Worstelen met grenzen en onzekerheid. Reflecties over consumptie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
START DIA.
Advertisements

Voor vrouwen van vandaag in de Kerk van vandaag
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Expertmeeting 3 oktober 2012 Rutger Claassen
Over consumenten, gedrag en marketing
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
We zijn toch allemaal gelijk…
Woorden en tijd.....
Autoverzekering BA bij jongeren Car Insurance Survey
Men vraagt zich af waarom …??
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Onthaasting en tijdsdruk in onze versnellende risicomaatschappij
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
OM EVEN OVER NA TE DENKEN.
De ecologische voetafdruk
Levensvragen Over geluk…..
START DIA.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Wat maakt het leven zinvol?
Een groeiende economie is niet noodzakelijk een betere economie
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
Kerven in de wereld onbetaalbare jacht op bodemrijkdommen Dirk Barrez –
Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Bert De Wel, adviseur studiedienst ACV NME-dag ‘Groene Economie’,
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
Key-consult - T 03/ Is uw privé leven even belangrijk als uw werk? Kunnen we in balans leven of is het een contradictio.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Systeemherstel Presentatie bij de HCC op dinsdagmiddag 27 oktober 2009 door Kick de Wolff.
December 2013 Woord van Leven "Moge de Heer uw liefde voor elkaar en ieder ander groter maken, zodat uw liefde even overvloedig wordt als onze liefde.
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Dagelijkse gedachten Muziek : Gene Pitney & Marc Almond: Something’s gotten hold of my heart.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Regie over eigen leven..
Het Geluk.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Mens- en wereldbeelden van verklaringsmodellen van armoede en van samenlevingsmodellen. Peter De Burghgraeve 5 TSO.
Workshop Identiteit?.
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Hyperconsumptie en armoede Over sociale druk, Over sociale druk, gedwongen armoede, zelf gekozen consumptiebeperking en ecologische.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Planet2050 Healthy Planet, Happy people 1 Duurzaamheid en klimaatverandering.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
WERKEN AAN ARBEID – DIRK GELDOF SAMENLEVINGSOPBOUW IN VLAANDEREN.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Worstelen met grenzen en onzekerheid. Reflecties over consumptie Of hebben klimaatopwarming en drugsproblemen soms meer met elkaar gemeen dan we denken…? Dr. Dirk Geldof Referaat VAD 20 november 2009 www.dirkgeldof.be

Een bijsluiter vooraf: deze lezing gaat niet over drugs Wel over onzekerheid en consumptiedruk in onze risicomaatschappij En over een samenleving die steeds moeilijker kan omgaan met grenzen … of zijn er dan toch parallellen? www.dirkgeldof.be

Opbouw 1. Waarom was consumptie nog nooit zo belangrijk? En waarom hebben we nooit genoeg? 2. Op welke grenzen stuiten we? 3. Worstelen met grenzen: over de positieve aspecten van grenzen en over gedragsverandering Besluit

1. Ik consumeer, dus ik ben Hyperconsumptie heerst in de 21ste eeuw Consumptie neemt toe, jaar na jaar We leven in een ongekende overvloed We hebben alles... Behalve genoeg… Niets went zo gemakkelijk als luxe www.dirkgeldof.be

Consumptie draait niet meer alleen om goederen Steeds meer consumptie van diensten Toerisme, horeca, cultuur en wellness als groeisectoren Beleveniseconomie wint aan belang: consumptie draait om ervaringen Been there, done that Kicken op kicks… Extreme sporten en (nieuwe) drugs als voorhoede: op zoek naar altijd nieuwe kicks We hebben alles, behalve genoeg… www.dirkgeldof.be

Zoeken naar nieuwe doelgroepen… Of consu-mensjes in logoland: kinderen en jongeren als doelgroep van agressieve marketing www.dirkgeldof.be

Status te koop? Of je bent wat je koopt Consumptie draait steeds meer om distinctie We worden dus alsmaar rijker, maar ook onzekerder Groeiende statusangst Peer group pressure Voor de middenklasse zowel als voor jongeren- en andere subculturen www.dirkgeldof.be

Een grenze(n)loos wereldbeeld: veel is niet genoeg Beelden van een geïnflateerde levensstijl Hebzucht als basiswaarde Het huidige kapitalisme vraagt om expansie en nieuwe behoeften Onze economie steunt op het irrationele toegeven aan verlangens. Op alle gebieden….? www.dirkgeldof.be

2. Onze overconsumptie stuit op grenzen… Ecologische grenzen Ecologische voetafdruk en klimaatopwarming Persoonlijke grenzen meer consumptie maakt niet langer gelukkiger (voor de doorsnee burger) Sociale grenzen Als consumptie dé manier van integratie wordt, zijn mensen in armoede extra uitgesloten www.dirkgeldof.be

Eerste grens: onze onhoudbare ecologische voetafdruk Onze ecologische voetafdruk is te groot Eerlijk-aarde-aandeel = 1,8 hectare per persoon Gemiddelde ecologische voetafdruk wereldwijd = 2,2 hectare per persoon Voetafdruk van iedere Belg = 5,6 hectare per persoon We leven alsof we meer dan drie planeten hebben www.dirkgeldof.be

Opwarming van de aarde: temperatuur-evolutie en scenario’s IPCC www.dirkgeldof.be

Een onwelkome waarheid: dringend nood aan de erkenning van onze ecologische grenzen We weten dat we onze uitstoot van broeikasgassen en onze voetafdruk dringend moeten beperken het debat over onze energieverslaving moeten aangaan anders maken we onze aarde en onze toekomst kapot opnieuw moeten leren leven met grenzen als een voorwaarde om de toekomst van onze planeet te vrijwaren www.dirkgeldof.be

Kennis leidt niet tot gedragsverandering Kennis leidt niet tot gedragsverandering. Of…niet (meer) kunnen leven met grenzen Waarom wint onze zucht naar luxe en genot het toch van deze klimaatinzichten…? Spelen hier ontkenning, gewenning, onverschilligheid voor gevolgen, afhankelijkheid…? Of… kan de drughulpverlening inzichten leveren om te komen tot een groter draagvlak voor een echte aanpak van het klimaatbeleid…;-)

Tweede grens: mensen botsen op hun fysieke grenzen We willen overal en altijd kunnen consumeren In de 21ste eeuw is de wereld een markt Steeds harder werken om meer te kunnen consumeren, en vice versa www.dirkgeldof.be

Onze consumptie vreet tijd (meer dan we denken) ‘Cycle of work and spend’ (Juliet Schor) Veel tijd nodig om het geld te verdienen Veel tijd nog om het te kunnen uitgeven Veel compensatie-consumptie Zoeken naar bevrediging Coping met stress Zoeken naar ontsnapping www.dirkgeldof.be

Maakt meer consumptie ons gelukkiger? Hoewel we in het Westen voortdurend rijker zijn geworden, werden we geen spat gelukkiger (Richard Layard) Op ons welvaartsniveau geldt het verband tussen economische groei en geluk eigenlijk niet meer (Mark Elchardus) www.dirkgeldof.be

De stress van het exces groeit We botsen ook op de druk van te veel keuze uit bijna dezelfde producten en diensten Meer keuze maakt mensen niet langer gelukkiger Het gewicht van de overdaad in onze meerkeuzemaatschappij Hoe die stress compenseren? Wat is de reële keuzevrijheid? www.dirkgeldof.be

Een derde grens: wat is het beeld van ‘het normale leven’? Ik consumeer dus ik ben Zeer sterke sociale druk tot consumptie: auto’s, vakanties, gsm’s, laptops, kleding… Wie het niet kan betalen moet maar lenen Een consumptieve normaliteit sluit uit wie niet kan consumeren Zijn er andere beelden van het goede leven denkbaar? Gebaseerd op andere waarden, op erkenning van grenzen Kunnen & durven we dat debat opnieuw aan? www.dirkgeldof.be

3. (Beter) leren leven met schaarste? Behoeften zijn oneindig voor economisten. Is dat zo? En is dat houdbaar? Of moeten we – temidden van de materiële overvloed in Europa in de 21ste eeuw – opnieuw leren leven met grenzen…? www.dirkgeldof.be

Onze negatieve kijk op grenzen We staan vandaag negatief tegenover grenzen Grenzen beperken onze vrijheid Grenzen willen we verleggen, overwinnen, aftasten, soms overschrijden

Genieten vraagt grenzen Juiste begrenzing schept ruimte om te genieten Maakt het gewone speciaal Ne quid nimis Van niets te veel Geen ascese, wel levenskunst Voorbij het onverzadigbare www.dirkgeldof.be

Anders consumeren: een appel aan burger en consument, maar ook aan bedrijven en beleid Maar… ethisch verantwoord consumeren is geen zaak van ons als burgers alleen Marktvoorwaarden en sociale druk sturen mee de keuzes van consumenten Beleid moet duurzame keuzes actief sturen en ondersteunen Structurele beleidskeuzes (wat is toelaatbaar/wat niet) Vanuit een positieve benadering van grenzen www.dirkgeldof.be

Nu meer consumptie ons niet langer gelukkiger maakt … en ons klimaat bedreigt… Afkicken van onze energie- en consumptieverslaving Een herontdekken van maat Herwaarderen van genieten binnen grenzen Een mensbeeld dat opnieuw rijker is dan de huidige consu-mens Maar… hoe gedragsverandering initiëren…? www.dirkgeldof.be

Transitiemanagement: niet alleen in het klimaatbeleid…? Een draagvlak creëren om grenzen te respecteren Alternatieven mogelijk maken Engagement creëren Voorbeelden stellen Ont- en aanmoediging Of kunnen aanzetten tot klimaatbeleid de drughulpverlening inspireren? Bron: Peter Tom Jones, 2009. Terra Reversa)

Ondertussen blijven we worstelen met grenzen Zoeken naar een positievere invulling van vrijheid Die ons minder afhankelijk maakt van consumptie Tot slot Deze lezing ging niet over drugs… Maar biedt als spiegel hopelijk wél inspiratie www.dirkgeldof.be

Meer lezen? Uitgeverij Acco (20 euro) Uitgeverij Houtekiet Gratis downloadbaar op www.dirkgeldof.be www.dirkgeldof.be