Cultural Creatives in Nederland Een eerste verkenning Van niche naar mainstream, 8 juni 2004, W. Brethouwer MarketResponse
Trigger “Many companies around the world believe that they have a moral duty to respond to global problems such as Third world poverty, the deterioration of the natural environment and endless trade battles. But a few have actually realized that their survival actually depends on their response. To put it simply: global companies have no future if the earth has no future.” CEO Canon.
Er beweegt iets, maar wat? Maslow ? fysiek emotioneel mentaal spiritueel
Het begint altijd met een verhaal Er was eens ………..
“We doen even een marktonderzoekje”
Cultural Creatives in Nederland 25% voldoet aan minimaal 14 van de 18 stellingen 15% voldoet aan minimaal 15 van de 18 stellingen 15% correspondeert met circa 1.500.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder
Sociodemo Geslacht Leeftijd Regio Gezinssituatie Welstand Werkzaamheid NL CC 0% 25% 50% 75% 100% man vrouw Leeftijd 18-34 35-49 50+ Regio Noord oost Zuid West 3 gr steden Welstand hoog midden laag Gezinssituatie 1/2 hh oud 1/2 hh jong gezin -4 gezin 5-14 gezin 15+ Werkzaamheid werkzaam niet werkend
Stellingen Cultural Creatives laten zich leiden door 6 grote thema’s: zorg over wereld ecologische problemen achterstelling van vrouwen en kinderen kritisch t.a.v. materialisme en economisch gewin nastreven betere leefomgeving aandacht voor anderen in omgeving persoonlijke levensstijl Nb: Het thema politiek spreekt minder tot de verbeelding.
Wereld & Ecologie
Wereld & Ecologie Het wordt hoog tijd dat er actie wordt ondernomen Ik ben diep bezorgd over de vernietiging van de natuur Ik ben bewust van problemen die ons allen aangaan Cultural Creatives hebben een hoge mate van empathie met de wereld ecologische problemen, en willen, veel meer dan de gemiddelde Nederlander, er ook zelf iets aan doen. 86% van hen (ofwel bijna 1.500 000 Nederlanders) wil best meer betalen mits het besteed wordt aan een beter milieu. An, hier de grafieken invoegen. Ik ben bereid meer te betalen als het wordt besteed aan een beter milieu
Achterstelling vrouwen & kinderen
Achterstelling van vrouwen en kinderen Ik maak me zorgen over het geweld en misbruik van vrouwen en kinderen Ik vind dat er meer vrouwen topposities moeten bekleden Waarschijnlijk omdat relatief veel vrouwen onder de CC-groep te categoriseren zijn, is de wens om meer vrouwen op topposities te hebben groot. Veel meer dan doorsnee Nederland is men van mening dat er vrouwen in de top moeten komen
Kritisch t.a.v. materialisme en economisch gewin
Kritisch t.a.v. materialisme en economisch gewin Ik heb een hekel aan de nadruk die tegenwoordig wordt gelegd op succes Ik maak me zorgen over het gedrag van grote bedrijven Cultural Creatives zijn duidelijk over de welvaartsproducenten: het is over the top en niet meer tolereerbaar. Overigens is het opvallend dat een overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking dit als zodanig vindt. milieu.
Aandacht voor anderen in omgeving
Aandacht voor anderen in omgeving Ik besteed veel tijd aan mijn prive relaties Ik besteed veel tijd aan andere mensen om ze verder te helpen Cultural Creatives hebben iets met mensen. Ze zijn hulpvaardig, outfocused en verzetten daadwerkelijk werk voor een ander op vrijwillige basis. Vooral het feit dat 74% van de CC’s vrijwilligers werk doet, is opvallend.An, hier de grafieken invoegen. Ik doe aan vrijwilligerswerk
Nastreven betere leefomgeving
Nastreven betere leefomgeving Ik wil graag meewerken aan een nieuwe en betere manier van leven Onze politiek moet meer besteden aan onderwijs, herstel van leefgemeenschappen . Naast de aandacht voor anderen is ook de aandacht voor een goede leefomgeving een saillant verschilpunt tussen Cultural Creatives en doorsnee Nederland. Deze 2 uitspraken over werken aan leefbaarheid lijkt de CC op het lijf geschreven An, hier de grafieken invoegen.
Persoonlijke levensstijl
Persoonlijke levensstijl Ik heb mijn uitgaven behoorlijk onder controle Het spreekt mij aan exotische culturen, plaatsen en gebruiken te leren kennen Tenslotte vergeet de CC zichzelf niet. Eerst je eigen huis op orde, daarna kun je anderen helpen, zo blijkt uit ons onderzoek. De eigen ontwikkeling, maar ook het uitgavenpatroon gebeurt zeer bewust. Opvallend is dat maar 6% van de CC’s, tegen 24% van de Nederlanders, de uitgaven niet onder controle heeft. En welstand blijkt hierop nauwelijks van invloed! CC’s zijn wel verzot op het ontdekken van andere culturen. Maar liefst 91% wil graag nieuwe plaatsen en gebruiken ontdekken. Ik vind mijn eigen spirituele ontwikkeling belangrijk
Profiel CC’s Lifestyle
Profiel Cultural Creatives Lifestyle Kunst/cultuur NL CC 0% 25% 50% 75% 100% ja nee Media ICT CC weinig tv kijker CC NL interess NL lezer CC interesse CC NL NL 0% 25% 50% 75% 100% 0% 25% 50% 75% 100% Koken NL CC 0% 25% 50% 75% 100% wel niet 1 Wonen NL CC 0% 25% 50% 75% 100% traditioneel nieuwbouw
Profiel CC’s MVO
Profiel Cultural Creatives MVO NL CC 0% 25% 50% 75% 100% weet wat het is geen idee Samenleving NL CC 0% 25% 50% 75% 100% eens neutraal oneens Trial NL CC 0% 25% 50% 75% 100% wel misschien niet Aanbevelen NL CC 0% 25% 50% 75% 100% wel misschien niet Prijs betalen NL CC 0% 25% 50% 75% 100% wel misschien niet
Profiel CC’s Werk
Werk Plezier ja enigszins nee Motivatie ja enigszins nee Aanbevelen NL CC 0% 25% 50% 75% 100% ja enigszins nee Motivatie NL CC 0% 25% 50% 75% 100% ja enigszins nee Aanbevelen NL CC 0% 25% 50% 75% 100% wel misschien niet Goede doelen aandacht NL CC 0% 25% 50% 75% 100% goed matig slecht geen idee
Maar nu de mens achter de cijfers
Tenslotte: Wat kunnen we hiermee? Cultural Creatives schrijven hun eigen verhaal Cultural Creatives willen transformeren Cultural Creatives, mits verenigd, vormen een enorme uitdaging voor het Nederlands bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld
Markets are conversations Wie creëert de dialoog over mens, merk en moeder aarde? Culture Creatives ‘zijn’ communicatie. Ze zijn bezig hun verhaal te vertellen en het op te schrijven. Wanneer begint u ‘hen’ te lezen?