Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanontwikkeling van werknemers Individuele factoren
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
HAVISTEN COMPETENT
LOB-middag Haaglanden
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
College voor Beroepsonderwijs
Workshop Onderzoeksontwerp
Van, voor én door het onderwijs.
Loopbaanzelfsturing en loopbaanbegeleiding in het (v)mbo.
Welkom MAS
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Ondernemen(d) in het onderwijs
LOB als doorlopende leerlijn
Wie zijn wij? Welkom Wie ben ik en wat is mijn functie (diegene die de presentatie geeft) Wat doen wij in dit bedrijf? Waarom geef ik deze presentatie?
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Loopbaanbegeleiding en ouders
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Training loopbaan(dialoog) Havo 4 en 5 Ds
Heeft u het vermogen om met uw vermogen om te kunnen gaan? Jaap Koelewijn Mei/juni 2014.
Het belang van een stage
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Honoursonderwijs in HBO
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Volgende stap in de loopbaan van …
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Eerstejaarsproblemen
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
De N-factor, lessencyclus over netwerken
LOB binnen Taalbrug DG.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Kiezen voor keuzedelen
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
WELKOM Ouders 3 HAVO & 3 Atheneum.. Profielkeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Welkom LOB Helicon Eindhoven VMBO-MBO 20 januari 2016
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Hoe leren professionals?
Loopbaancompetenties
LOB in het PTA van het VMBO
Studieloopbaanbegeleiding
Chemisch analist, MLO 3 of 4 (40 uur / week)
Onderwijs Ondersteunend Personeel
WAR Stagiaires in de ouderenzorg.
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs Marinka Kuijpers info@carpe-carriereperspectief.nl

Waarom loopbaanontwikkeling? Kenniseconomie, beroepen veranderen, levenslang leren De loopbaan centraal Dus: betere keuzes Dus: meer en beter gekwalificeerde burgers

De loopbaan centraal Leren voor een diploma wordt leren voor je loopbaan Leren voor cijfers wordt opbouwen van kennis, ervaringen en netwerkcontacten Begeleiding bij leren kiezen in plaats van bij een keuze

Eigen keuzes Hoe heeft u op de middelbare school een keuze gemaakt? Fantaseren en afstrepen Hoe was de begeleiding? Eenmalig en informatie (of niets) Hoe zijn uw latere loopbaankeuzes tot stand gekomen? Wat er op mijn weg kwam en op goed gevoel Welke begeleiding krijgt u nu bij uw loopbaanontwikkeling? Advies, matching van eigen competenties met benodigde competenties (of niets)

Waarom loopbaanontwikkeling? Vraag om nieuwe type werknemer: zelfontwikkeld Vraag om een nieuw type lerende: reflecterend en zelfsturend Chemisch Analist (MLO) Je werkzaamheden Zelfstandig uitvoeren van analyses van contaminenten in groenten en fruit met behulp vanGC-MS en LC-MS/MS. Je kwaliteiten Afgeronde opleiding MBO chemie. Beschikken over een kritische instelling ten opzichte van het eigen werk. Stressbestendig en in staat om in teamverband te werken. Competenties: --Kwaliteits-gerichtheid, betrokkenheid, flexibiliteit/aanpassingsvermogen. --Resultaatgerichtheid, zorgvuldig handelen, analytisch vermogen. --Goede communicatieve vaardigheden en contactuele eigenschappen. --Werkervaring met GC en LC/MS technieken is een pré. Wij bieden je een veelzijdige baan, in een open en informele organisatie met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden tot verdere ontwikkeling. 5 5

Waarom loopbaanontwikkeling? Bedrijfsleven: “Leerlingen weten niet wat hun sterke kanten zijn, wat ze willen leren en wat ze voor de organisatie kunnen betekenen.” 6 6

Keuzes leren maken Praktijkgerichte leeromgeving: kunnen ervaren ERVARINGEN IN SCHOOL, PRAKTIJK EN PRIVE Dialogische leeromgeving: kunnen praten over ervaringen Vraaggerichte leeromgeving: oefenen om kleinere keuzes te maken

Waar gaat het over: Studie of Loopbaan In de begeleidingsgesprekken richten we ons meer op de minimale (opleidings)eisen dan dat we het maximale van elke deelnemer eisen

Waar gaat het over: Studie of Loopbaan

Inhoud van (studie)loopbaangesprek Vooral over vorderingen op school Weinig over de loopbaan, minst over: -toekomstdroom -wat de lerende bezig houdt in het leven, -ervaringen buiten school -netwerken -welke werksituaties bij de lerende passen

Hoe gaan de gesprekken? In de begeleidingsgesprekken wordt meer over en tegen de deelnemer gepraat dan met

Waarom loopbaanontwikkeling? Dilemma? Vakbekwaamheid versus Loopbaanontwikkeling In het onderwijs lijkt er momenteel een dilemma te bestaan tussen opleiding voor vakbekwaamheid of loopbaanontwikkeling In het beroepsonderwijs is vakbekwaamheid van belang: opgeleid voor een vak; dus kennis vaardigheid en beroepshouding om het beroep uit te leren oefenen. Welke vakbekwaamheid ontwikkelen? Waar inzetten? Zinvol bezig zijn Talenten ontwikkelen Dus: Blijven presteren en leren Nodig voor flexibilibilisering Oostzijdse molen bij Gein, 1903 Molen bij zonlicht, 1908 Het vak leren op school Kennis, vaardigheden en de juiste beroepshouding Leren zelf keuzes te maken en te realiseren om te werken aan passie en talent

Loopbaanbegeleidingsgesprek Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?

Loopbaangesprek

Loopbaanontwikkeling Ontdekken van talenten/kwaliteiten/sterke kanten Ontdekken van drijfveren/interesses/waarden/leefregels Onderzoeken van werk dat bij je past Ondernemen van activiteiten om ambities te realiseren Opbouwen van een netwerk Wij gaan met een drilboor op zoek naar kwaliteiten Niet wat je leuk vindt, maar waar je moeite voor wilt doen Als je niet werkt aan je eigen ambities, werk je aan die van anderen De uitdaging is om dingen te leren die je wilt leren maar niet durft Het gaat niet alleen om wat je kunt maar ook om wie jou kent

Leeromgeving Kunnen ervaren Kunnen praten, reflecteren over ervaringen die er toe doen Keuzes kunnen maken en richting geven

Loopbaanontwikkeling als leerproces