Studenttevredenheid en accreditatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Door goede gesprekken groeien
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communicatief gedrag + / -
Hoe word je een ster? *.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Symbiosis onderzoek naar Sourcing Succes in Nederland
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Levensvragen Over geluk…..
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Interne omzetcijfers Paul van Schooten.
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Het Debat Opbouw en inhoud.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Tevreden studenten. Hoge waardering
Benchmarking met landelijke gegevens
Alweer over de zonde … ?!.
De oudere stagiaire.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Beschouwing – De Laatste Tips
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Samenvatting Havo 5.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
V2.5 NdF-h4 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract Hoofdstuk 4 Speelvolgorde in een SA-contract.
Resultaten Accreditatie t/m najaar 2014
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Transactionele analyse
TRENDS 2014 Hafida
Verschillende rollen en stijlen
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
Woordjes leren.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
De sociale wijkteams in Leiden
Algemeen Dit is de ondertitel.
Algemeen Dit is de ondertitel.
Transparantie over Toegang master
Algemeen Dit is de ondertitel.
Transcript van de presentatie:

Studenttevredenheid en accreditatie Bijdrage aan NNK-bijeenkomst over studenttevredendheid door János Betkó

Aantal relevante steekwoorden Er wordt veel energie gestoken in het meten van studenttevredenheid: is studenttevredenheid nu echt zo belangrijk voor de accreditatie? Wat doe het er toe? Is er een relatie tussen studenttevredenheid en accreditatie? Spanning tussen kwalitatieve en kwantitatieve kwaliteit. Hoe zit het dan met de prestatie-afspraken met OCW?

*inleidende discussie* Voor we beginnen: in hoeverre vinden jullie dat studentenoordelen meegenomen moeten worden bij de accreditatie? Zou een opleiding die heel lage NSE-scores heeft een voldoende moeten scoren? Zou een opleiding met heel lage scores een onvoldoende moeten kunnen halen?

Wat vinden studenten zelf? "NSE scores nemen we vrij serieus, omdat het de grootste studenten-enquête is en redelijk betrouwbaar. Vakevaluaties zeggen iets en ik vind dat ze een deel zouden moeten uitmaken van de visitatie, maar meer als achtergrondinformatie, of om te kijken of er wellicht iets uit de vakevaluaties naar voren komt waarvan het panel weet dat die zich er dus even goed op moet focussen. Bijvoorbeeld als uit de evaluaties blijkt dat docenten niet goed lesgeven, kan daar extra ... op worden gefocust tijdens de visitatie." studentenvertegenwoordiger

Waar kunnen studenten iets zinnigs over zeggen? Kwaliteit docent (oa didactisch) Kwaliteit voorzieningen, informatie Toetsing (eerlijk, transparant) Zelf betrokken bij kwaliteit? .... (aanvullingen uit de zaal?)

En waar niet? Maar in hoeverre weet een student of de opleiding 'goed' is? Heeft 'de student' door als actuele ontwikkelingen in het vakgebied niet in het onderwijs zitten? Of hij op goede manier praktijkgericht onderzoek leert doen? Probleem: studenten hebben zelden vergelijkingsmateriaal!

Wat betekent dit bij een visitatie? NSE scores en andere evaluaties (HBO-monitor, vakevaluaties etc.) kunnen een indicatie zijn dat iets uitzonderlijk goed of slecht gaat, en kunnen de aandacht van een panel focus geven (studentenvertegenwoordiger had dat goed ingeschat!) Hoge NSE scores zijn geen enkele garantie voor zelfs maar een voldoende oordeel!

Enkele prakijkvoorbeelden Naar verwachting: opleiding die zaken op orde heeft met heel gemiddelde scores, opleiding met 'excellent' op onderwerpniveau met heel goede evaluatiescores. NSE kan indicatie geven. Maar ook: opleidingen met heel hoge NSE scores met onvoldoende / uitgesteld oordeel. Kijk uit voor teleurstelling! Hoge NSE-scores ook gevaar: 'achteroverleunen', we doen het toch goed? Blijf om je heen kijken! Opleiding met goed contact docenten / studenten (kleinschalig) kan voor hoge scores zorgen. 1 opleiding, 2 locaties: vol punt verschil NSE over volle breedte – hoeveel zegt NSE echt?

Kwaliteit en kwantiteit Hoe kijkt een panel? Enorm veel informatie: - studentwerkstukken, toetsen, scripties - evaluaties, NSE, HBO-monitor, notulen OC etc. - gesprekken met studenten, docenten, alumni, management, werkveld, etc. - kritische reflectie - overige (beleids)documenten

Kwaliteit en kwantiteit (2) NSE kan gebruikt worden als controle voor studenten waar mee gesproken wordt: veel groter aantal. Studenten in gesprek soms te positief (loyaal) / negatief (panel ziet meest gemotiveerde en kritische studenten)

Vraag: wat is het belangrijkst? Wat vinden jullie het belangrijkst? Wat denken jullie dat een panel het belangrijkst vindt? Wat zou een panel volgens jullie het belangrijkst moeten vinden? Kwaliteit werk is doorslaggevend; overige informatie ter aanvulling, duiding, indicaties.

Gevaar van NSE NSE (en andere evaluaties): gaat uit van gemiddelde, waarbij 'gemiddeld 4,0' een heel goede score is. Zeker bij eindniveau: gaat niet om gemiddelde, gaat om ondergrens! Dus: opleiding die heel goede gemiddelde score heeft op 'eindniveau', maar waarbij een aantal door het ijs zakken, kan makkelijk tot onvoldoende leiden!

Prestatieafspraken & accreditatie Discussie: wat zijn de gevaren? opleidingen geven zich niet bloot, oefenen druk uit om resultaat ; ten koste van verbeterfunctie! gevaar van willekeur: grens o/v is veel duidelijker dan v/g of g/e harde (financiele) gevolgen kunnen panels beinvloeden!

Prestatieafspraken & accreditatie (voor de liefhebber) http://vrij-zinnig.nl/wp/2012/01/24/bekostiging-op-basis-van-accreditatieoordelen-een-beschouwing-vanuit-de-accreditatiepraktijk/

Samenvattend: Er wordt veel energie gestoken in het meten van studenttevredenheid: is studenttevredenheid nu echt zo belangrijk voor de accreditatie? Wat doe het er toe? Het is meer een indicator dan een maatstaf Is er een relatie tussen studenttevredenheid en accreditatie? Ja, maar beperkt Spanning tussen kwalitatieve en kwantitatieve kwaliteit. Voor panel is kwalitatief leidend. Hoe zit het dan met de prestatie-afspraken met OCW? Die zijn verschrikkelijk (persoonlijke mening)

Discussie / vragen In hoeverre kunnen jullie je vinden in deze werkwijze? Heeft dit enige invloed voor hoe jullie dingen aanpakken? Nog vragen van jullie kant?