Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs Marinka Kuijpers info@carpe-carriereperspectief.nl
Waarom loopbaanontwikkeling? Kenniseconomie, beroepen veranderen, levenslang leren De loopbaan centraal Dus: betere keuzes Dus: meer en beter gekwalificeerde burgers
De loopbaan centraal Leren voor een diploma wordt leren voor je loopbaan Leren voor cijfers wordt opbouwen van kennis, ervaringen en netwerkcontacten Begeleiding bij leren kiezen in plaats van bij een keuze
Eigen keuzes Hoe heeft u op de middelbare school een keuze gemaakt? Fantaseren en afstrepen Hoe was de begeleiding? Eenmalig en informatie (of niets) Hoe zijn uw latere loopbaankeuzes tot stand gekomen? Wat er op mijn weg kwam en op goed gevoel Welke begeleiding krijgt u nu bij uw loopbaanontwikkeling? Advies, matching van eigen competenties met benodigde competenties (of niets)
Waarom loopbaanontwikkeling? Vraag om nieuwe type werknemer: zelfontwikkeld Vraag om een nieuw type lerende: reflecterend en zelfsturend Chemisch Analist (MLO) Je werkzaamheden Zelfstandig uitvoeren van analyses van contaminenten in groenten en fruit met behulp vanGC-MS en LC-MS/MS. Je kwaliteiten Afgeronde opleiding MBO chemie. Beschikken over een kritische instelling ten opzichte van het eigen werk. Stressbestendig en in staat om in teamverband te werken. Competenties: --Kwaliteits-gerichtheid, betrokkenheid, flexibiliteit/aanpassingsvermogen. --Resultaatgerichtheid, zorgvuldig handelen, analytisch vermogen. --Goede communicatieve vaardigheden en contactuele eigenschappen. --Werkervaring met GC en LC/MS technieken is een pré. Wij bieden je een veelzijdige baan, in een open en informele organisatie met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden tot verdere ontwikkeling. 5 5
Waarom loopbaanontwikkeling? Bedrijfsleven: “Leerlingen weten niet wat hun sterke kanten zijn, wat ze willen leren en wat ze voor de organisatie kunnen betekenen.” 6 6
Keuzes leren maken Praktijkgerichte leeromgeving: kunnen ervaren ERVARINGEN IN SCHOOL, PRAKTIJK EN PRIVE Dialogische leeromgeving: kunnen praten over ervaringen Vraaggerichte leeromgeving: oefenen om kleinere keuzes te maken
Waar gaat het over: Studie of Loopbaan In de begeleidingsgesprekken richten we ons meer op de minimale (opleidings)eisen dan dat we het maximale van elke deelnemer eisen
Waar gaat het over: Studie of Loopbaan
Inhoud van (studie)loopbaangesprek Vooral over vorderingen op school Weinig over de loopbaan, minst over: -toekomstdroom -wat de lerende bezig houdt in het leven, -ervaringen buiten school -netwerken -welke werksituaties bij de lerende passen
Hoe gaan de gesprekken? In de begeleidingsgesprekken wordt meer over en tegen de deelnemer gepraat dan met
Waarom loopbaanontwikkeling? Dilemma? Vakbekwaamheid versus Loopbaanontwikkeling In het onderwijs lijkt er momenteel een dilemma te bestaan tussen opleiding voor vakbekwaamheid of loopbaanontwikkeling In het beroepsonderwijs is vakbekwaamheid van belang: opgeleid voor een vak; dus kennis vaardigheid en beroepshouding om het beroep uit te leren oefenen. Welke vakbekwaamheid ontwikkelen? Waar inzetten? Zinvol bezig zijn Talenten ontwikkelen Dus: Blijven presteren en leren Nodig voor flexibilibilisering Oostzijdse molen bij Gein, 1903 Molen bij zonlicht, 1908 Het vak leren op school Kennis, vaardigheden en de juiste beroepshouding Leren zelf keuzes te maken en te realiseren om te werken aan passie en talent
Loopbaanbegeleidingsgesprek Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?
Loopbaangesprek
Loopbaanontwikkeling Ontdekken van talenten/kwaliteiten/sterke kanten Ontdekken van drijfveren/interesses/waarden/leefregels Onderzoeken van werk dat bij je past Ondernemen van activiteiten om ambities te realiseren Opbouwen van een netwerk Wij gaan met een drilboor op zoek naar kwaliteiten Niet wat je leuk vindt, maar waar je moeite voor wilt doen Als je niet werkt aan je eigen ambities, werk je aan die van anderen De uitdaging is om dingen te leren die je wilt leren maar niet durft Het gaat niet alleen om wat je kunt maar ook om wie jou kent
Leeromgeving Kunnen ervaren Kunnen praten, reflecteren over ervaringen die er toe doen Keuzes kunnen maken en richting geven
Loopbaanontwikkeling als leerproces