Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martine Braaksma & Huub van den Bergh
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Academisch schrijven in hoger onderwijs Effectieve didactiek en zelfbeoordeling door studenten HSN 25 november 2011
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Sociale media als taalvaardigheidstool
Zakelijk Schrijven II college 1, week 1
HSN 2011 Academisch schrijven.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Hypertekst schrijven als aanvullende schrijfdidactiek
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Proactive Recommendation System Loredana Falone MPC.
Zakelijk lezen Nederlands.
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
ICT in het schrijfonderwijs
Onderzoeksvaardigheden
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hands On: leren binnen handbereik
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
les 12 - tekstplan, wikispaces
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Onderzoekend leren bij Nederlands
Een leesstrategie: toepassing
Hypertekst schrijven en ontdekkend leren als aanvullende didactiek
Hypertekst schrijven: leer- en transfereffecten
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
Martine Braaksma, Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Schrijven in de 21ste eeuw: observerend leren
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
SET schrijfvaardigheid H5
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Overtuigende tekst/betoog
Workshop academisch schrijven
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
De juiste route naar het juiste doel
De indeling van teksten
De betogende voordracht
Betoog.
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
4 havo Schrijflijn les 5
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Hyperteksten schrijven en observerend leren als schrijfvaardigheiddidactiek Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh) Interfacultaire Lerarenopleidingen, Universiteit van Amsterdam

Academische schrijfvaardigheid Twee functies van schrijven: Als communicatiemiddel Als leer- en toetsmiddel Belangrijke aspecten: informatie selecteren en ordenen uit bronnen, verbanden leggen, structureren, standpunt onderbouwen, onderscheid hoofdzaken/bijzaken, aanpassen aan publiek Onderzoek en praktijk tot nu toe gericht op schrijven in traditionele, papieren, lineaire vorm, op schrijven als communicatiemiddel en gebaseerd op twee assumpties over leren: gelijkheid van taken (lineair = doel -> lineair = middel) oefening baart kunst (leren schrijven door schrijven)

Doel project De twee assumpties over leren weerleggen om schrijfonderwijs te verbeteren Theorie over schrijfprocessen uitbreiden en verfijnen Kunnen twee leerarrangementen de kwaliteit van leren schrijven verbeteren? het schrijven van hyperteksten (vs. lineaire teksten) het observeren van schrijvers (vs. zelf schrijven) Effecten op: schrijfvaardigheid (schrijfprocessen, lineaire tekstkwaliteit, self-efficacy, kennis over schrijven) kennis (van het onderwerp waarover de schrijver schrijft)

Hypertekst “Digitale tekst waarin informatie is georganiseerd als een netwerk en waarin tekstblokken met elkaar zijn verbonden via ‘links’ (actieve verwijzingen).”

Bijvoorbeeld Teksten op Internet en encyclopedieën op CD ROM

Effecten HYP op schrijfvaardigheid Schrijfprocessen en kwaliteit schrijfproduct Veronderstelling: hypertekst schrijven brengt schrijvers in aanraking met hiërarchische tekststructuren Bij hypertekst-achtig schrijven meer planning en analyse dan bij lineaire schrijftaken Resulterend in hogere tekstkwaliteit Hypertekst schrijven = veel oefenen met plannen en analyseren = goed voor tekstkwaliteit

Effecten HYP op kennis Kennis over het onderwerp waarover de schrijver schrijft Actieve kennisconstructie, vgl. “knowledge transforming”

Observerend leren Effectief gebleken bij schrijfvaardigheid (verschillende tekstsoorten, verschillende niveaus schrijvers) Geeft inzicht in “onzichtbare” schrijfprocessen Cognitieve belasting verschuift van uitvoering schrijftaak naar leren schrijven Stimuleert expliciet gebruik van metacognitieve vaardigheden zodat input voor leren vergroot wordt

Hoofdpunten lessenserie betoog schrijven Vijf lessen (70 minuten elk) over het schrijven van een betoog Korte plenaire uitleg en instructie + werkbladen Drie condities (HYP, LIN en OBS) Inhoud is hetzelfde voor de drie condities, type schrijftaak verschilt (LIN/HYP) en “uitvoering” (zelf doen of OBS) Veel samenwerkend leren en aandacht voor onderwerp door “inquiry learning” en “echte” documentatie Voor- en natoetsen: o.a. schrijfvaardigheid (proces/product), kennis over het onderwerp, kennis over schrijven, schrijfstijl

Opbouw lessenserie betoog schrijven 1 2 3 4 5 Inhoud (grotendeels via “inquiry learning”) X Argumentatie Presentatie Schrijven van een betoog

Voorbeelden van (leerling)hyperteksten Inleiding Standpunt Defintie goed doel Argumentem voor Tegen-argumenten

Voorbeelden (vervolg) Inleiding Hoofd- argumenten Conclusie Standpunt

Voorbeelden van observerend leren Nadenken over werktitel betoog (Floor en Toon)

Studie 1: LIN vs. HYP Effecten op globale kwaliteit schrijfproduct (lineaire tekst over een ander onderwerp)

Studie 2: Effecten op schrijfprocessen tijdens HYP en LIN schrijven (1)

Studie 2: Effecten op schrijfprocessen tijdens HYP en LIN schrijven (2)

Studie 2: Relaties tussen pauze- en productie- activiteiten en resulterende tekstkwaliteit Start Midden Einde Pauzeren: Duur Hoeveelheid Hoeveel heid Binnen woorden tussen woorden + - Tussen zinnen Tussen alinea’s Productie

Studie 2: Verschillen voor pauze- en productielocaties tussen LIN en HYP schrijven Start Midden Einde Pauzeren: Duur Hoeveelheid Hoeveel heid Binnen woorden tussen woorden LIN+ Tussen zinnen Tussen alinea’s Productie HYP+

Studie 2: Verschillen voor pauze- en productielocaties tussen LIN en HYP schrijven Start Midden Einde Pauzeren: Duur Hoeveelheid Hoeveel heid Binnen woorden tussen woorden LIN+ Tussen zinnen Tussen alinea’s Productie HYP+ Negatieve relatie met tekstkwaliteit Positieve relatie met tekstkwaliteit

Samenvatting processen Verschillende proceskarakteristieken voor hypertekst schrijven en lineair schrijven: HYP: > schrijftijd tijdens heel schrijfproces Meer vloeiend schrijven, doordat hiërarchisch schrijfplan afspiegeling is van document structuur? Schrijftaak is meer gestructureerd LIN: > pauzetijd, langere pauzes (vooral tussen woorden in begin en tussen zinnen in midden schrijfproces) Meer betrokken in linearisatieproces, formuleren van linguïstische indicatoren/connectieven? Minder vloeiend schrijven

Studie 3: effecten van HYP en OBS vs. LIN en NN Effecten op argumentatieve kwaliteit van het schrijfproduct (lineaire tekst over een ander onderwerp)

Conclusies Andere organisatie van schrijfprocessen tijdens LIN en HYP schrijven Sommige processen in HYP positief gerelateerd aan kwaliteit schrijfproduct en in LIN negatief gerelateerd HYP en OBS positief effect op tekstkwaliteit, maar alleen voor goede schrijvers (nieuw type taak, transfer naar (zelf) lineair schrijven?)

Implicaties voor academisch schrijfonderwijs Hypertekst schrijven voor ordenen inhoud, inspelen op (verschillende) lezers, structureren Observerend leren voor inzicht in (specifieke) schrijfprocessen/schrijftaken Effectief gebleken in voortgezet onderwijs (Braaksma, 2002; Couzijn, 2005) en universitair onderwijs: reviseren in het Engels (Van Steendam et al, 2010), schrijven van syntheseteksten bij economie (Raedts et al, 2009)

Meer informatie? Publicaties, presentaties, lesmateriaal, op: http://www.ilo.uva.nl/homepages/martine/ Email: braaksma@uva.nl