Het kind en zijn omgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Toolbox Werken met ladders en trappen
Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Doublet deel 1 – de basis.
LET OP !!! © 2011 Nederlandse Reanimatie Raad
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Welke eis stel je aan de ondergrond als je aan uitwendige hartmassage begint Dat deze hard is.
De nieuwste uitspraken
Themaweek Water Sectie Techniek.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Thermische letsels.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Extra Uitleg: Voorstellen van Billy Brandkraan.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Toolbox Werken met ladders en trappen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Aan het einde van deze cursus kunt u demonstreren:
Basic Life Support & automatische externe defibrillator
Welkom !!!!! bij de Thema avond van Casa Dos EHBO voor kinderen.
Introductie brandveiligheid
Wat maakt het leven zinvol?
Kindercases.
Ik voel me zo alleen !.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Goedemorgen.
EERSTE HULP AAN KINDEREN EINDTERMEN OK KINDEREN 0-8 JR

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Eerste Hulp CASA DOS Alles-Paletti® 2010.
1. Zicht op zwemmend redden
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Les 3: Verkeer TOETS.
Even voorstellen : Groep 3b
Regels en afspraken.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Sketchup 2014 Les 9.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Koning winter Ben jij voorbereid op extreem winterweer? Koude quiz.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Verkeerssituatie rond onze school
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
God maakte in het begin alles.
Groepsvoorlichting Kinderveiligheid tot 4 jaar
Brandveiligheid is een belangrijk thema in de zorg
Je huid bedekt je hele lichaam
Brandveiligheid is een belangrijk thema in de zorg
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Omgaan met een rollator
Transcript van de presentatie:

Het kind en zijn omgeving

Kind van 1-5

Het kind – eerste periode – peuter-kleuter (1-5 jaar) Motorische ontwikkeling: kan lopen, dus andere kijk op omgeving meer dingen binnen handbereik motorisch eerst nog grof, maar steeds verfijnder eerst pakken met hand, daarna meer met vingers stappen wordt lopen, draaien, springen, rennen steeds meer gecombineerde handelingen motorisch steeds zelfstandiger wil alles zelf doen

Het kind – eerste periode – peuter-kleuter (1-5 jaar) Taalontwikkeling: peuter ongeveer 200 woorden eerst leren van woorden, later ook toepassen telegramstijl kleuter ongeveer 5000 woorden sterk afhankelijk van individuele kind en omgeving

Het kind – eerste periode – peuter-kleuter (1-5 jaar) Lichaamsbouw: hoofd relatief kleiner en ledematen relatief langer gaat rechter lopen, strekt benen meer groeit gemiddeld 2-3 kg per jaar geen taille, buik wat naar voren melkgebit ontwikkelt zich melkgebit voltooid tegen einde kleutertijd begint te wisselen naar definitief gebit

Het kind – eerste periode – peuter-kleuter (1-5 jaar) Psychische ontwikkeling: peuter meer besef omgeving nog geen verbanden leggen (scheidingsangst) egocentrisch kleuter levendig, opgewekt snel verdrietig maar ook snel weer vrolijk wordt socialer maar ook eigenzinniger fantasie overheerst

Het kind – eerste periode – peuter-kleuter (1-5 jaar) Ademhaling: zowel door mond als door neus peuter ongeveer 25-30 keer per minuut (in rust) kleuter ongeveer 20-25 keer per minuut (in rust)

Het kind – eerste periode – peuter-kleuter (1-5 jaar) Circulatie: huidskleur wat bleker (vergeleken met zuigeling) peuter naar ongeveer 100-110 keer per minuut (in rust) kleuter naar ongeveer 80-100 keer per minuut (in rust)

Het kind – eerste periode – peuter-kleuter (1-5 jaar) mogelijke ongevallen: 18 maanden inslikken gevaarlijke stoffen verbranden te water raken (sloot, vijver bij huis) vallen van stoep, trap e.d. vallen uit raam 2 jaar elektriciteit val van trap vallen, struikelen snijden vallen van fiets

Het kind – eerste periode – peuter-kleuter (1-5 jaar) mogelijke ongevallen: 3 jaar vallen vallen van fiets botsen, stoten snijden inslikken gevaarlijke stoffen te water raken elektriciteit 4-5 jaar vallen van grote hoogte te water raken (ook verder van huis) verbranden aan vuur snijden aan scherpe voorwerpen bekneld raken

Kind vanaf 5 jaar

Het kind – tweede periode – kind vanaf 5 jaar Motorische ontwikkeling: lichaam vanzelfsprekend hoeven er niet bij na te denken bij ziekte wel bewust van lichaam en bang dat het niet meer goed komt vitaal, energiek willen laten zien wat ze kunnen, maar kennen consequenties nog niet voelen en gedragen zich steeds onafhankelijker

Het kind – tweede periode – kind vanaf 5 jaar Taalontwikkeling: abstracte begrip ontwikkelt zich, kan gaan rekenen steeds minder vragen waarom en hoe eigen conclusies op basis van veronderstellingen taal steeds meer beïnvloed door omgeving

Het kind – tweede periode – kind vanaf 5 jaar Lichaamsbouw: kleuteruiterlijk verdwijnt steeds meer lengtegroei ziet er enerzijds vaak wat mager uit anderzijds neemt het aantal te dikke kinderen op deze leeftijd toe

Het kind – tweede periode – kind vanaf 5 jaar Psychische ontwikkeling: aanvankelijk nog mengeling fantasie en realisme steeds meer zicht op logica en samenhang groep bepaalt steeds meer de leefwereld emancipatiedrang

Het kind – tweede periode – kind vanaf 5 jaar Ademhaling: ongeveer 20-25 keer per minuut (in rust) Circulatie: ongeveer 75-100 keer per minuut (in rust)

Het kind – tweede periode – kind vanaf 5 jaar mogelijke ongevallen: 5 jaar – puberteit (schoolleeftijd) vallen bij sport en spel vallen bij skaten vallen, bekneld raken met fiets letsels bij imitatie tv/videofilms snijden, prikken verbranding aan vuur verkeersongevallen

Maatregelen om de veiligheid van kinderen te vergroten

Tips: ideeën goed – maar dan ook uitvoeren (een traphekje is leuk, maar je moet hem wel dichtdoen) onderschat de onderzoeksdrang van kinderen niet

De telefoon gaat…. U bent de koffers aan het pakken en hebt de medicijnen klaar gezet. De telefoon gaat. Wanneer u terug komt, heeft uw kind al een handjevol ‘snoepjes’ ingeslikt… Het is een feit: ongevallen met kinderen in en om het huis gebeuren vaak op momenten dat de volwassenen net even druk bezig zijn. Houdt hier rekening mee, dan komen ‘onbewaakte ogenblikken’ minder vaak voor.

Kleding geen licht ontvlambare kleding niet te warm (oververhitting) of te koud (onderkoeling) geen losse touwtjes en knopen aan de kleding sjaal, schoenveters, en dergelijke, goed dicht goede schoenen : goed passend en stroeve zolen

Speelgoed niet bewerkt met giftige verf of lak geen kleine losse onderdelen bevat (b.v. oogjes) niet brandbaar geen scherpe hoeken of randen blokjes, kralen en dergelijke mogen niet in de mond passen (peuters)

Houdt bij speelgoed rekening met de leeftijd en de gewoonten van het kind. Een kind dat nog veel in de mond stopt, loopt meer kans zich te verslikken en te stikken

Vervoer draag geen sokken bij dragen van kind op gladde trap of vloer in de auto in een goed zitje volgens wettelijke richtlijnen kinderslot op achterportieren nooit alleen laten in de auto veilig kinderzitje op de fiets (met voetsteunen) bij fietsen, kind goed warm aankleden. U fietst zelf wel, maar het kind niet en dat koelt dus sneller af; ook hoofd bedekken.

Bed en box afstand spijlen ledikantje tussen 4,5 en 6,5 cm in wieg en babyledikantje géén hoofdkussentje en losse lakentjes ledikantje gladgeschuurd: geen scherpe randjes of uitstekende schroeven loodvrije en speeksel- en krabvaste verf pas op met speelgoed aan touwtjes boven bedje ledikantje niet bij vensterbank, openstaande ramen of verwarming baby niet zonder toezicht in groot bed bij harde vloer zacht kleedje voor het bedje kruik niet te heet, in textiel verpakken, stop richting voeteneind; deken tussen kruik en kind

Kinderkamer aankleedkussentje of commode met stevige, opstaande randen kind nooit alleen laten op commode horren voor open ramen tegen insecten touwtjes luxaflex / rolgordijnen oprollen snoeren en stopcontacten beveiligen geen huisdieren in de kinderkamer

Huiskamer elektrische snoeren opbergen touwtjes luxaflex / rolgordijnen oprollen kind mag ramen niet zelfstandig kunnen openen scherpe tafelhoeken etc. afschermen glasplaten (deur/tafel) van beveiligd glas geen kleedjes op tafels waar kind zich aan kan optrekken hete vloeistoffen (thee etc.) buiten bereik kinderen antislipmatjes onder losse vloerkleden gevaarlijke en giftige materialen buiten bereik kinderen (kamerplanten, tabak, lucifers)

Badkamer / toilet altijd temperatuur badwater controleren bij voorkeur thermostaatkranen bij bad en douche kinderen niet zonder toezicht in bad antislip in bad en douche medicijnen en schoonmaakmiddelen buiten bereik kinderen geen geurblokjes in wc bij gebruik bleekwater meteen doorspoelen toiletborstel buiten bereik (hoog) – kan resten schoonmaakmiddel bevatten bij gebruik heet water altijd doorspoelen met koud water

Keuken schoonmaakmiddelen buiten bereik let op snoeren en elektrische apparatuur stelen van pannen naar achteren gericht beveilig laden en kastjes met gevaarlijke dingen (messen, scharen, lucifers) geen krukjes e.d. waar kinderen op kunnen klimmen pas op met hete ovendeur hitte nieuwe typen fornuis minder zichtbaar: b.v. keramisch of elektrisch heet water doorspoelen met koud water

Gang en trap goede leuning aan de trap hekjes onder en boven – geen harmonicamodel let op snoeren en elektrische apparatuur traploper goed vastzetten buitendeuren gesloten houden

Buitenshuis goede en veilige kleding (geen losse touwtjes, knopen, veters) let op giftige planten en bessen tuingereedschap goed opbergen let op omgeving verkeer? open water? (20 cm is voldoende om in te verdrinken) toezicht volwassene bij klimrek? controleer zandbakken (glasscherven, kattenpoep, sigarettenpeuken, enz.) zorg dat groenbakken en vuilnisbakken niet kunnen omvallen

Crèche, kinderdagverblijf, school allerlei (wettelijke) regels: maar ook rol voor ouderraad afgeschermde / beschermde speelplaats stabiele, vastzittende speeltoestellen geen harde ondergrond bij klim- en glijtoestellen (liever zand of rubbertegels) jaarlijks verversen speelzand