ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Aanvang eerste leerjaar
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Het ontwikkelingsperspectief
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Deel 2 van de presentatie
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Taal en rekenen in beweging!
Begeleiding startende leraren
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Bevorderen van de taalvaardigheid
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taal en rekenen Joke van Balen.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Jaarthema GVBS Pulle  Totaal aantal kinderen: 203  Kleuterschool: 87  Lagere school: 116.
Op school en in de scholengemeenschap
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Dyslexie op onze school. Enkele cijfers 41 nieuwe inschrijvingen 41 nieuwe inschrijvingen – 27 eerstejaars (11 %) – 14 andere 74 gekend van vorig schooljaar.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Extra ondersteuning Infoavond- september Plusklas Nederlands Taalscreening via diataal (diatekst en diawoord) Diaplus: Ondersteuning taalontwikkeling.
WELKOM Welkom op de ouderavond van de Wethouder Beversstraat.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Taalbeleid - en hoe doen we nu verder? 10 oktober 2013 Moretus - Ekeren.
Taalscreening fase 2: opvolging
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Passend onderwijs.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Koningin Julianaschool,
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Info directievergadering
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
GOK in BuO Korte geschiedenis
Flexibele leertrajecten
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Transcript van de presentatie:

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling 05-05-2014

Vanaf volgend schooljaar zullen scholen het Nederlands onderzoeken van leerlingen die pas gestart zijn in het lager en het secundair. Op basis van het resultaat werken ze een taaltraject of maatregelen uit op maat van de leerling, bijvoorbeeld een taalbad (basisonderwijs) of extra lessen Nederlands (secundair onderwijs). (Klasse, 25 november 2013)

Tekst hierover in BREEDBEELD Visietekst op site met kijkwijzers en voorbeeldmateriaal Zie ook: www.dpbbrugge.be/nederlands CTO (Centrum voor Taal en Onderwijs) verzorgt een nascholing, zie ook www.cteno.be

Met dit nascholingstraject reiken we scholen handvatten aan om zoveel mogelijk de taalontwikkeling Nederlands te bevorderen van leerlingen die deze onvoldoende beheersen om mee te kunnen op school. We willen scholen in de eerste plaats ondersteunen bij het optimaal inzetten op taalontwikkelend lesgeven in alle vakken en bij het vormgeven van hun talenbeleid hierrond . Daarnaast willen we samen met hen nadenken over het opzetten van mogelijke extra vormen van ondersteuning die aan leerlingen effectieve mogelijkheden bieden tot het opbouwen van de nodige taalvaardigheid complementair aan de reguliere klascontext.

Visietekst VVKSO: aanleiding teams denken na over aanpak taalscreenings acties in functie van taalvaardigheidsonderwijs NIET ENKEL VOOR TAALVAKKEN!!!

Visietekst VVKSO: situering TALIG onderwijs Taalontwikkeling leerling in kaart brengen info uit basisonderwijs eigen observaties NIET ENKEL VOOR TAALVAKKEN!!! taalbeleid

Visietekst VVKSO: regelgeving Art. 256/11: verplichte taalscreening leerling die voor het eerst in het secundair onderwijs instroomt. nooit VÓÓR de inschrijving van de leerling valide en betrouwbaar screeningsinstrument taalzwakke leerling: maatregelen treffen die aansluiten bij de specifieke beginsituatie van de leerling

Visietekst VVKSO: regelgeving bij taalactherstand EXTRA TAALLESSEN NEDERLANDS maximaal drie uren per week bovenop het leerprogramma klassenraad beslist hierover school staat zelf in voor organisatie, samenwerking tussen verschillende scholen kan looptijd: afhankelijk van wat de klassenraad beslist

Visietekst VVKSO: visie PROCES is belangrijk Beginsituatie in kaart brengen tijdens klassenraad September: observatie door alle vakleraren Screenings (best eind september) Hoe, waarom en waartoe? Hoe communiceren over de resultaten tijdens klassenraad, met leerling, met ouders? Actieplan opstellen Hoe kun je zicht krijgen op het resultaat van de acties? = TAALBELEIDSPLAN

Visietekst VVKSO: visie GUN JEZELF DE TIJD!! nadenken over aanpak van elkaars ervaringen en expertise leren professionalisering waar dat nodig blijkt

Visietekst VVKSO Informatie over taalontwikkeling en taalbeheersing Secundair onderwijs via screenen en toetsen via observaties en reflectiegesprek via leerling uit basisonderwijs Welke info is belangrijk en wat wordt doorgegeven? Basofiche en rapporten niveauoverschrijdend overleg op basis van evaluatiegegevens uit onthaalonderwijs (OKAN)

Visie VVKSO Taalscreening: keuze instrument Toolkit Breed Evalueren vanaf p. 164 overzicht screeningsinstrumenten valide betrouwbaar transparant Taalvaardigheid is niet concreet meetbaar criteria vooraf vastleggen met klemtoon op communicatieve aspect praktische haalbaarheid

Visie VVKSO Taalscreening: keuze instrument Toetsen voorgesteld in toolkit niet altijd valide, betrouwbaar beperkt tot eerste graad – ex-OKAN? te weinig instrumenten voor de productieve taalvaardigheden veel materiaal rond spelling en grammatica Nederland heeft meer screeningsmateriaal dan wij

Visie VVKSO Taalscreening: keuze instrument Welke toetsen komen in aanmerking? breed kijken: resultaten via verschillende instrumenten screenen wat je nog niet weet met bijvoorbeeld een deel van de TAS-toets of DIATAAL

Visie VVKSO Taalscreening: keuze instrument Taalscreening als deel van het proces

Visie VVKSO Na de screening? klassenraad – overleg zorgteam en klassenleraar: resultaten bespreken gegevensverzameling bespreken gegevens bijkomende informatie raadplegen bijsturing aanpak op school-, klas- en leerlingenniveau

Visie VVKSO Na de screening? Klassenraad aanpak taalontwikkelend lesgeven differentiatie, remediëring, verdieping werken aan taalbeleid Alle leraren samenwerken aan taalgericht vakonderwijs, uitwisseling, observatie …

Visie VVKSO Na de screening?

Visie VVKSO Na de screening? Organisatie klasgroep opsplitsen in niveaugroepen twee leraren samen voor een klas: taalleraar tijdens zaakvak inhaallessen Nederlands Nederlands in keuze- of complementair gedeelte flexibel leertraject: aangepast programma voor leerlingen met taalachterstand School mag leerling verplichten tot extra taallessen Nederlands Engagementsverklaring ouders, leerling, school via schoolreglement

Visie VVKSO Drie uur extra Nederlands Beslissing door klassenraad (basisvorming, niet enkel door de leraar Nederlands of door zorgteam voor wie 3 uur extra? duur?

Effect?

Ondersteuning school en leraar VVKSO pedagogische begeleiding: werkgroep talenbeleid bijlagen visietekst CTO