Wegvervoer en veiligheid Rob Aarse Secretaris Beleid en Deelmarkten NHTV, 12 maart 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Advertisements

Vakbekwaamheid vrachtwagenchauffeur
Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid
Verkeerseducatie : dode hoek
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Filmpje.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Geografisch InformatieSysteem (GIS)
Duurzaam beheer Provinciale lanen Presentatie voor de Commissie MEZ 20 juni 2007 Naar aanleiding van vragen in de Commissie MEZ van 13 juni 2007.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
Training algemeen.
Gemeentelijk RioleringsPlan Afdeling Weg en Water P.J. Lievense 22 augustus 2006.
Wat kunnen we meten? Wat willen we weten?
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Een continue verbeterende dienstverlening
Op zoek naar verbetering
12 maart 2008 Symposium Synergie in Mobiliteit, Universiteit Twente.
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
DEDICATION TO ORTHOPEDICS
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Door El Kharraz Elias.  1933: ontstaan van het idee  1977: eerste autonome voertuig ◦ Japan  1994: eerste autonome voertuig rijdt meer dan 1000 km.
Overzicht presentatie
Verkeersongevallen en verkeersovertredingen. Enkele cijfers (België) Verkeersongevallen in 2010: Verkeersongevallen in 2011: ______ Dodelijke verkeersongevallen.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Aanpassing GEP’s voor de Rijkswateren
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
Transport en aansprakelijkheid Jeroen van `t Hof specialist transport
The limit beyond. Doel Change the world Verleden Heden Out of the box denken!!
The Alternatives Magnetogo Anne Jon Schoonhoven Eric Kramer
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Psychofarma en autorijden
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
E(mergency)-call Een call voor verzekeraars?. juni 2014Smart reports2.
Jaarlijkse huurverhoging
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
25 september 2014, 2de kennisdag
Koos Louwerse, Govert de With
VSV Wég van Mobiliteit  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Veilig Verkeer Landerd Verkeer: een zaak van levensbelang Presentatie VR 6 maart 2012.
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Inhoud Platooning en de bestuurder: ‘Transition of Control’ en ‘Driver Readiness’ Experimenten Eerste resultaten De Bestuurder en Platooning.
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Typische problemen R1 Beperkte restcapaciteit
Genoomfokwaarden in de praktijk
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
1481 respondenten 85% Gepensioneerd 12% 3% % HBO/WO
Transcript van de presentatie:

Wegvervoer en veiligheid Rob Aarse Secretaris Beleid en Deelmarkten NHTV, 12 maart 2010

Inhoud •Wat is TLN? •Wat is het wegvervoer? •Verkeersveiligheid •Aanpak voor verbetering •Discussie

Wat is TLN? •Werkgeversorganisatie beroepsgoederen- vervoer over de weg •Bundelt transportbedrijven •Collectieve belangenbehartiging •Individuele belangenbehartiging

Wat is het wegvervoer? Binnenlands vervoer: miljoen ton - 41 miljoen ritten - 5 miljard km (vrachtauto’s) Grensoverschrijdend vervoer: miljoen ton - 12 miljoen ritten - 5 miljard km (vrachtauto’s)

Wat is het wegvervoer? Elke dag gaan vrachtauto’s op pad met bv: •70 miljoen liter melk • rollen beschuit •3 miljoen pakken koffie •4,6 miljoen kranten • tubes tandpasta

Wat is het wegvervoer? En jaarlijks bijvoorbeeld: •2,7 liter frisdrank •1,5 miljoen computers •1,4 miljard luiers •800 miljoen bossen bloemen •3 miljard bakstenen

Wat is het wegvervoer? Beroepsvervoer Index Ondernemingen Materieel Index Vrachtauto's Bestelauto's BeroepsEigenTotaal Aantal vrachtauto's (2007) Percentage

Wat is het wegvervoer?

Verkeersveiligheid

Toedracht dodelijke ongevallen: •Privé-ongeval:51,7 % •Zelfdoding:28,5 % •Verkeersdoden:14,1 % •Moord/doodslag:2,4 % •Bedrijfsongeval:1,3 % •Overig/onbekend:2,1 %

Verkeersveiligheid Doden Verschil In bestelauto % Buiten bestelauto % Oorzaak bestelauto46%57% In vrachtauto % Buiten vrachtauto % Oorzaak Vrachtauto42%53%

Verkeersveiligheid Ziekenhuisgewonden2008 In bestelauto323 Buiten bestelauto803 Totaal1.126 Oorzaak bestelauto62% In vrachtauto82 Buiten vrachtauto367 Totaal449 Oorzaak Vrachtauto40%

Verkeersveiligheid Aandachtspunten: Voertuigtechniek Kennis, attitude en gedrag Infrastructuur

Verkeersveiligheid / voertuigtechniek

Kop-staart botsingen: •Forward Collision Warning •Adaptive Cruise Control

Verkeersveiligheid / voertuigtechniek Flankbotsingen: •Lane Departure Warning Assist •Lane Keeping systemen

Verkeersveiligheid / voertuigtechniek Eenzijdige ongevallen: •Black Box toepassingen •Electro Vehicle Stabilizing Systems

Verkeersveiligheid / voertuigtechniek

Chauffeurs vooral positief over ACC

Verkeersveiligheid / voertuigtechniek BE LEAN BE GREEN Chauffeurs vinden met name ACC en BBFB nuttig (zinvol) en aangenaam (eenvoudig in gebruik)

Verkeersveiligheid / voertuigtechniek BE LEAN BE GREEN Chauffeurs willen na de proef graag verder met AOS. Vooral chauffeurs met ACC willen met het systeem blijven rijden

Verkeersveiligheid / voertuigtechniek DC •Iets lagere snelheid •Positief effect verwacht •DC ingrepen zelf niet gemeten ACC •Gering tot redelijk positief effect verwacht •Minder korte volgtijden => kop-staart- ongevallen LDWA •Gunstig effect verwacht •Afname onbedoeld strookverlaten => flankongevallen FCW/HMW •Geen significante gedragseffecten •Gunstig effect op minimum volgtijd BBFB •Geen significante gedragseffecten •Geen veiligheidseffecten

Verkeersveiligheid / voertuigtechniek ACC •Zeer gering, negatief effect op rijbaan capaciteit (<1%), zelfs bij 100% penetratie LDWA •Verwaarloosbaar effect op rijbaancapaciteit Onderzoek effect op doorstroming:

Verkeersveiligheid / voertuigtechniek •Via ongevallen • •Extra files en verliesuren: •Stroomopwaarts van ongeval •Terugslag naar andere snelwegen •Kijkersfiles •Resultaten 2007 •Circa 1,1 miljoen voertuig verliesuren t.g.v. vrachtauto-ongevallen •Circa 1,6% van alle voertuig verliesuren ongevallen extra files extra verliesuren

Verkeersveiligheid / gedrag •Training-on-the-job •Nascholing •Managementsystemen •Publieksvoorlichting (wisselwerking)

Verkeersveiligheid / gedrag Ladingzekering

Verkeersveiligheid / gedrag

Verkeersveiligheid / infrastructuur •Moeilijke tijden en locaties (scholen, winkelgebieden •Moeilijke voertuigtypen

Verkeersveiligheid / infrastructuur •Conflicten met langzaam verkeer •Laden en lossen

Verkeersveiligheid / infrastructuur •Zicht op rotondes

Verkeersveiligheid / infrastructuur

Kansen voor verbetering •Ruimtelijke organisatie •Bedrijfsmatige organisatie •Inrichting infrastructuur •Voorzieningen voertuig •Medeweggebruikers

Discussie ???

Discussie 1.Zonder transport staal alles stil 2.Toekomst vereist intermodaal vervoer 3.Prioriteit voor economisch vrachtverkeer 4.?? 5.??