Verzorgd door Ton Barning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Praten met kinderen over de wereld !
Het tweede werkstuk.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Trouw God wil dat wij elkaar trouw BELOVEN
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Uiterlijke structuur aanbrengen
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HR Beleid Nathalie Slechte
Duidelijk schrijven voor iedereen
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Op weg naar de projectproducten
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Gezonde Relaties
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Ingenieursvaardigheden
Schrijven in passende stijl
Onderwijsconferentie
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4.
De eerste presentatie voor Nederlands
1. Levensbeschouwing en communicatie
het bouwen van een website
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
22 september 2014 Esther Verhoeven De Kunst van het schrijven.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Het werken met portfolio
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Bezoekersgerichte teksten
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Stappenplan Samenvatten
Visie & Strategie.
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Workshop Arbeidsmarktcommunicatie
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Woordjes leren.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Centraal Examen Nederlands
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Lezen, schrijven en argumenteren
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Een (informatief) Artikel schrijven
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Verzorgd door Ton Barning Deelnemerspagina’s Maak er een wervend verhaal van Verzorgd door Ton Barning

Journalist, redacteur, hoofd redacteur, strateeg arbeidsmarktcommunicatie, publicist, adviseur; Sinds 2005 workshops Wervend Schrijven: Hoe zorg je ervoor dat je zegt wat je over je organisatie als werkgever kwijt wil, op zo’n manier dat het aansluit bij wat je doelgroep graag hoort en voldoende informatie geeft over de baan(banen) die je in de aanbieding hebt?

Wervende deelnemerspagina’s schrijven: Uw pagina: Onderscheidend en uniek? Context: Arbeidsmarktcommunicatie Wervend Schrijven Aandacht trekken en aandacht vasthouden Afronding Vragen?

Eerste indruk: veel verschillen Lange tekst vs. korte tekst; Foto’s vs. geen foto’s; Eén hogeschool integreert Youtube; Grote verhalen vs. concreet aanbod; Aansluiten bij doelgroep vs. vooral gericht op het eigen verhaal; Wel/niet geschreven binnen context van arbeidsmarktcommunicatie; etc.

Eerste indruk: veel van hetzelfde Internat(ionaal/ionalisering/ional): 42 x Ontwikkeling: 34 x Profession(al/alisering): 25 x Groei: 21 x Innovati(ef/ve): 16 x Dynami(sch/c): 11 x Kwalit(eit, tatief): 11 x Persoonlijk: 10 x

Eerste indruk: veel van hetzelfde Docent: in 22 van de 32 teksten is dit woord afwezig; Lesgeven: komt 4 x voor; Arbeidsmarkt: wordt nergens genoemd; Loopbaan (van de medewerker) komt 2 x voor; Cultuur: wordt 1 x genoemd, verwijzend naar de samenleving, niet naar de eigen organisatie;

Eerste indruk: de eerste zin Herkent u uw eerste indruk? Is dit ook de indruk die u wilt maken? Past hij bij de positionering die voor uw hogeschool is gekozen?

Arbeidsmarktcommunicatie Wat u moet weten over marketing en sales: Marketing: Overkoepelend verhaal Merkwaarden, positionering, employer branding Sales: Verkoopverhaal Gericht op het specifieke aanbod van banen, toegespitst op een specifieke doelgroep (unieke verkoopargumenten (usp’s), push- en pullfactoren van uw doelgroep) Wat u moet weten over wervend schrijven: Vertel wat je kwijt wil, Op zo’n manier dat de doelgroep het graag wil horen

Heeft u een arbeidsmarktverhaal (nodig)? Relatie tussen marketing en arbeidsmarktcommunicatie B2B B2C Arbeidsmarktcommunicatie profiteert niet van merk Onderwijs is geen ‘product’, maar studenten zijn wel ‘consumenten’ ’ leunt sterk op het consumentenmerk Product Dienst

Heeft u een arbeidsmarktverhaal (nodig)? Merkwaarden vallen samen met werkwaarden (Heineken: het werk is als het merk); Merkwaarden zijn te vertalen naar werkwaarden; Merkwaarden zijn niet te vertalen naar werkwaarden.

Marketing Alle communicatie onder één noemer

Marketing Vertaling van de merkwaarden in werkwaarden Water Je hebt het in je Je hebt het in je Werk met water

Marketing Werkwaarden worden los van merkwaarden geformuleerd:

Het verkoopverhaal Aan wie wilt u uw baan ‘verkopen’? technisch commercieel Randstad honkvast jong gezin man vrouw wil verhuizen caravan wereldreis Limburg allochtoon financieel administratief geen kinderen sport boeken Youp van het Hek vinex locatie geen ervaring werksfeer ontwikkeling professional manager maatschappelijke betrokkenheid laagopgeleid statusgevoelig opwaarts mobiel materialistisch balans werk/privé ervaren hoogopgeleid hiërarchisch gevoelig ICT automatisering

Het verkoopverhaal Verplaats je in je doelgroep. Niet je functiemodel bepaalt hoe je hem/haar aanspreekt. Het gaat erom hoe ze zichzelf zien. “Ik ben ….(docent, ict’er, hr-adviseur)” “Ik werk bij…(hogeschool X)” “Ik … (geef les, doe de administratie)”

Deelnemerspagina Checklist: Komt je werkgeversmerk goed uit de verf? Als deze (nog) niet goed is gedefinieerd, kun je aansluiten bij het merk van je hogeschool? Houd je in je verkoopverhaal voldoende rekening met wat je doelgroep beweegt? Kun je de unieke verkoopargumenten van je aanbod benoemen (en breng je die in je verhaal wel voldoende over het voetlicht?)

Hoe schrijf je een wervend verhaal? Inspiratie is niet nodig; Je hoeft geen talent te hebben; Creativiteit is geen must. Wie een paar simpele schrijfregels volgt, schrijft vanzelf een wervend verhaal!

Agenda De opbouw van een wervende tekst Tien tips en trucs voor het schrijven en/of beoordelen van een wervende tekst

De vacaturetekst De meeste tips & trucs voor (web)teksten zijn niet nieuw. Ze gaan over de basisregels die gelden voor het schrijven van een goede tekst: Structuur van de tekst Opbouw van alinea’s Zinsbouw Woordgebruik © 2007, AMC Academie 24

Wervend schrijven: structuur TIP 1: Werk volgens de omgekeerde piramide Een wervende tekst is geen spannend verhaal, mop of wetenschappelijk artikel. In een wervende tekst staan ontknoping, clou of belangrijkste conclusies bovenaan. Schrijf een krachtige eerste alinea (intro/etalage) waarin je de belangrijkste verkoopargumenten benoemt. © 2007, AMC Academie 25

Wervend schrijven: structuur TIP 2: Zorg voor een transparante structuur Een wervende tekst is geen literaire roman. Alleen een groot literair talent is in staat lezers te verleiden van zin naar zin door te lezen, ook als ze de draad even kwijt zijn. Een wervende tekst is scanbaar, de lezer kan er globaal doorheen en direct begrijpen waar het over gaat. © 2007, AMC Academie 26

Wervend schrijven: structuur TIP 3: Schrijf gemoduleerd Een wervende tekst is geen heilige schrift. De lezer bepaalt hoe hij door de tekst heen wil gaan. In een wervende tekst kan een lezer her en der invoegen, en toch begrijpen waar het over gaat. De tekst is non-lineair. © 2007, AMC Academie 27

Wervend schrijven: Alinea’s TIP 4: Behandel één onderwerp per alinea Een alinea is meer dan een toevallige hoeveelheid zinnen, afgerond met een ‘harde return’. Een alinea bevat een aantal zinnen die tezamen slechts één gedachte of onderwerp uitwerken. Daarmee vormt de alinea een afgerond onderdeel van het totale verhaal. © 2007, AMC Academie 28

Wervend schrijven: alinea’s TIP 5: Zorg voor een transparante structuur binnen de alinea. De lezer die een tekst scant, springt van alinea naar alinea, van eerste zin naar eerste zin. De eerste zin van een alinea geeft aan waar het in die alinea over zal gaan. De rest van de alinea bevat slechts een uitwerking daarvan en eventueel een afronding. © 2007, AMC Academie 29

Wervend schrijven: alinea’s TIP 6: Maak gebruik van zinvolle tussenkoppen Een lezer wil hier en daar rustpunten binnen een tekst. Tussenkoppen kunnen daarvoor zorgen. © 2007, AMC Academie 30

Wervend schrijven: zinnen TIP 7: Houd zinnen kort en eenvoudig van opbouw. Alleen een groot schrijver kan het zich veroorloven een zin links bovenaan de pagina te laten beginnen en pas rechtsonder te eindigen. Voor het overige schrijversvolk geldt: hoe korter hoe beter. © 2007, AMC Academie 31

Wervend schrijven: zinnen TIP 8: Gebruik de actieve vorm en spreek de lezer direct aan De passieve vorm maakt een tekst altijd stroperiger en afstandelijker. © 2007, AMC Academie 32

Wervend schrijven: woorden aandacht trekken afronding schrijven Wervend schrijven: woorden TIP 9: Vermijd moeilijke woorden, jargon en loze begrippen (containerbegrippen). TIP 10: Hoe minder hoe beter © 2007, AMC Academie 33

Resume Structuur TIP 1 Werk volgens de omgekeerde piramide TIP 2: Zorg voor een transparante structuur TIP 3 Schrijf gemoduleerd Alinea’s TIP 4 Behandel één onderwerp per alinea TIP 5 Zorg voor een transparante structuur binnen de alinea TIP 6: Maak gebruik van zinvolle tussenkoppen Zinsbouw TIP 7: Houd zinnen kort en eenvoudig van opbouw TIP 8: Gebruik de actieve vorm en spreek de lezer direct aan Woordgebruik TIP 9 Vermijd moeilijke woorden en jargon TIP 10 Hoe minder, hoe beter

Aan de slag Neem je eigen tekst; Kijk naar het marketing- en verkoopverhaal; Leg de tien tips ernaast en check of je structuur, alinea’s, zinsopbouw en woordgebruik kloppen; Schrijf een krachtige en prikkelende intro/etalagetekst; Rond het af met een wervende kop erboven en zorg voor de juiste tussenkoppen: Extra: streamers.

Succes!