Reclame Reactie Onderzoek advertentie Albert Heijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

Tracking onderzoek Mandemakers Keukens
Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL NCVGZ 4 april 2013.
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Woord van Leven Januari 2010.
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Hoe maak ik een goed online cv?
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
- Speelt in op snelle veranderingen in de markt. - Acties van entertainment direct gericht op verkooppunten. - Hierdoor wordt traffic gegenereerd bij.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
“Zonder taal geen verhaal” .
Marktonderzoek als proces
Stephan van Velthoven Mei 2007 Thuis Binnen Bereik: de doorstart bevestigen en overtuigen.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
Nieuwsbrief 12 april 2013 Agenda: Maandag 15 april: groep 3 Blijde wei Dinsdag 16 april: groep 4 Blijde wei Woensdag 17 april: Juffendag/Lustrum Maandag.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Concept Development – 4 januari 2010
Jongeren en de natuur Keyfindings Marc Johnston Mei 2010.
Reclame Reactie Onderzoek en effectonderzoek naar: De opvallendheid van en het oordeel over de advertentie van Honig (6 april 2006) Een onderzoek.
Ik eet het beter ABC, maart 2010.
5 juni 2007 Marktonderzoek Powder Navigator In opdracht van:
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
© Q&A Research & Consultancy 2009 Moederdag onderzoek 2009.
Welkom Webshop (PSH). Geachte klant, De online documentatie is vervangen in een webshop. Hier een korte beschrijving van de webshop, met daarin enkele.
Marketing Werkgroep 6.
Zingen Vers 1 HEER, U doorgrondt mij van omhoog,
Marktonderzoek als proces
winkel Albert Heijn ADI Jumbo Plus Dirk van broek Vakken vullen Kassa
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en hun sites
Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal Ferry X. Goossens, en Ireen de Graaf.
Test je geheugen
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Opzet van het onderzoek Bekendheidsniveau’s Bron van reclamebekendheid
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Merkbaar inzicht onderzoek voor. een korte vakantie of dagtrip Overwegen Oriëntatie & inspiratie Beslissing & invulling Ervaring dagtrip/ korte vakantie.
Nieuwsbrief 7 december 2012 Agenda: 11 december: groep 7 en 7/8 excursie havenmuseum 14 december: kerst creamiddag 19 december: kerstviering vanaf
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Informatieve stick Demo presentatie 28 januari. Inhoud Concept Distributie prijsplan Ontwerp Demo.
Hoe ver is jouw moestuintje?
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
VWS Elektronisch Patientendossier Den Haag, 16 december 2008.
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Transcript van de presentatie:

Reclame Reactie Onderzoek advertentie Albert Heijn van 6 april 2010 RMI FULLSERVICE MARKTONDERZOEK drs. Edouard Buning Amsterdam/Heerlen, april 2010

De AH uiting Dinsdag 6 april 2010: een opvallend grote advertentie in de dagbladen. Op originele wijze wordt gecommuniceerd dat AH veel prijzen heeft verlaagd en in de nabije toekomst nog meer prijzen gaat verlagen. Twee uitvoeringen advertentie: 1/1 FC en 2/1 FC. 2 2

Genoeg reden voor een Reclame Reactie Onderzoek Met een RRO wordt nagegaan hoe de dagbladadvertentie door de lezer is ontvangen. Wordt de uiting bekeken en gelezen? En zo ja, komt de boodschap over? En hoe staat het met de waardering? Vragenlijst: standaard uitgebreide vragenlijst product: supermarkt merk: Albert Heijn artikel: prijsverlagingen in de afgelopen weken Methode: online onderzoek, ondervraagden uit RMI Internet Panel. Steekproef: 299 personen van 18 jaar of ouder. Veldwerk: woensdag 7 en donderdag 8 april 2010. Weging: naar sexe, wijze van verkrijgen, netto bereik, primaire/secundaire AH-klant (bron: CBS, Cebuco, NOM). 3 3

Reclamebekendheid De reclamebekendheid van Albert Heijn ligt op 77 procent. Onder primaire AH-klanten ligt de reclamebekendheid zelfs op 88 procent. Primair zijn degenen die voor hun dagelijkse boodschappen naar AH gaan. 4 4

Reclamebekendheid “ Nu worden de prijzen redelijker en ik denk dat ik er vaker naar toe zal gaan Heel leuk, die nog lege gereserveerde hokjes. En mijn gedachte was ook: o ja, dat is waar ook, AH had onlangs nieuwe prijsverlagingen aangekondigd.” 61% verwijst naar de TV als informatiebron en 41% noemt het dagblad als bron. Primaire AH-klanten noemen naar verhouding vaker TV en het dagblad als bron. 5 5

Heeft de krantenlezer de uiting opgemerkt? 75% heeft de advertentie bekeken en 61% heeft de advertentie gelezen. Het gemiddelde voor alle full color retailadvertenties van 1/1 pagina ligt op 70% voor advertentie bekeken en op 55% voor advertentie gelezen. 6 6

Is de lezer zich ervan bewust over welk product, merk en artikel het gaat? Zeven van de tien ondervraagden weten precies waar de advertentie over gaat. 7 7

Likeability De advertentie is opvallend, duidelijk en informatief. En in het geheel niet irritant. 8 8

Bent u van plan om naar aanleiding van deze advertentie vaker een winkel van Albert Heijn te gaan bezoeken? Vóórdat de vragen over de advertentie waren gesteld had 72% een AH-winkel bezocht of was dat alsnog van plan. 28% was dus niet van plan om naar de winkel te gaan. Maar nadat de RRO-vragen over de advertentie zijn gesteld is 29% van hen aan het twijfelen gebracht en overweegt om vaker naar de AH-winkel te gaan. 22% is n.a.v. de advertentie van plan om vaker de AH-winkel vaker te bezoeken. 9 9

Uitspraken over de AH-advertentie De advertentie wordt makkelijk herkend als “een AH-advertentie”. Het tonen van de verlaagde prijzen is een sterke zet. De producten zijn goed zichtbaar. De lezers worden geattendeerd op de prijsverlagingen. 10 10

Management Summary De advertentie van AH is bij 75% van de ondervraagde krantenlezers onder ogen gekomen. Van hen herkent bijna iedereen de afzender en het product. De advertentie slaagt optimaal in de boodschapoverdracht, iedereen begrijpt de boodschap: “prijsverlagingen nu en in de komende weken”. De advertentie is volgens acht van de tien lezers: opvallend, duidelijk en informatief. Zes van de tien lezers vinden dat de advertentie: een gevoel van voordeel oproept, interesse wekt, geloofwaardig, origineel, aansprekend en overtuigend is. De advertentie blijkt geheel niet te irriteren. 77% heeft in de afgelopen dagen reclame gezien, gehoord of gelezen van Albert Heijn. In 61% van gevallen was dat via de tv, in 41% van de gevallen via de krant. 22% is van plan om n.a.v. de advertentie vaker naar de AH-winkel te gaan. 29% van de ondervraagden, die niet van plan was om naar de winkel te gaan, overweegt na het lezen van de advertentie, om vaker de AH-winkel te gaan bezoeken. 11 11

8. Learnings Uit deze RRO-meting kunnen de volgende learnings gehaald worden: een advertentie met veel aanbiedingen komt goed over bij de lezers. de advertentie is zeer herkenbaar als een AH-advertentie. door de advertentie zijn de lezers beter op de hoogte van de prijsverlagingen bij AH. secundaire AH-klanten hebben “meer” aan de advertentie dan de primaire AH-klanten, want de advertentie heeft ze vaker dan bij de primaire klanten geïnformeerd over de prijsverlagingen en zij vinden vaker dan de primaire klanten dat de produkten goed leesbaar zijn. 12 12

Contactgegevens RMI fullservice marktonderzoek Stephensonstraat 19 1097 BA Amsterdam t 020 3208996 f 020 4273791 www.rminteractive.nl Voor meer informatie: Erik Grimm – Hoofd Onderzoek Cebuco Tel. 020-43 09 100 e.grimm@cebuco.nl