Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Opkomen voor jezelf.
“Een reis naar Licht”.
Goed Karma Dit is een aardig artikel, maar kort. Geniet ervan ! Dit is wat de Dalai Lama voor 2009 moet zeggen. Dit alles vraagt een paar seconden om te.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Discipelschap.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Lesprogram ma 1.Voorgaande lessen 2.Tekstjes overnemen, ppt 3.Filmfragment met opdracht 4.Nabespreking 5.Huiswerk volgende week. 1.
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Goed Karma Dit is een aardig artikel, maar kort. Geniet ervan ! Dit is wat de Dalai Lama voor 2009 moet zeggen. Dit alles vraagt een paar seconden om te.
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 1, 7, 8, 22, 32, 42, 45, 46 en 47 Beoordeling:
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
De tafel van:.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Luisteren omdat … Wat waren de gevolgen Moest men bang zijn? Kon men naar iets uitzien? Lesprogramma: 1. De vragen van de vorige les 2. Filmfragment met.
Denk aan de sociale competentie
Oaseplaats en uitvalsbasis
Afkomst, zoeken en vinden
Verbonden met …. Gebonden door ...
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
De zuilen van de Islam Neem over in Jouw schrift
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
1. Levensbeschouwing en communicatie
Welkom op onze thema-avond
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Gewoon de Bijbel? 19 oktober 2014 Urk.
CanDo Coaching.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
Tijd van pruiken en revoluties,
Samenvatting Havo 5.
Heel interessant !.
De stilte is een prachtige taal die weinig mensen kennen.
Volksuniversiteit Zwolle
Portfolio Presentatie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Welkom op onze thema-avond
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
De vraag is je beste vriend
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Beeld magazine.
Thema 4: Zo bereik je meer
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Transcript van de presentatie:

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat ideeën mooi lijken maar het uiteindelijke resultaat tegenvalt. Moet je een ander voor jou laten denken? Wat als blijkt dat je in een foute groep zit? Toetsing Openschrift-toets (1x) Opstel in 400 woorden (2x) 2-4-2017 1

Verantwoord volgen.. Deel 1 Neem over Godsdiensten en religies kennen een centraal persoon. Bij de Raëliaanse beweging was dat Raël. Zijn ideeën over het leven spreken mensen aan. Hij krijgt volgelingen die zijn adviezen voor het goede leven opvolgen. Zo is het ook in de bekende godsdiensten zoals de joodse, christelijke en islamitische. Soms gaat dat fout, doordat ideeën mooi lijken maar het uiteindelijke resultaat tegenvalt. Een voorbeeld hiervan is te zien in de speelfilm ‘the wave’. 2-4-2017 2

Verantwoord volgen.. 1. Welk onderwerp behandelt meester Ross? Deel 1 Neem over Vragen film t/m 14 minuten 1. Welk onderwerp behandelt meester Ross? 2. Welke vragen roept dit op bij de studenten? 3. Wat wordt geleerd over het bereiken van succes? 4. Wat herken je in de film? In de tekst. Geef voorbeelden. De inhoud van je schrift moet t.z.t. worden gebruikt bij een korte open-schrift-toets. 2-4-2017 3

Verantwoord volgen.. Deel 2 Neem over De woorden van een leider zijn bepalend voor de groep. Zij bepalen met hun (leef)regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep. Zo kent het jodendom de ‘10 geboden’ uit de tijd van Mozes, het christendom de ‘Bergrede van Jesus’, de islam de Sharia, etc. Hoe deze regels uitpakken kan je bezien bij volgelingen die de (leef)regels serieus nemen en daar werk van maken. 2-4-2017 4

Verantwoord volgen.. Vragen film v/a 14 t/m 28 minuten Deel 2 Neem over Vragen film v/a 14 t/m 28 minuten Welke vragen kan je stellen over ‘bij een groep horen’? Is dit ook van toepassing bij een godsdienstig leider? Leg uit! 3. Geef voorbeelden van de 10 geboden, de bergrede en de sharia! 2-4-2017 5

Verantwoord volgen.. Vragen bij ‘het horen bij een groep’. Deel 3 Neem over Vragen bij ‘het horen bij een groep’. 1. Is populariteit bepalend als het gaat of iets goed of fout is? 2. Wat is het belang van de mening van de minderheid binnen de groep? 3. Wat doet macht met een persoon? 4. Wat doe je wel /niet om de macht te vergroten? 5. Hoe ga je om met kritiek? 6. Moet je nog voor je zelf denken? 7. Moet je een ander voor jou laten denken? 8. Hoe om te gaan met ‘tegenstanders’? 9. Is de populaire groep de juiste groep? 10. Wat als blijkt dat je in een foute groep zit? 2-4-2017 6

Verantwoord volgen.. Vragen film v/a 14 t/m 28 minuten Deel 3 Neem over Vragen film v/a 14 t/m 28 minuten Beantwoord 5 vragen over het horen‘bij een groep horen’? Welke regels van de 10 geboden, de bergrede of de sharia kunnen worden herkent in the wave? Welke persoon spreekt jou het meeste aan in de film? Leg uit. 2-4-2017 7

Verantwoord volgen.. Neem over In de speelfilm the wave krijgen de leerlingen van mister Ross een aantal belangrijke lessen mee voor het leven. Hij toont dat waarden zoals gehoorzaamheid, discipline en eenheid kunnen leiden tot iets wat zich tegen de mens keert. Leiderschap vraagt om vertrouwen maar ook om (kritische) vragen. Het verstand moet blijven werken omdat de mens ook een eigen verantwoordelijkheid heeft. Dat wat men doet uit naam van een groep is niet per definitie goed! 2-4-2017 8

Verantwoord volgen.. Neem over Noteer enkele belangrijke vragen als het gaat om leiderschap, verantwoordelijkheid en vertrouwen? Hoe ga je hier zelf mee om? Leg uit! Geef antwoorden op de vragen van de vorige les als het gaat om behoren bij een groep. Schrijf een opstel over verantwoord volgen, waarin je laat zien dat je lessen hebt geleerd voor jezelf uit de film, de toelichting en de gemaakte vragen. (400 woorden) 2-4-2017 9

Verantwoord volgen.. Neem over Slot: 2-4-2017 10

Verantwoord volgen.. Neem over Schrijf in jouw eigen woorden op, wat mr. Ross aan de leerlingen wilde leren. Geef voorbeelden uit onze tijd die daar bij passen. Zoek afbeeldingen daarbij. Schrijf een reactie met als titel: verantwoord volgen.. 2-4-2017 11