AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Roel van Dijk Project manager openbaar groen
Advertisements

Oefenopgaven bij ABC toets
Deelnemende partijen Green Deal Duurzaamheid Vaste Biomassa
Duurzame mobiliteit in Leeuwarden, hoofdstad van Fryslân Ferd Crone 4 december 2009.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Dorpsraad Keppel en Eldrik
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Wat kost dat wel niet? Heb jij enig idee?.
Een blik op de nabije toekomst Feiten Analyse Conclusie –Wat u kunt doen.
Training & Voeding Roy Elias.
Werk aan de Winkel Broodje Energie 4 november 2009 Hans Verwijs.
Warmtepomp en energieopslag Ing. J. Tent 12 juni 2008
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Zon  Energie Inspiratie   Realisatie
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid.
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Koploper 2010.
Presentatie InfraTrends 13 juni Bert Klerk Werkzaam in wereld publiek-privaat Uit de trein, in de auto.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Vraag 28 Verzamel eerst de gegevens: P = 80 W t = 8,5 minuut = 8,5 x 60 = 470 seconden m = 200 gram water c = 4,2 J/g.°C ∆T = 37 – 7 = 30 °C Maak eventueel.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
>> Als het gaat om energie en klimaat
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Afval Energie Bedrijf Eric Velthuizen Sales Manager 8 april 2004.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Van den Pol Elektrotechniek Wim van den Pol
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
WELKOM 3 december Volvo V60 Plug-in Hybrid Een samenwerking tussen de Volvo Car Corporation en Vattenfall, de Zweedse leverancier van elektriciteit.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Highlights elektrisch vervoer
Green Deal CO 2 emissiefactoren Initiatiefnemers:.
Introductie De Hoop, 1975 (2015: 40 jaar!) Missie Particulieren, bedrijven, kerken, vermogensfondsen, vrijwilligers Fonds wervende evenementen.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Plan van aanpak Energiebesparing gebouwde omgeving
NIEUWSJAARSBIJEENKOMST GREEN DEAL VERDUURZAMING BETONKETEN 20 JANUARI 2015 HARRY HOFMAN.
Warmtevisie EZ: nog werk in uitvoering
Toekomstige mobiliteit
Stientje van Veldhoven Tweede Kamerlid D66 ECN Symposium Energietransitie.
Bert Kersten Gedeputeerde Provincie Limburg Over de grenzen heen.
Jeroen van Doorn Tesla Motors Duurzame mobiliteit.

> /24% 25 % % % % % % % % Bijtelling.
2040 Boxtel Energie Neutraal BOXTEL Programma Boxtel Duurzame Campus 100 stappen naar Duurzaamheid Boxtel Energie Neutraal Duurzame Economie Digitale Toekomst.
UM2: Team FBRD PRO04 Patrick NaarPatry Verstraaten Lex SpoorRik van Lonkhuizen.
Programma: Productie Hernieuwbaar Gas en Valoriseren Mest Focus vanuit Routekaart Hernieuwbaar Gas 2030 Uitgangspunt nu: Duurzame energie Besef van alle.
Urgenda: Visie en Actie in één! Euromast Rotterdam, 7 januari 2010 Samen Sneller Duurzaam.
SLV1HY-e Martijn Verhoeff Fred Hoogendoorn 14 April, 2015 Splitter in Aerodynamics.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
EV-BOX Elektrisch laden makkelijk en transparant maken! Lukas Knol.
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Nederland Circulair in 2050 ARN relatiedag, Utrecht 17 november 2016
Deelnemerstraining Hogeschool Utrecht
Zero emissie personenvervoer
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.
Transcript van de presentatie:

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers

Centrale vraag Hoe lang duurt het nog voordat de elektrische auto een algemeen verschijnsel is? Inzicht krijgen in de toekomstige markt voor elektrische auto’s.

Hoe ziet personenvervoer er in de toekomst uit?

Uitgangspunten In de komende 25 jaar verandert de automotive industrie meer drastisch dan de haar bestaan tot nu toe Het toepassen van elektrische componenten in aandrijflijnen is dé belangrijkste uitdaging van de automotive industrie Waarom? In 2035 leeft 60% van de wereldbevolking in groot stedelijk gebied (metropolen)

Uitgangspunten Doel is verlagen Co2 uitstoot (zuinig) Doel is verlagen van emissie uitstoot (schoon) EV: niet of maar wanneer en hoeveel Grootstedelijke mobiliteit (luchtkwaliteit en ruimtebeslag)

Vervangingsvraag

Waar hebben we ‘t over: zuiver elektrisch Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot 100 % Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot max km

Waar hebben we ‘t over: hybride Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot 25% Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot 3 km tot max 50 km/uur

Waar hebben we ‘t over: range extender Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot 90 % Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot max 80 km

Waar hebben we ‘t over: plug-in hybride Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot meer dan 50 % Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot max 60 km

Spanningsveld inzetbaarheid voertuig Maximale bijdrage aan Luchtkwaliteit Minimale inzetbaarheid Echter EV is meer dan zuiver elektrisch = elektrische componenten in aandrijflijnen toepassen

Drivers Grootstedelijke gebieden Geen eigen parkeerplaatsen Van bezit naar gebruik Geringe benodigde actieradius Geen juridisch eigendom (financiën, aftersales, recycling) Van producent van voertuigen naar aanbieder van mobiliteit Strategische ontwikkeling van nieuwe business model EV speelt een belangrijke rol in deze transitie

Registraties Elektrische Fietsen

Registraties Hybride

Registratieprognose POLK Duitsland

Registratieprognose POLK wereld

Dynamiek In de komende 10 jaar de dynamiek voor EV is relatief laag Over 25 jaar is meer dan 50% van nieuwe registraties EV

Modellen aanbod

We zijn begonnen

Tijdsaspecten knelpuntenanalyse EV’s Technologieknelpunten: 8 – 16 jaar (baterijen + gewicht) Infrastructuurknelpunten: jaar (NL koploper) TCO-knelpunt: 18 – 30 jaar (brandstofprijzen en subsidies) Modellenaanbod beschikbaar: 12 – 28 jaar Op zoek naar het dominante ontwerp Complementaire inzetbaarheid EV’s Opschaling naar grootschalige massaproductie

Prognose eind 2009

Laadpunten

P latform E lektrische M obiliteit Doelstelling: Stimuleren duurzame elektrische mobiliteit

Energie behoefte groeit explosief

Autonome ontwikkeling vervoer

Nox concentraties in Europa

CO2 uitstoot nader bekeken

Ingroei en beschikbaarheid periode

Uitdaging en werkgebied

E-Nederland – het landschap • Formule E-Team (rijksoverheid, EL&I) – Powerteam – Taskforce – Wegnemen hobbels voor introductie EV (Green Deals (EL&I) – Werkgroepen energieleveranciers, overheidsdiensten en bedrijfsleven (via PEM) • Platform Elektrische Mobiliteit (RAI Vereniging) – Veiligheid – TCO – Communicatie

bedankt