Opbouw van de Hersenen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Mariëlle Beckers Buro Bloei
voor iedereen die van zijn hond houdt…
presentatie NPV 10 oktober 2012
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Discipelschap.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?

Blijf bij mij Jolink.
Pubers, ouders en (Dalton)onderwijs
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
Zonder werkelijk WELKOM geen rendement. Door welke kleur bril kijkt u naar pubers?
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Lieve zoon/dochter ....
Dierenwereld door Jeanne en leo door Jeanne en leo.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
5 e /6 e leerjaar Vul hier je school in LES 2 - Krabbels van een onderzoeker.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Vrienden.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Het Puberbrein Inleiding. Hersenonderzoek.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Onze doelen en visie in beeld
Ouderavond de Bolster..
Alcohol, roken en opvoeding
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Opbouw van de Hersenen.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Executieve Functies.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Het puberbrein; werk in uitvoering
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Motivatie en puberbrein
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Opbouw van de Hersenen

Stellingen over pubers Pubers zijn lui! Pubers laten alles op het laatste moment aankomen. Pubers zijn egocentrisch en gericht op directe behoeftebevrediging. Pubers zijn onverantwoordelijk en impulsief.

Pubers zijn lui! Worden later moe terwijl ze nog veel slaap nodig hebben Constante jetlag Wordt vaak ingehaald in het weekend

Pubers laten alles op het laatste moment aankomen Plannen is een complexe taak die vraagt om: Flexibiliteit Geheugen Filteren van informatie Gebruik maken van feedback Multi-tasken Aandacht er bij houden Wordt voor een groot gedeelte gestuurd door frontale cortex

Pubers zijn egocentrisch en gericht op directe behoeftebevrediging Prioriteiten stellen is moeilijk Denken niet na over consequenties op langere termijn Met name in de eerste jaren van de adolescentie zijn pubers sterk gericht op zichzelf en directe bevrediging van behoeften, daarna verschuift dit van de peergroup (belangen van anderen) naar het zelfbewuste stadium (tolerantie)

Pubers zijn onverantwoordelijk en impulsief Gevoelig voor invloeden van buitenaf Moeite met beheersen van impulsen Gericht op beloning in hier en nu (doorfeesten, ook al moet je al lang thuis zijn) ipv beloning straks (geen ruzie) Experimenteergedrag hoort hierbij (drank, drugs, seks)

Het Puberbrein

Veel onderzoek in de laatste decennia Rijping van de hersenen duurt langer dan lang is verondersteld. De rijping van de hersenen gaat niet overal even snel.

Ontwikkeling van het Brein

Ontwikkeling van het Brein

Frontaalkwab Impulscontrole Beoordelingsvermogen Probleemoplossing Planning Sociaal gedrag Taal Geheugen

UNDER CONSTRUCTION

Wat dan wel als ouder??? Fungeer als plaatsvervangende frontaalkwab!

‘In de vakantie neemt mijn moeder vaak een dag vrij om iets leuks met mij te doen. Dan gaan we winkelen of naar een pretpark, omdat ik dat leuk vind. Dan krijg ik vaak ook wat. Best lief. Maar ze wil dan altijd praten over mijn vriendinnen en hoe ik me voel en daar heb ik niet altijd zin in’ Larissa, 13 jaar

Blijf vooral ouder, wil geen vriend worden van je kind zodra hij/zij de pubertijd bereikt. Zeg (af en toe) ‘nee’, ook al is ‘ja’ zeggen makkelijker. Pubers vragen om grenzen en willen dat ouders hier vervolgens ook aan vasthouden. Recent onderzoek laat zien dat jongeren die liefdevol maar streng worden opgevoed, het gelukkigste zijn. Als ouders eisen stellen, vinden pubers die redelijk (ook al houden ze zich er niet altijd aan)

‘Ik word gek van mijn moeder ‘Ik word gek van mijn moeder. Roept ze dat ik moet komen eten, dan denkt ze dat ik zomaar uit mijn game kan stappen! Dat je niet in je eentje gamet en dat ik mijn vrienden niet zomaar in de steek kan laten, begrijpt ze echt niet. De enige games die zij kent, zijn mens-erger-je-niet en monoply’ Joost, 14 jaar

Pubers hebben ook op dit vlak behoefte aan sturing, juist van hun in technisch opzicht prehistorische ouders! Tot een jaar of 15 hebben jongeren moeite met multi-tasken (dus ook met gelijktijdig sms'en, pingen, internetten en huiswerk maken). Ga de levenssfeer van je kind binnen, maak afspraken over huiswerk, game en computertijd, toon interesse voor de games die worden gespeeld. Bedenk dat computeren jongeren ook belangrijke vaardigheden bijbrengt; ze worden resultaatgericht, toegewijd en leren opereren in complexe situaties.

‘Mijn moeder moet echt met iedere zwerver die ze tegenkomt een praatje maken. Alsof het een vriend is. Ik schaam me dood’. Sherida, 14 jaar

Heb een lange adem en wees een voorbeeld Heb een lange adem en wees een voorbeeld. Probeer geen voorstellingsvermogen en empathie aan te kweken door het prediken van ‘moraallesjes’. Combineer duidelijke grenzen, affectie en veelvuldig uitleggen. Wees zuinig met het gebruik van machtsmiddelen! Leg consequent uit wat de gevolgen van handelen zijn voor anderen, hierdoor ontstaat vanzelf een ‘script’ wat gedrag van binnenuit stuurt.

Do’s Help pubers met alles waar hun brein moeite mee heeft. Laat ze uitslapen. Weet waar ze zijn en wat hen interesseert. Bij een grens zo min mogelijk argumenten. Geef ruimte om te experimenteren. Geef ze de kans om dingen te doen die jij niet (meer) leuk vindt. Denk meer in beloning dan in straf. Leg uit dat je liefde onvoorwaardelijk is. Zorg goed voor je zelf.

Aanbevolen literatuur Puberbrein binnenstebuiten – Wat beweegt jongeren van 10 tot 25 jaar? Huub Nelis & Yvonne van Sark

Literatuur Eveline Crone Uitgeverij: Bert Bakker

Literatuur Ik heb ook wat te vertellen Martine Delfos SWP