AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers
Centrale vraag Hoe lang duurt het nog voordat de elektrische auto een algemeen verschijnsel is? Inzicht krijgen in de toekomstige markt voor elektrische auto’s.
Hoe ziet personenvervoer er in de toekomst uit?
Uitgangspunten In de komende 25 jaar verandert de automotive industrie meer drastisch dan de haar bestaan tot nu toe Het toepassen van elektrische componenten in aandrijflijnen is dé belangrijkste uitdaging van de automotive industrie Waarom? In 2035 leeft 60% van de wereldbevolking in groot stedelijk gebied (metropolen)
Uitgangspunten Doel is verlagen Co2 uitstoot (zuinig) Doel is verlagen van emissie uitstoot (schoon) EV: niet of maar wanneer en hoeveel Grootstedelijke mobiliteit (luchtkwaliteit en ruimtebeslag)
Vervangingsvraag
Waar hebben we ‘t over: zuiver elektrisch Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot 100 % Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot max km
Waar hebben we ‘t over: hybride Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot 25% Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot 3 km tot max 50 km/uur
Waar hebben we ‘t over: range extender Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot 90 % Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot max 80 km
Waar hebben we ‘t over: plug-in hybride Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot meer dan 50 % Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot max 60 km
Spanningsveld inzetbaarheid voertuig Maximale bijdrage aan Luchtkwaliteit Minimale inzetbaarheid Echter EV is meer dan zuiver elektrisch = elektrische componenten in aandrijflijnen toepassen
Drivers Grootstedelijke gebieden Geen eigen parkeerplaatsen Van bezit naar gebruik Geringe benodigde actieradius Geen juridisch eigendom (financiën, aftersales, recycling) Van producent van voertuigen naar aanbieder van mobiliteit Strategische ontwikkeling van nieuwe business model EV speelt een belangrijke rol in deze transitie
Registraties Elektrische Fietsen
Registraties Hybride
Registratieprognose POLK Duitsland
Registratieprognose POLK wereld
Dynamiek In de komende 10 jaar de dynamiek voor EV is relatief laag Over 25 jaar is meer dan 50% van nieuwe registraties EV
Modellen aanbod
We zijn begonnen
Tijdsaspecten knelpuntenanalyse EV’s Technologieknelpunten: 8 – 16 jaar (baterijen + gewicht) Infrastructuurknelpunten: jaar (NL koploper) TCO-knelpunt: 18 – 30 jaar (brandstofprijzen en subsidies) Modellenaanbod beschikbaar: 12 – 28 jaar Op zoek naar het dominante ontwerp Complementaire inzetbaarheid EV’s Opschaling naar grootschalige massaproductie
Prognose eind 2009
Laadpunten
P latform E lektrische M obiliteit Doelstelling: Stimuleren duurzame elektrische mobiliteit
Energie behoefte groeit explosief
Autonome ontwikkeling vervoer
Nox concentraties in Europa
CO2 uitstoot nader bekeken
Ingroei en beschikbaarheid periode
Uitdaging en werkgebied
E-Nederland – het landschap • Formule E-Team (rijksoverheid, EL&I) – Powerteam – Taskforce – Wegnemen hobbels voor introductie EV (Green Deals (EL&I) – Werkgroepen energieleveranciers, overheidsdiensten en bedrijfsleven (via PEM) • Platform Elektrische Mobiliteit (RAI Vereniging) – Veiligheid – TCO – Communicatie
bedankt