Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode, Cop 2009 Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht.
Ontwerpprojecten Competenties
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Mediatheken dichter bij het onderwijs
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Proces en Product.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Mate en middelen van wederkerigheid in hoger onderwijs Johan Versendaal, lector Extended Enterprise Studies
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
Transdisciplinaire projecten
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Meer innovatieve professionals
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Insights & Essentials Willem van Putten
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.

Project Businessplan IBK1BSP02
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Coaching in regioleren
What is the meaning of? Student centered learning
Begeleiden van Praktijkonderzoek
bij de kick-off Modulariseren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Ontwerpend onderzoek.
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Transcript van de presentatie:

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht

Drie stromen, drie vragen, gecombineerd in één project P: Oplossen van praktijkprobleem voor opdrachtgever K: Ontwikkelen van kennis voor kennisopdrachtgever C: Ontwikkelen van competenties (opdrachtgever is student / opleiding)

Essentiële elementen Praktijkprobleem met een opdrachtgever uit de praktijk: Échte opdrachtgever, geen coachingsrol Docent is coach, niet de deskundige die vertelt hoe het moet Praktijkoplossing niet evident/niet zonder ontwerp en ontwerptoetsing te bereiken Advertenties om studenten te selecteren: student denkt na over competentieontwikkeling, docent denkt na over rollen en passend bij uitstroomprofiel, ook bij verplichte projecten Veilige omgeving voor studenten: Vraagontwikkeling, validatie en reviews zorgen er voor dat ze niet ‘onderuit’ gaan en een acceptabel eindresultaat kunnen boeken Student/team is zelfsturend: Neemt beslissingen en gaat zelf achter informatie aan Signaleert informatie- en coachingsbehoeften Heeft de middelen om succes en kwaliteit te bewaken

In schema Kennisvraag Praktijkvraag Competentievraag Kennis Oplossing Vraag ontwikkelen: advertentie gebaseerd op praktijkvraag, beroepsprofielen en onderzoeksagenda(s) Valideren: opdrachtgever(s) voor praktijk- en kennisvraag geven op producten commentaar (offerte, ontwerp, implementatie, oplevering) Criteria Review: tutoren en deskundigen reviewen producten op basis van (kwaliteits)criteria. Kennis mobiliseren Kennis opdoen/ toepassen Studenten vergaren kennis om in te zetten voor de praktijkvraag

De methodologie Validatie Kwaliteitscriteria Akkoord offerte Akkoord ontwerp Ervaring implemnt. Akkoord oplevering Kennisvraag Vraag ontwikkeling Praktijk- probleem Studenten- project Plan van aanpak Formele evaluatie halverwege Eindpresentatie / Lessons Learned Vraag ontwikkeling Rollen / advertentie Competentie- vraag Kick-off Startup review Midterm review Endterm review Kwaliteitscriteria

Niveaus van aansturing Reproductie Taakgericht Probleem-gericht Situatie-gericht De student weet precies wat hij nu (en morgen) moet doen De student weet wat hij binnenkort af moet hebben De student wordt ondersteund bij moeilijke situaties De student weet dat hij antwoord krijgt op goed gefor-muleerde vragen

Ontwerpprojecten in het hoger onderwijs Contact: Steven.Nijhuis@hu.nl