Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht
Drie stromen, drie vragen, gecombineerd in één project P: Oplossen van praktijkprobleem voor opdrachtgever K: Ontwikkelen van kennis voor kennisopdrachtgever C: Ontwikkelen van competenties (opdrachtgever is student / opleiding)
Essentiële elementen Praktijkprobleem met een opdrachtgever uit de praktijk: Échte opdrachtgever, geen coachingsrol Docent is coach, niet de deskundige die vertelt hoe het moet Praktijkoplossing niet evident/niet zonder ontwerp en ontwerptoetsing te bereiken Advertenties om studenten te selecteren: student denkt na over competentieontwikkeling, docent denkt na over rollen en passend bij uitstroomprofiel, ook bij verplichte projecten Veilige omgeving voor studenten: Vraagontwikkeling, validatie en reviews zorgen er voor dat ze niet ‘onderuit’ gaan en een acceptabel eindresultaat kunnen boeken Student/team is zelfsturend: Neemt beslissingen en gaat zelf achter informatie aan Signaleert informatie- en coachingsbehoeften Heeft de middelen om succes en kwaliteit te bewaken
In schema Kennisvraag Praktijkvraag Competentievraag Kennis Oplossing Vraag ontwikkelen: advertentie gebaseerd op praktijkvraag, beroepsprofielen en onderzoeksagenda(s) Valideren: opdrachtgever(s) voor praktijk- en kennisvraag geven op producten commentaar (offerte, ontwerp, implementatie, oplevering) Criteria Review: tutoren en deskundigen reviewen producten op basis van (kwaliteits)criteria. Kennis mobiliseren Kennis opdoen/ toepassen Studenten vergaren kennis om in te zetten voor de praktijkvraag
De methodologie Validatie Kwaliteitscriteria Akkoord offerte Akkoord ontwerp Ervaring implemnt. Akkoord oplevering Kennisvraag Vraag ontwikkeling Praktijk- probleem Studenten- project Plan van aanpak Formele evaluatie halverwege Eindpresentatie / Lessons Learned Vraag ontwikkeling Rollen / advertentie Competentie- vraag Kick-off Startup review Midterm review Endterm review Kwaliteitscriteria
Niveaus van aansturing Reproductie Taakgericht Probleem-gericht Situatie-gericht De student weet precies wat hij nu (en morgen) moet doen De student weet wat hij binnenkort af moet hebben De student wordt ondersteund bij moeilijke situaties De student weet dat hij antwoord krijgt op goed gefor-muleerde vragen
Ontwerpprojecten in het hoger onderwijs Contact: Steven.Nijhuis@hu.nl