Wegvervoer en veiligheid Rob Aarse Secretaris Beleid en Deelmarkten NHTV, 12 maart 2010
Inhoud •Wat is TLN? •Wat is het wegvervoer? •Verkeersveiligheid •Aanpak voor verbetering •Discussie
Wat is TLN? •Werkgeversorganisatie beroepsgoederen- vervoer over de weg •Bundelt transportbedrijven •Collectieve belangenbehartiging •Individuele belangenbehartiging
Wat is het wegvervoer? Binnenlands vervoer: miljoen ton - 41 miljoen ritten - 5 miljard km (vrachtauto’s) Grensoverschrijdend vervoer: miljoen ton - 12 miljoen ritten - 5 miljard km (vrachtauto’s)
Wat is het wegvervoer? Elke dag gaan vrachtauto’s op pad met bv: •70 miljoen liter melk • rollen beschuit •3 miljoen pakken koffie •4,6 miljoen kranten • tubes tandpasta
Wat is het wegvervoer? En jaarlijks bijvoorbeeld: •2,7 liter frisdrank •1,5 miljoen computers •1,4 miljard luiers •800 miljoen bossen bloemen •3 miljard bakstenen
Wat is het wegvervoer? Beroepsvervoer Index Ondernemingen Materieel Index Vrachtauto's Bestelauto's BeroepsEigenTotaal Aantal vrachtauto's (2007) Percentage
Wat is het wegvervoer?
Verkeersveiligheid
Toedracht dodelijke ongevallen: •Privé-ongeval:51,7 % •Zelfdoding:28,5 % •Verkeersdoden:14,1 % •Moord/doodslag:2,4 % •Bedrijfsongeval:1,3 % •Overig/onbekend:2,1 %
Verkeersveiligheid Doden Verschil In bestelauto % Buiten bestelauto % Oorzaak bestelauto46%57% In vrachtauto % Buiten vrachtauto % Oorzaak Vrachtauto42%53%
Verkeersveiligheid Ziekenhuisgewonden2008 In bestelauto323 Buiten bestelauto803 Totaal1.126 Oorzaak bestelauto62% In vrachtauto82 Buiten vrachtauto367 Totaal449 Oorzaak Vrachtauto40%
Verkeersveiligheid Aandachtspunten: Voertuigtechniek Kennis, attitude en gedrag Infrastructuur
Verkeersveiligheid / voertuigtechniek
Kop-staart botsingen: •Forward Collision Warning •Adaptive Cruise Control
Verkeersveiligheid / voertuigtechniek Flankbotsingen: •Lane Departure Warning Assist •Lane Keeping systemen
Verkeersveiligheid / voertuigtechniek Eenzijdige ongevallen: •Black Box toepassingen •Electro Vehicle Stabilizing Systems
Verkeersveiligheid / voertuigtechniek
Chauffeurs vooral positief over ACC
Verkeersveiligheid / voertuigtechniek BE LEAN BE GREEN Chauffeurs vinden met name ACC en BBFB nuttig (zinvol) en aangenaam (eenvoudig in gebruik)
Verkeersveiligheid / voertuigtechniek BE LEAN BE GREEN Chauffeurs willen na de proef graag verder met AOS. Vooral chauffeurs met ACC willen met het systeem blijven rijden
Verkeersveiligheid / voertuigtechniek DC •Iets lagere snelheid •Positief effect verwacht •DC ingrepen zelf niet gemeten ACC •Gering tot redelijk positief effect verwacht •Minder korte volgtijden => kop-staart- ongevallen LDWA •Gunstig effect verwacht •Afname onbedoeld strookverlaten => flankongevallen FCW/HMW •Geen significante gedragseffecten •Gunstig effect op minimum volgtijd BBFB •Geen significante gedragseffecten •Geen veiligheidseffecten
Verkeersveiligheid / voertuigtechniek ACC •Zeer gering, negatief effect op rijbaan capaciteit (<1%), zelfs bij 100% penetratie LDWA •Verwaarloosbaar effect op rijbaancapaciteit Onderzoek effect op doorstroming:
Verkeersveiligheid / voertuigtechniek •Via ongevallen • •Extra files en verliesuren: •Stroomopwaarts van ongeval •Terugslag naar andere snelwegen •Kijkersfiles •Resultaten 2007 •Circa 1,1 miljoen voertuig verliesuren t.g.v. vrachtauto-ongevallen •Circa 1,6% van alle voertuig verliesuren ongevallen extra files extra verliesuren
Verkeersveiligheid / gedrag •Training-on-the-job •Nascholing •Managementsystemen •Publieksvoorlichting (wisselwerking)
Verkeersveiligheid / gedrag Ladingzekering
Verkeersveiligheid / gedrag
Verkeersveiligheid / infrastructuur •Moeilijke tijden en locaties (scholen, winkelgebieden •Moeilijke voertuigtypen
Verkeersveiligheid / infrastructuur •Conflicten met langzaam verkeer •Laden en lossen
Verkeersveiligheid / infrastructuur •Zicht op rotondes
Verkeersveiligheid / infrastructuur
Kansen voor verbetering •Ruimtelijke organisatie •Bedrijfsmatige organisatie •Inrichting infrastructuur •Voorzieningen voertuig •Medeweggebruikers
Discussie ???
Discussie 1.Zonder transport staal alles stil 2.Toekomst vereist intermodaal vervoer 3.Prioriteit voor economisch vrachtverkeer 4.?? 5.??