TP weetcafé Agnes Schilder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

ONTSPAN JE..., LUISTER ..., EN BEWONDER
De Drama Driehoek.
Trouw God wil dat wij elkaar trouw BELOVEN
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Visie, missie en kernwaarden
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
MEI/JUNI 2013 Dag dag!Hiep Hiep Hoera ThijsDouwe1 jaar! Scott Rover 3 jaar! Naar de basisschool! Benjamin 3 jaar! Lauranne 4 jaar! Alexander 3 jaar! Louise.
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Seksualiteit: gave van God
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Communicatief gedrag + / -
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
De gebruiksaanwijzing van het menselijk brein
WISKUNDIGE FORMULES.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Doelstellingen formuleren
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,

De relevantie van de kerk voor tieners van nu Jeugdleidersconferentie
Test je geheugen
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Met handen en voeten geloven 1
De oudere stagiaire.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Train je brein!.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
OGW op de Firtel.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VERSTERK WAT WERKT.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Psychologieles 7 lesweek 7
Welkom ik maak me sterk.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Breinleren.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Voel je wel in je vel !.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

TP weetcafé Agnes Schilder Brein en studiesucces TP weetcafé Agnes Schilder 20-09-2012 brein en studiesucces

Het brein is hot…….. Study hard or study smart? 20-09-2012 brein en studiesucces

Procrastination.… Uitstelgedrag bij studenten, H.C. Schouwenburg, 1994 20-09-2012 brein en studiesucces

20-09-2012 brein en studiesucces

Voorspellers van studiesucces 20-09-2012 brein en studiesucces

Voorspellers van studiesucces 20-09-2012 brein en studiesucces

Speelt motivatie dan geen rol? Motivatie is veel meer een gevolg van (studie)succes dan de aanleiding….. “Wat leuk is, gaat goed en wat goed gaat, is leuk”. Trouwens, student zijn is leuk, studeren niet …… Wacht dus niet tot HET leuk wordt (want dan kan je lang wachten), begin gewoon met studeren! 20-09-2012 brein en studiesucces

Voorspellers voor studiesucces: Voldoende voorkennis / basis ( = intelligentie) Growth mindset - Dweck Werkdiscipline (= persoonlijkheidsfactor) Big 5, effect van persoonlijkheid Studievaardigheden (= weten hoe te studeren) Hoe leert je brein? Self-efficacy (= geloof dat je het kan en grip hebben) Oplossingsgericht werken / rol van de docent ----------------------------- + Studiesucces ! 20-09-2012 brein en studiesucces

1. IQ: fixed or growth mindset? Complimenteer gedrag, niet de persoon zelf 20-09-2012 brein en studiesucces

2. Werkdiscipline: de rol van de persoonlijkheid Extraversie Consciëntieusheid (zorgvuldigheid, plannen) Altruïsme (vriendelijkheid) Originaliteit / openheid voor ervaringen Emotionele INstabiliteit (neuroticisme) Welke hebben effect op studiesucces??? 20-09-2012 brein en studiesucces

Studiesucces ! Voldoende voorkennis / basis ( = intelligentie) Werkdiscipline (= rol van persoonlijkheid) Studievaardigheden (= weten hoe te studeren) Self-efficacy (= geloof dat je het kan en grip hebben) ----------------------------- + Studiesucces ! 20-09-2012 brein en studiesucces

Hoe leren mensen eigenlijk? Hersenen kunnen niet negatief denken…. (experiment) We leren wel door het vormen van neuronale netwerken (verbindingen tussen neuronen). Als dat succes heeft, dan doe we het vaker en hebben we wat ‘geleerd’. 20-09-2012 brein en studiesucces

De elektrochemische fabriek 20-09-2012 brein en studiesucces

Welke neurotransmitter smaakt naar meer? adrenaline? acetylcholine? 20-09-2012 brein en studiesucces

Het puberbrein We willen erbij horen / ons met anderen identificeren Breinleren UMCG 8 maart 2011 beloningssysteem is het laatste. Dopamine receptor ongevoelig -> Risicovol gedrag. Wanneer komt er dopamine vrij: als het klopt, als het werkt, als we iets krijgen/houden (vb: proefmonsters, pizza, auto’s). Als we ergens bij horen en bij complimentjes! Als het klopt -> stereotyperingen. Geen veranderingen gewenst dus! Dopamine speelt een grote rol bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn We willen erbij horen / ons met anderen identificeren 20-09-2012 brein en studiesucces

20-09-2012 brein en studiesucces

Complimenten geven direct compliment indirect compliment circulair zelf-compliment 20-09-2012 brein en studiesucces

1. Direct compliment Jij zegt wat je goed vindt aan de ander, de ander ontvangt het en is daarin passief. 20-09-2012 brein en studiesucces

2. Indirect compliment Eerst geef je een positieve waardering, gevolgd door een vraag, zodat de ander zichzelf complimenteert. 20-09-2012 brein en studiesucces

3. Circulair zelf-compliment Je geeft eerst een positieve waardering, stelt dan een vraag wat een andere persoon positief zal waarderen in hem/haar. Het compliment gaat via een andere persoon, als een cirkel. 20-09-2012 brein en studiesucces

3. Zin en onzin over studieplanning 20-09-2012 brein en studiesucces

Hoe gaan hersenen om met planning? Helaas, deze hersendelen communiceren niet met elkaar: het instinct (“het kan nog wel…”) is sterker dan je planning (eigenlijk moet ik studeren). Zoals iemand bang kan zijn voor een spin: je weet dat het onzin is maar toch…. Dus: jezelf overreden, werkt niet! (Bron: “De tranen van de krokodil”, Piet Vroon) Planning Vaardigheden, geheugen, taal, emotie “instinct” Een mens heeft 3 afzonderlijke hersendelen 20-09-2012 brein en studiesucces

Wat bepaalt mijn (studeer)gedrag? Voornemen -> gedrag ? De rol van het bewustzijn (A. Dijksterhuis, “Het slimme onbewuste”) 20-09-2012 brein en studiesucces

Dopamine!! Weet je nog….. genotscentrum In de hersenen ligt ook het ‘ventraal tegmentaal gebied’ (VTG of ‘area’= VTA), dit is een groep zenuwcellen, waarvan de lange zenuwuiteinden – axonen – verbonden zijn met de frontale cortex, de amygdala en de hippocampus en de ‘nucleus accumbens’(speelt een belangrijke rol bij positieve belevingen zoals verlangen, motivatie, passie en bevrediging). De nucleus accumbens en het VTG vormen samen het genotscentrum van de hersenen. En wanneer men iets leuks doet, dan maakt dat genotscentrum dopamine aan. 20-09-2012 brein en studiesucces

Gedrag uitlokken Belangrijkheid Studeren voor het examen 100 Naar een verjaardags-feestje gaan TV kijken 30 28 26 24 22 20 18 16 14 12 10 8 6 4 2 0 Aantal dagen te gaan 20-09-2012 brein en studiesucces

Probleem !!! Het is vaak veel te veel stof voor twee dagen… dagen voor het tentamen: 7 6 5 4 3 2 1 0 Aantal uren Studeren voor het examen Het is vaak veel te veel stof voor twee dagen… 20-09-2012 brein en studiesucces

Oplossing! Aantal uren studeren 30 28 26 24 22 20 18 16 14 12 10 8 6 4 2 0 Aantal dagen te gaan 20-09-2012 brein en studiesucces

Geen tijd over om te studeren? 7 dagen van 24 uur is 168 uur in de week Min 7 x 8 uur slaap - 56 ---------- 112 uur Min 40 uur studeren - 40 72 uur per week Dat delen door 7 dagen dus 72 : 7 = per dag 10 uur om te besteden aan andere dingen. Ja, je leest het goed: 10 uur per dag!!! 20-09-2012 brein en studiesucces

De essentie van studieplanning: Wij (= onze hersenen) kunnen geen goede afweging maken tussen een doel op korte termijn en een doel op lange termijn. Zelfs niet als het om iets belangrijks gaat! Leg je doel niet te ver in de toekomst (een week hooguit); Stel tussendoelen als stok achter de deur; Zoek een inspirerende omgeving met studenten die (ook) hard studeren; Houd jezelf niet voor de gek!! 20-09-2012 brein en studiesucces

Verbeter de wereld… begin bij jezelf 20-09-2012 brein en studiesucces

De amygdala zorgt er voor dat we bedreigende situaties vermijden. 20-09-2012 brein en studiesucces

Voorrangsregels van het brein: Informatie om te overleven Emotionele informatie Aandacht voor het leren van nieuwe dingen 20-09-2012 brein en studiesucces

Zorg voor veiligheid in een lesgroep!! Gedrag volgt uit 2 routes in het brein: Zorg voor veiligheid in een lesgroep!! de ‘quick and dirty’: de emotionele, voor onmiddellijke respons. De lange route : ‘de reactie van het verstand’, we hebben keuzes. 20-09-2012 brein en studiesucces

Die lange route inzetten… hoe doe je dat? Zelfbewustzijn vergroten door jezelf te confronteren met (het verschil tussen) de werkelijkheid en je doelen. Voorbeelden: wekker ver weg zetten, spiegel in koelkast, spiegel op portemonnee 20-09-2012 brein en studiesucces

Stel: gewenst gedrag ≠ actueel gedrag Bijvoorbeeld: mijn doel is meer studeren, minder bier drinken Maar…. ik zit in de kroeg, het is 23.30 uur en ik heb morgen een tentamen. 20-09-2012 brein en studiesucces

Drie opties: Gedrag aanpassen aan doel (ik verlaat de kroeg en ga op tijd slapen om morgen fit te zijn). Doel aanpassen aan mijn gedrag (ach, wat geeft het als je brak bent, je weet altijd wel iets!). Zelfbewustzijn verminderen (zoveel drinken dat je er niet meer aan denkt). of games spelen op internet.. Gebeurt best vaak onder jongeren: gamen om te vergeten 20-09-2012 brein en studiesucces

Levert het dopamine op? We leren van wat goed gaat, NIETS van iets wat we niet meer moeten doen. Dus complimenteer en beloon zo (door de persoon zelf gewenst) gedrag. Doe voor, demonstreer, leg uit, hersenen kunnen niet zomaar iets zelf verzinnen, ze kopiëren en herhalen vooral. Sluit aan bij wat iemand zelf wil, je kunt niet iemand anders motiveren iets te willen. Het moet belonend zijn voor de persoon zèlf. 20-09-2012 brein en studiesucces

Nog een paar zaken: Gedrag telt, niet het voornemen Stimuleer de lange route, vermijd angst en dreiging Doe wat werkt en geef vooral positieve feedback aan jezelf en anderen 20-09-2012 brein en studiesucces

Het brein is hot…….. Study hard or and study smart? !! 20-09-2012 brein en studiesucces

Dank voor je aandacht en tot ziens! Boekentip: J.W. van den Brandhof 20-09-2012 brein en studiesucces