Edwin Dubbelman en Sanne Weijers, Oberon Sardes, 7 juni 2010 Vversterk (in) de opleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt.
Carrière met God Welkom op deze training voor groepsleiders.
Martijn Bijleveld.
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Presentatie Procedure naar het VO
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Wie zijn we? –2006 opgericht op basis van de Wet verplichte beroepspensioenregeling –Stelt de inhoud van de pensioenregeling vast –Opdrachtgever van het.
Wat komt er zoal bij kijken?
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Juni 2010 College voor Examens 1 ICT bij de COE’s Nederlands en Rekenen: techniek en logistiek Juni 2010 Paul Schuitman.
Van, voor én door het onderwijs.
In het bestuursakkoord
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Informatievaardigheid bij INHolland
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Associate degree 26 november 2010
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
Taal en rekenen Joke van Balen.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Zomerschool ROC A12.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Pilot docentenstages 2014 Rikie Elling, lid Commissie Opleidingen Van School naar Praktijk.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Versterking doorstroom BK DvdB Hoe het tij te keren in de beroepskolom ? Roel van Asselt Inhoud 1. Stand van zaken 2. Dwingende condities voor verbeteringen.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
LOB 3 HAVO Schooljaar Leerdoelen Ik weet welke profielen ik kan kiezen en wat ze inhouden Ik weet wat de consequenties van mijn profielkeuze.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
LOB 3 HAVO Schooljaar
Grassroot: maart 2006 – juni 2006
Keuzedelen schooljaar Opleidingen VP, MZ en VZ op de
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

Edwin Dubbelman en Sanne Weijers, Oberon Sardes, 7 juni 2010 Vversterk (in) de opleiding

Aan bod komen •Vversterk (in) de opleiding •Evaluatie werkbijeenkomsten 1 ste en 2 de tranche •Curriculumanalyse en implementatie •Verdiepend onderzoek 2010: ► r esultaten screening ► r esultaten interviews

Vversterk (in) de opleiding •Ondersteuningsaanbod opleidingsinstellingen (Pabo’s en ROC’s) ► VVE sterker inpassen in het curriculum ► i mplementatietraject: werkbijeenkomsten en Bronnenboek

Evaluatie werkbijeenkomsten •Aantal deelnemende opleidingen 1 ste en 2 de tranche ► 17 ROC’s en 11 Pabo’s •Oordeel werkbijeenkomsten ► met name (zeer) positief •Genoemde verbeterpunten ► voorafgaand materiaal doornemen ►verschil tussen MBO en HBO materiaal

Vervolg evaluatie werkbijeenkomsten •Meest genoemde knelpunt ►t ijd en menskracht •Gemiddeld rapportcijfer ► 7,5 •De Sardes-trainers zelf ►verstrekken goede informatie vooraf ►juiste timing trainingen

Curriculumanalyse •Wat? ► eigen curriculum doornemen op VVE- inhoud •Hoe? ►Aa nwezigheid VVE in de opleiding •Wat opviel ► Organisatie & management, soc/emo- ontwikkeling voldoende aanwezig ► Taal bij Pabo’s aanwezig, helft ROC ► Rekenen idem Pabo, niet bij ROC

Implementatie •Implementatieplannen ►v erschillen zeer sterk per opleiding •Stap 1 ►i nrichting werkgroep/ontwikkelgroep •Stap 2 ►a anpassing materiaal ►scholing en/of afstemming docenten •Stap 3 ►s tart (delen) vernieuwde curriculum ►m eestal vanaf schooljaar 2009/10

Verdiepend onderzoek 2010 •Doel ►b eeld schetsen van ‘good practices’ •Bij wie? ►vier ROC’s en twee Pabo’s •Hoe? ►v ooraf heeft screening plaatsgevonden onder curriculumspecialisten

Resultaten screening •Vorderingen implementatieproces ► b esluit over aanpassing en invoering materiaal genomen, niet over evaluatie ► d ocenten zijn geïnformeerd, afstemming heeft plaatsgevonden en er is draagvlak ► h elft van de opleidingen biedt al (delen van) nieuwe curriculum aan

Resultaten verdiepende interviews Aan bod komen: 1.Curriculum 2.Betrekken docenten 3.Studenten 4.‘Good practices’

1. Curriculum •M.n aanpassing van bestaand curriculum •Plaats in curriculum: ► a part vak of aangepast blok ► 1 ste jaar ontwikkeling jonge kind (basis) ► latere jaren VVE-verdieping en koppeling theorie aan praktijk

Curriculum (vervolg) •In gebruikname wisselt ► delen van nieuw curriculum in gebruik ► eerst alleen bepaalde leerjaren •Evaluatie mondjesmaat ► a antal keer onder docenten en/of studenten ►s taat gepland ►n og niet over nagedacht

2. Betrekken docenten •Vaak (klein) groepje enthousiaste en gemotiveerde docenten •Werkgroepen ingesteld om vernieuwde curriculum vorm te geven •Vakdocenten (b.v. Nederlands, Engels, Rekenen-Wiskunde) nog het minst betrokken

3. Studenten •Worden niet expliciet op de hoogte gehouden van nieuwe curriculum ontwikkelingen •Vaak worden wel complete leerinhouden op bv. intranet van de opleiding gezet

4. ‘Good practices’ •Visie ontwikkeling allerbelangrijkst ► v isie over het jonge kind ► v isie over onderwijs aan het jonge kind •Samenwerking ► r aadplegen van het werkveld over inhoud ► n etwerken, bv. Jonge Kind (Pabo’s) ► d irecte collega’s (‘sparren over de inhoud met andere disciplines’)

‘Good practices’ (vervolg) •Faciliteren ► ‘georganiseerde tijd’: discussie over vernieuwingen ► v rijmaken van personen en middelen (liefst meerjarig) ► s teun vanuit het management ► o ndersteuning van buitenaf: objectieve blik

‘Good practices’ (slot) •Tot slot ► ‘eigenaarschap’ bij docenten ► goede timing belangrijk