0/- Geluid Kosten

Afweging van de 3 hoofdvarianten 27 Beoordeling Verkeersdoorstroming ++ + Verkeersveiligheid Eenduidig wegbeeld - Landschappelijke inpassing - - 0/- Geluid Kosten

Conclusie 28 De variant met gelijkvloerse kruisingen voldoet het beste aan de vereisten, geeft de minste omgevingseffecten en wordt voorgesteld als ambtelijke voorkeursvariant voor verdere uitwerking.

Ambtelijke voorkeursvariant

Uitwerking voorkeursvariant 30 De presentatietekening liggen op de tafels ! Toelichting Aansluiten bij bestaande rijbaan, inpassing binnen kunstwerken / duikers e.d. Profiel met brede middenberm Gelijkvloerse kruisingen voor autoverkeer Optimalisatie kruispunt Vogelweg (toekomstvast) Diverse uitwerkingen voor fietsers/voetgangers bij kruispunt Vogelweg Brug voor langzaam verkeer bij bushalte Stichtsekant Zo veel mogelijk binnen grenzen van bestemmingsplan Aansluitende projecten (Rijkswaterstaat) A6 tracébesluit Schiphol-Amsterdam-Almere A27 ontwerp conform ‘ Beter Benutten’

Omgevingsaspecten

Geluid 32 Door de toename van verkeer en de gewijzigde ligging van de verbrede Waterlandseweg zal de geluidbelasting wijzigen Verkennende berekeningen geven aan dat Een toename van de geluidsbelasting groter dan 1,5 dB is lokaal te verwachten Gedetailleerde berekeningen in volgend planstadium noodzakelijk zijn In het vervolg wordt nader onderzocht of geluidreducerende maatregelen nodig zijn, rekening houdend met de geluidgevoelige bestemmingen langs het traject Woonboten Stadsboerderij Woonwijk

Luchtkwaliteit 33 Huidige situatie voldoet ruim aan de luchtkwaliteitsnormen Verbetering van de zgn. achtergrondconcentratie Minder stagnatie Schonere voertuigen Geen overschrijding van grenswaarden verwacht

Ecologie 34 Ecologische Hoofdstructuur Nader onderzoek noodzakelijk Mogelijk EHS-compensatie Geen verwacht effect op Natura 2000 Eemmeer & Gooimeer lichtgroen = ‘overige EHS’

Landschappelijke inpassing

Landschappelijke context 36

Stedenbouwkundige context 37

Inpassing bermprofiel 38 Weg laten aansluiten bij de omgeving: bosprofiel en polderprofiel

Inrichting bermen – ‘bosprofiel’ 39 Sfeer creëren aansluitend bij omgeving Obstakelvrije afstand 6 meter of geleiderailconstructie

Referentiebeeld ‘bosprofiel’ 40

Inrichting bermen – ‘polderprofiel’ 41 Sfeer creëren aansluitend bij omgeving Obstakelvrije afstand 6 meter

Referentiebeeld ‘polderprofiel’ 42

Aansluiting en oversteek Vogelweg

Gelijkvloerse aansluiting (VRI-regeling) 44

Ongelijkvloerse aansluiting (tunnel) 45

Ongelijkvloerse aansluiting (brug) 46

Introductie tafels

Tafels 48 Verkeer: verkeersafwikkeling, doorstroming en veiligheid Geluid Landschap: landschappelijke inpassing Omgeving: recreatie, natuur, langzaam verkeer Aangrenzende projecten: SAA, Gooiseweg, kruising WW-A27-Gooiseweg

Afsluiting

50 Voor vragen en opmerkingen kunt u contact opnemen met: Jan Hartman Andries van Liemburg T +31 30 220 76 11 T +31 320 265 326 E jan.hartman@grontmij.nl E andries.liemburg@flevoland.nl

Modelanalyse (achter de hand houden) 52 De ontwikkeling van Almere zoals dit in de modellen opgenomen zit is als volgt: 2010 -> 2030 + 58.000 arbeidsplaatsen +35.000 woningen 2030 -> 2040 + 20.000 arbeidsplaatsen +30.000 woningen De volgende infrastructuur planjaar 2030 (referentie): Waterlandseweg 2x1, 80 km/uur Gooiseweg, 2x1 tussen Gooimeerdijk en Nijkerkerweg Geen directe verbinding tussen de Nijkerkerweg en de A27 (‘kortsluiting’) Geen verbinding Haven-Hout en geen aansluiting Hout-Noord op A27 A6 Almere-Lelystad 2x2 i.p.v. 2x3 A27 Almere – Eemnes 2x2 i.p.v. 2x3 Gooiseweg tussen A27 en Gooimeerdijk 2x2 Kruispunt Gooiseweg-Gooimeerdijk VRI geregeld Linksaffer van Gooiseweg naar A27 Utrecht 2 stroken i.p.v. 1 Rechtsaffer van A27 Utrecht naar Gooiseweg 2 stroken i.p.v. 1