Cultural Creatives in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
over het Vaderhart van God.
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Woord van Leven Januari 2010.
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Visie, missie en kernwaarden
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Lifestyle-bladen voor de vrouw
De Nederlandse Cultural Creative
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
“Zonder taal geen verhaal” .
De verdeling van zorg en arbeid in Nederlandse gezinnen.
Discipelschap.
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer.
Woord van Leven April 2014.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Presenteren voor starters
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Samen groeien in Christus. De Heer kennen Samen groeien in Christus De Heer kennen Hoe leer je hem kennen?
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
Maxime Neirynck.
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Herders of HERDER.
Een man wandelde op het strand
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Enquête.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Ik ben Ulrike Seynaeve en ik ben 18 jaar oud. Op 18 november 1991 werd ik geboren te Torhout, maar al men hele leven lang woon ik te Lichtervelde. En.
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Rekenen groep 4.
Introductie door: Antoinette van der Woude
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Wat ik wil…..
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Wat is het heerlijk om een man te zijn!!
in Nieuw-Testamentisch perspektief
WAT IS MANTELZORG?.
Een paar vraagjes Ben je jonger dan 12 of ouder dan 97? Is dit je telefoon…..? Is dit je TV….? Is dit je computer..?
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
De herfst is begonnen.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
K.A. 3. het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Cultural Creatives in Nederland
INNOVATIEATELIER 3.0. Woensdag 26 september 2018
Transcript van de presentatie:

Cultural Creatives in Nederland Een eerste verkenning Van niche naar mainstream, 8 juni 2004, W. Brethouwer MarketResponse

Trigger “Many companies around the world believe that they have a moral duty to respond to global problems such as Third world poverty, the deterioration of the natural environment and endless trade battles. But a few have actually realized that their survival actually depends on their response. To put it simply: global companies have no future if the earth has no future.” CEO Canon.

Er beweegt iets, maar wat? Maslow ? fysiek emotioneel mentaal spiritueel

Het begint altijd met een verhaal Er was eens ………..

“We doen even een marktonderzoekje”

Cultural Creatives in Nederland 25% voldoet aan minimaal 14 van de 18 stellingen 15% voldoet aan minimaal 15 van de 18 stellingen 15% correspondeert met circa 1.500.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder

Sociodemo Geslacht Leeftijd Regio Gezinssituatie Welstand Werkzaamheid NL CC 0% 25% 50% 75% 100% man vrouw Leeftijd 18-34 35-49 50+ Regio Noord oost Zuid West 3 gr steden Welstand hoog midden laag Gezinssituatie 1/2 hh oud 1/2 hh jong gezin -4 gezin 5-14 gezin 15+ Werkzaamheid werkzaam niet werkend

Stellingen Cultural Creatives laten zich leiden door 6 grote thema’s: zorg over wereld ecologische problemen achterstelling van vrouwen en kinderen kritisch t.a.v. materialisme en economisch gewin nastreven betere leefomgeving aandacht voor anderen in omgeving persoonlijke levensstijl Nb: Het thema politiek spreekt minder tot de verbeelding.

Wereld & Ecologie

Wereld & Ecologie Het wordt hoog tijd dat er actie wordt ondernomen Ik ben diep bezorgd over de vernietiging van de natuur Ik ben bewust van problemen die ons allen aangaan Cultural Creatives hebben een hoge mate van empathie met de wereld ecologische problemen, en willen, veel meer dan de gemiddelde Nederlander, er ook zelf iets aan doen. 86% van hen (ofwel bijna 1.500 000 Nederlanders) wil best meer betalen mits het besteed wordt aan een beter milieu. An, hier de grafieken invoegen. Ik ben bereid meer te betalen als het wordt besteed aan een beter milieu

Achterstelling vrouwen & kinderen

Achterstelling van vrouwen en kinderen Ik maak me zorgen over het geweld en misbruik van vrouwen en kinderen Ik vind dat er meer vrouwen topposities moeten bekleden Waarschijnlijk omdat relatief veel vrouwen onder de CC-groep te categoriseren zijn, is de wens om meer vrouwen op topposities te hebben groot. Veel meer dan doorsnee Nederland is men van mening dat er vrouwen in de top moeten komen

Kritisch t.a.v. materialisme en economisch gewin

Kritisch t.a.v. materialisme en economisch gewin Ik heb een hekel aan de nadruk die tegenwoordig wordt gelegd op succes Ik maak me zorgen over het gedrag van grote bedrijven Cultural Creatives zijn duidelijk over de welvaartsproducenten: het is over the top en niet meer tolereerbaar. Overigens is het opvallend dat een overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking dit als zodanig vindt. milieu.

Aandacht voor anderen in omgeving

Aandacht voor anderen in omgeving Ik besteed veel tijd aan mijn prive relaties Ik besteed veel tijd aan andere mensen om ze verder te helpen Cultural Creatives hebben iets met mensen. Ze zijn hulpvaardig, outfocused en verzetten daadwerkelijk werk voor een ander op vrijwillige basis. Vooral het feit dat 74% van de CC’s vrijwilligers werk doet, is opvallend.An, hier de grafieken invoegen. Ik doe aan vrijwilligerswerk

Nastreven betere leefomgeving

Nastreven betere leefomgeving Ik wil graag meewerken aan een nieuwe en betere manier van leven Onze politiek moet meer besteden aan onderwijs, herstel van leefgemeenschappen . Naast de aandacht voor anderen is ook de aandacht voor een goede leefomgeving een saillant verschilpunt tussen Cultural Creatives en doorsnee Nederland. Deze 2 uitspraken over werken aan leefbaarheid lijkt de CC op het lijf geschreven An, hier de grafieken invoegen.

Persoonlijke levensstijl

Persoonlijke levensstijl Ik heb mijn uitgaven behoorlijk onder controle Het spreekt mij aan exotische culturen, plaatsen en gebruiken te leren kennen Tenslotte vergeet de CC zichzelf niet. Eerst je eigen huis op orde, daarna kun je anderen helpen, zo blijkt uit ons onderzoek. De eigen ontwikkeling, maar ook het uitgavenpatroon gebeurt zeer bewust. Opvallend is dat maar 6% van de CC’s, tegen 24% van de Nederlanders, de uitgaven niet onder controle heeft. En welstand blijkt hierop nauwelijks van invloed! CC’s zijn wel verzot op het ontdekken van andere culturen. Maar liefst 91% wil graag nieuwe plaatsen en gebruiken ontdekken. Ik vind mijn eigen spirituele ontwikkeling belangrijk

Profiel CC’s Lifestyle

Profiel Cultural Creatives Lifestyle Kunst/cultuur NL CC 0% 25% 50% 75% 100% ja nee Media ICT CC weinig tv kijker CC NL interess NL lezer CC interesse CC NL NL 0% 25% 50% 75% 100% 0% 25% 50% 75% 100% Koken NL CC 0% 25% 50% 75% 100% wel niet 1 Wonen NL CC 0% 25% 50% 75% 100% traditioneel nieuwbouw

Profiel CC’s MVO

Profiel Cultural Creatives MVO NL CC 0% 25% 50% 75% 100% weet wat het is geen idee Samenleving NL CC 0% 25% 50% 75% 100% eens neutraal oneens Trial NL CC 0% 25% 50% 75% 100% wel misschien niet Aanbevelen NL CC 0% 25% 50% 75% 100% wel misschien niet Prijs betalen NL CC 0% 25% 50% 75% 100% wel misschien niet

Profiel CC’s Werk

Werk Plezier ja enigszins nee Motivatie ja enigszins nee Aanbevelen NL CC 0% 25% 50% 75% 100% ja enigszins nee Motivatie NL CC 0% 25% 50% 75% 100% ja enigszins nee Aanbevelen NL CC 0% 25% 50% 75% 100% wel misschien niet Goede doelen aandacht NL CC 0% 25% 50% 75% 100% goed matig slecht geen idee

Maar nu de mens achter de cijfers

Tenslotte: Wat kunnen we hiermee? Cultural Creatives schrijven hun eigen verhaal Cultural Creatives willen transformeren Cultural Creatives, mits verenigd, vormen een enorme uitdaging voor het Nederlands bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld

Markets are conversations Wie creëert de dialoog over mens, merk en moeder aarde? Culture Creatives ‘zijn’ communicatie. Ze zijn bezig hun verhaal te vertellen en het op te schrijven. Wanneer begint u ‘hen’ te lezen?