Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kopen is kiezen.
Advertisements

Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
Marketing Marketingmix
H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften
Over consumenten, gedrag en marketing
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Goedemorgen …….en.
KRITISCHE KOPER?.
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Businesstoepassingen
Module Consumptie Hoofdstuk 1:
Geld verdienen met trends
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Lesplanning Binnenkomst
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Elasticiteiten Prijselasticiteit van de vraag Kruislingse elasticiteit
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Samenvatting Wat moet je leren/ oefenen? Heel hoofdstuk 2
Reclame.
Economie Paragraaf
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Media en de massa.
Hoofdstuk 2.
Welkom bij het vak economie!
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
3.1 Wat bepaalt je koopgedrag?
Verkopen en kassa H5 Betalen en administratie Ondernemer detailhandel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
HOOFDSTUK 3 Wat koop je ervoor?. Consumentenorganisaties Komen op voor de belangen van de consument (klant) Voorlichting geven Waarschuwen tegen misleidende.
Instructie hfst 1 klas 3tl. Koopkracht Koopkracht= hoeveel kun je kopen met je geld Inflatie= algemene prijsstijging Koopkrachtstijging= loonstijging.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Verkoop en advies Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
3.1 PRODUCTIE.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Gestandardiseerde informatiebronnen
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Vmbo 2 economie Goede producten?
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Belasting toegevoegde waarde
Economische kringloop
Maatschappelijke geldhoeveelheid
Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling
Consumeren deel 1 Door de economische crisis geven mensen minder geld uit. Voor een supermarkt is de crisis een minder groot probleem dan voor een.
Maatschappelijke geldhoeveelheid
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen

4.1 Kopen en betalen Betalen, niet betalen, wel rente, nauwelijks of geen rente Betaalrekening of rekening-courant Spaarrekening - Betalen - Niet betalen - Wel rente - Nauwelijks of geen rente

4.1 Kopen en betalen Overschrijvingsopdracht, Acceptgiro, Munten, Pinpas, Cheques, creditcard, bankbiljetten, chipknip Chartaal geld Giraal geld - Munten - Overschrijvingsopdracht - Bankbiljetten - Acceptgiro - Chipknip - Pinpas - Cheques

4.2 Consumeren en behoeften Blz. 52 omlijnen kaders Consumeren Investeren Het kopen van goederen en diensten door gezinshuishoudingen om in de behoeften van de gebruiker te voorzien. Het kopen van goederen en diensten door bedrijven die nodig zijn voor de productie.

4.2 Consumeren en behoeften Eerste levensbehoeften Primaire behoeften Luxe levensbehoeften Secundaire behoeften Behoeften waarin je moet voorzien om te kunnen blijven leven. Behoeften die niet behoren tot de eerste levensbehoeften. Eten, drinken, kleding, wonen, verwarming Uitgaan, vakantie, computer, uit eten, lekker op terras zitten

4.3 Keuren, Kiezen, Kopen www.consumentenbond.nl Consumentenbond Consumentengids Organisatie die opkomt voor de belangen van de consument. Een gids dat de voorlichting geeft aan de consument over bepaalde producten.

4.4 Wat ik koop beslis ik zelf? Blz. 56, markeren Consumentensoevereiniteit De consument bepaalt wat en hoeveel er geproduceerd wordt Nieuw product op de markt brengen… Marktonderzoek  De behoeften van de consument in kaart brengen.

4.4 Wat ik koop beslis ik zelf? Marketing  Alle activiteiten die een ondernemer onderneemt om zijn product te verkopen. Marketing-mix  Combineren van de marketinginstrumenten P roduct P laats P romotie P rijs P ersoneel

4.4 Wat ik koop beslis ik zelf? Product Promotie Consumenten aanspreken & beïnvloeden Reclame Klantenkaart Merchandising Technische eigenschappen Uiterlijk Kwaliteit Merk Prijs Plaats Hoge prijs  Exclusiviteit Lage prijs  Hoge afzet Prijselasticiteit van de vraag Welke winkel Waar in de winkel Plaats van de winkel

4.5 Reclame op TV Reclame  Een manier om de mening van mensen over een product te beïnvloeden Doelgroep  Een groep kopers waar reclame zich op richt

Soorten media: Huis-aan-huisbladen Muren/straat Kranten Radio Tijdschriften Televisie Uithangborden

Verborgen reclame Jongeren zijn een belangrijke doelgroep voor reclamemakers, - hebben veel koopkracht en zijn belangrijk voor reclamemakers. - accepteren sneller nieuwe producten & zijn sneller trendsetter - hebben veel invloed op de bestedingen van het gezinsbudget. - zijn de klanten van de toekomst.

Reclame om het gedrag van mensen te veranderen. Ideële reclame  Reclame om het gedrag van mensen te veranderen. Postbus 51  Maakt reclame voor de overheid, als doel dat de overheid bereikbaar is voor de burger Sire  Stichting Ideële Reclame, maakt reclame om het gedrag van mensen te beïnvloeden. http://www.sire.nl/index.php?id=21&campagne=39

Reclame geeft vaak niet alleen informatie, maar speelt ook in op gevoelens van hebzucht, status, prestige en jaloezie. Als er eigenschappen worden toegevoegd aan het product die er niet zijn is het Misleidende reclame. 1980  Wet misleidende reclame  Als een reclame misleidend is, is de producent aansprakelijk voor de schade die uit de misleiding voortkomt. http://www.nu.nl/news/940415/57/'Huizensite_Telegraaf_maakte_misleidende_reclame'.html

Instellingen die de reclamewereld controleert zijn: - STER (tv & radio) - Reclameraad (tv & radio) - Reclame Code Commissie (drukpersreclame) - Keuringsraad (geneesmiddelenreclame)