HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Supply chain engineering:
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Ouderavond PTA en LOB 4 VWO 10 oktober
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
Wiskunde in Technologie
Het Voortgezet Onderwijs
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Ouderavond PTA en LOB 4 HAVO 10 oktober
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
PUmA Project Arbeidsmarkt en Deskundigheid. Arbeidsmarkt en deskundigheid Doel van het project…. Het verkrijgen en behouden van voldoende gekwalificeerd.
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorstellen Mijn naam: Bas Kuiper (KPB) de decaan heet tegenwoordig:
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Loopbaanbegeleiding en ouders
Informatie-middag na Roncalli
WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september, 2014 WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september,
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Informatie-avond na Roncalli
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Honoursonderwijs in HBO
Hoe bereid je lessen voor?
Volgende stap in de loopbaan van …
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Ouderavond LOB 4 HAVO 9 oktober 2014.
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
LOB binnen Taalbrug DG.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
Informatieavond 3 havo 26 augustus Decanaat begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum..
Informatieavond Talentprofielen 20 februari 2017
Ouderavond klas 4 Havo, maandag 11 september 2017
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studieloopbaanbegeleiding
Loopbaan Orientatie en Begeleiding
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Welkom op deze voorlichtingsavond
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Welkom op deze voorlichtingsavond
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Welkom op deze voorlichtingsavond
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Een aansluiting van HAVO naar bèta/technische HBO-studies: De Genderbril opgezet HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis Lectoraat Instroommanagement & Aansluiting Kenniscentrum Onderwijsinnovatie VHTO Conferentie 12 juni 2012

Inleiding 1. Nederlandse onderwijssysteem: leerlijnen en studieloopbanen 2. Ketenaanpak studieloopbaanleren 3. Concrete SLB-activiteiten 4. Onderwijsleerprocessen en te vervullen functies 5. Afsluiting

(Studie) Loopbaan-leren 1. Nederlandse onderwijssysteem : Leerlijnen en studieloopbanen Algemene competenties Domeinspecifieke competenties Vakinhou-delijk leren Vakinhou-delijk leren Doorlopende leerlijnen en studieloopbanen (Terlouw, 2011)

1. Nederlands onderwijssysteem: Leerlijnen en studieloopbanen Genderbril: structureel maatschappelijk niveau Te vroege keuzes Weinig correctie-mogelijkheden Weinig doorlopende leerlijnen Stagnerende doorlopende studieloopbanen Veel talent gaat onderweg verloren

2. Ketenaanpak Studieloopbaanleren Geintegreerde Doorlopend(e) (Studie)Loopbaanleren en -begeleiding (Kienhuis, 2011)

2. Ketenaanpak studieloopbaanleren Geintegreerde Doorlopend(e) (Studie)Loopbaanlleren en -begeleiding Kienhuis, 2011

2. Ketenaanpak studieloopbaanleren Genderbril : structureel (curruculair) en symbolisch niveau Vroege start Persoonlijke talentontwikkeling in relatie tot schoolprestaties Aandacht voor toekomstige opleiding en beroep: ontwikkeling arbeids-identiteit (normen en waarden) Ontwikkeling van realistische verwachtingen Geen garantie Stereotypen Langlopende enculturatie -processen

3. Concrete SLB-activiteiten Profielkeuzedagen * Gastlessen * Proefstuderen * Meeloopdagen * Oriëntaties op jezelf, studeren in het hbo, arbeidsmarkt # Casus * Project * ProbleemGestuurd Leren * Praktische opdrachten * Gesprekken met mentor, studieloopbaanbegeleider, studenten, beroepsuitoefenaars, e.a. # Excellentie-activiteiten *

3. Concrete SLB-activiteiten Profielwerkstuk (PLUS) * Wiskunde D; NLT; O&O: Ondernemen * Beroepenmarkt # Onderwijsbeurs # Open dagen # Simulaties * Studiekeuzegesprekken # eDingen (sociale media) # Testen en vragenlijsten # Buddies # Inzet ouderejaarsstudenten * # Speed-dating # Bijspijker(kampen, ICT, summerschools) *

3. Concrete SLB-activiteiten Genderbril: structureel en symbolisch niveau bèta/technische SLB-activiteiten Contextrijkheid problemen Maatschappelijke relevantie, nut Teamwerk Multidisciplinair werken Brede onderwerpen Relatie met beroepspraktijk Sociale en ethische aspecten Inzet rolmodellen, professionals, docenten, alumni, en studenten Genderinclusieve oriëntatie, oefening & begeleiding, en toetsing & begeleiding

4. Onderwijsleerprocessen en te vervullen functies Leer- en Werkprocessen Ontwikkelingsprocessen & Resultaten Taken Studieloopbaanprocessen Zelf Regulatie (Be)geleiding Wrijving HBO + HAVO Activiteiten Studieloopbaanbegeleiding

4. Onderwijsleerprocessen en te vervullen functies Ontwikkelingsprocessen en resultaten Functievervulling: Voor en in de poort Doorlopende studieloopbaan(keuze)processen: leerlingen beschikken over: Goede Beelden van studie, beroep, en instelling Motivatie voor de studie, beroep, en instelling: interesse, inschatting eigen kunnen, binding Zelfstandigheid om te kiezen Intentie die in gedrag wordt omgezet In relatie tot: Doorlopende leer- en werkprocessen: leerlingen beschikken over: Gewenste Algemene (start)competenties Niveau, zelfstandigheid, en excellentie Gewenste Domeinspecifieke (start)competenties Besef van noodzaak tot remediëring

4. Onderwijsleerprocessen en te vervullen functies Functievervulling: Na de poort Doorlopende studieloopbaanprocessen: studenten beschikken over : Sociaal en academisch integratievermogen Motivatie voor de studie, beroep, en instelling : interesse, inschatting eigen kunnen, binding Doorzettingsvermogen In relatie tot: Doorlopende leer- en werkprocessen: leerlingen beschikken over: Algemene en Domeinspecifieke (studie)vaardigheden: planning, toetsvoorbereiding Flexibele leer- en verwerkingsstrategieën Time-on-task vaardigheden Besef van noodzaak tot remediëring

4. Onderwijsleerprocessen en te vervullen functies Genderbril: symbolisch en individueel niveau bèta/technische SLB-activiteiten. Gendersensitieve aandacht voor: Aanleg, prestatie en talent voor bèta & techniek dezelfde mogelijkheden Beelden: van zichzelf, de opleiding, en het beroep / vooropleiding(en) en profiel Motivatie (intern / extern) Interesse / plezier Perceptie van eigen kunnen (‘self efficacy’) Ervaren keuzevrijheid Ervaren van druk en spanning Ervaren sociale en academische binding Zelfstandigheid; Invloed van relevante anderen (ouders, vrienden, docenten, etc.) en (sociale) media Intentie, gedrag en doorzettingsvermogen

5. Afsluiting HAVO HAVO-HBO BT-HBO

Hartelijk dank voor uw aandacht! Cees Terlouw c.terlouw@saxion.nl