Kopen is kiezen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Marketing Marketingmix
Een volledig voorbeeld
20 jaar eerlijke handel Duurzame economie begint met Solidaridad.
H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Machtige internationale bedrijven
14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Opdracht: ‘Tel uit je winst’
Hoofdstuk 1.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Omzet.
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
inkoopprijs – verkoopprijs winst – verlies
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Welvaart Hoofdstuk 2.
Marketing presentatie
Goedemorgen H3b.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Les 4 Inzichtvragen 1 t/m 3 WERKBOEK blz 15 en 16.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Pietje heeft op 1 januari 2008 een bedrag van € 400 op een spaarrekening gezet. De rente is 3,5%. Hij laat de rente op de rekening staan. Op 1 januari.
Lesplanning 3.2 blz Binnenkomst Intro Nakijken 3.1, klaar? Dan alvast 3.2 maken Uitleg 3.2 Gezamenlijk lezen blz Zelfstandig werken,
Havo
Economische kringloop
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Economie.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
Hoofdstuk 2.
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
Economie. Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk.
Economie.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
H.5 Winst en toegevoegde waarde
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Hoofdstuk 6 Productie.
Constante kosten / variabele kosten. Ondernemer zijn Waarom ben je ondernemer? Om geld te kunnen verdienen. Voordat je kunt beginnen: Ga je:
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
3.1 PRODUCTIE.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Welkom Havo 5..
BTW Wat is dat? Hoe werkt dat?.
PRODUCEREN OMZET, AFZET, WINST.
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Economische kringloop
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

Kopen is kiezen

Geld Chartaal geld: munten en bankbiljetten Giraal geld: geld dat op je bankrekening staat.

Consumeren en investeren Consumeren: kopen van goederen en diensten door gezinnen. Investeren: kopen van goederen en diensten door bedrijven om anderen goederen en diensten mee te produceren (b.v. machines)

Afzet en omzet Afzet: aantal producten dat wordt verkocht Omzet: waarde van de afzet, te berekenen door afzet te vermenigvuldigen met verkoopprijs. Voorbeeld: fietswinkel B. verkoopt in 2012 1.000 fietsen voor gemiddeld € 500. De afzet is dan 1.000 en de omzet is € 500.000.

Marktaandeel Marktaandeel: welk deel van de totale markt heeft een bedrijf. Marktaandeel afzet: (afzet van het bedrijf/afzet van de hele markt ) x 100% Marktaandeel omzet: (omzet van het bedrijf/omzet van de gehele markt) X 100%

Voorbeeld bedrijf afzet Marktaandeel afzet Prijs Omzet Marktaandeel omzet Coca cola 60 miljoen liter 60% € 1,50 € 90 miljoen 53% Pepsi 40 miljoen liter 40 % € 2,00 € 80 miljoen 47% Totale markt 100 miljoen liter 100% € 170 miljoen

Markaandelen supermarkten

Marktleider Bedrijf met het grootste marktaandeel In Juli had Ipad volgens GFK 54% marktaandeel, wie zijn de andere 46% een overzicht Jumbo neemt C1000 over voor 900 miljoen

4.14 In 2010 worden 1.186.000 fietsen verkocht. Dit is 91,3% (daling van 8,7% tov 2009) van aantal fietsen dat in 2009 wordt verkocht. In 2009 worden dan (1.186.000/91,3%) x 100% = 1.299.014 fietsen verkocht Gemiddelde prijs 2010 = omzet 2010/afzet 2010 = € 898.000.000/1.186.000 = € 757,17

4.14 Gemiddelde prijs 2009 = omzet 2009/afzet 2009. Omzet 2009 = (€ 898.000.000/97%) x 100% = € 925.000.000 925.000.000/1.299.000 = € 712

4.15 Marktaandeel Accel in omzet = 612,4/898 X 100% = 68,2% (N-0)/O X 100% = (192.000 – 210.000)/210.000 x 100% = - 18.000/210.000 X 100% = - 8,57% 192.000/1.186.000 x 100% = 16,1% Gemiddelde prijs Gazelle = omzet/afzet = € 134.500.000/192.000 =€ 700,50. Gemiddelde prijs accel = € 612.400.000/845.000 = € 724,73

4.5 Marketing Marketing: alles wat een bedrijf doet om meer te verkopen Instrumenten van marketing zijn de vier P’s: prijs, product, plaats en promotie Hoe deze instrumenten worden ingezet en worden gecombineerd noemen we de marketingmix.

Product Hoe ziet het product eruit en wat kan ik ermee doen. Kenmerken van het product Verpakking Merk (A merk en huismerken; huismerken worden steeds belangrijker in de supermarkten)

Plaats Waar verkoop ik mijn product? Op internet en/of in een winkel (brick en click). Click en collect van V&D Waar in de winkel (bij kassa, vooraan, onderaan in het schap) Waar staat de winkel ( Kalverstraat, Zuid oost) Hoe ziet mijn winkel eruit (mooie inrichting, muziek, denk aan Apple store.)

Prijs Welke prijs vraag ik voor mijn product? Geef ik kortingen?

Promotie Reclame Acties (mini’s, voetbalplaatjes)

Personeel Vaak kennen we ook nog een 5e P Namelijk de P van personeel. Deskundig en vriendelijk personeel verkoopt meer

4.6 Reclame Commerciële reclame Ideële reclame (voor een goed doel):Sire: geef kinderen hun spel terug…. Verborgen reclame (GTST) Reclamecode: regels over reclame waaraan iedereen zich moet houden (b.v. geen reclames over roken, snoepreclames met een tandenborstel…)

Reclame Reclame gaat via media. Media zijn de middelen waarmee reclame wordt gecommuniceerd zoals tv, radio, internet, kranten, billboard etc…

4.7 Consumentengedrag Duo Penotti. Duo Penotti en de vier p’s Prijs Product: verschillende potten, keurmerk op de pot Plaats: waar wordt het verkocht, webwinkel, waar staat het in het schap? Promotie: op tv: twee kleuren in een potti.

4.7 Consumentengedrag Marketing en reclame beïnvloeden ons bij het maken van keuzes.

Hulp….. Consumenten organisaties en keurmerken helpen ons bij het maken van keuzes. Consumenten organisaties: consumenten-bond, vereniging eigen huis, anwb. Helpen b.v. met vergelijkend waren onderzoek. Keurmerken: helpen ons bij maken van keuzes Er zijn heel veel keurmerken, waaronder utz

Eko Biologische producten Bekendste keurmerk

Fair trade Keurmerk voor eerlijke handel, boeren krijgen minimumprijs voor hun producten

Kema keur Veiligheid electrische apparaten Marketing instrument

Made by Keurmerk voor verantwoorde kleding

UTZ Keurmerk voor duurzame landbouw Opgericht door Albert Heijn

Filmpjes Made by en UTZ

MVO Maatschappelijk verantwoord ondernemen Ondernemen gericht op winst maar rekening houdend met mens en natuur We spreken ook wel van de drie P’s (profit, planet en people)

Drie p’s Profit: winst People: goede lonen, goede arbeidsomstandigheden, geen kinderarbeid Planet: geen milieuvervuiling, lage Co2 uitstoot, afvalscheiding etc

MVO Steeds meer bedrijven doen aan mvo Steeds meer bedrijven zetten mvo in als marketinginstrument

Opdracht eigen spijkerbroek (of ander kledingstuk) Van welk merk is je spijkerbroek? Wat heb je ervoor betaald? In welk land is je spijkerbroek gemaakt? Wat doet de fabrikant/winkel waar je de broek hebt gekocht aan mvo (zoek op internet)? Opdracht verwerken in je werkstuk bij mvo

computerlokaal Opdracht over mvo (eigen spijkerbroek) en ga verder met het werkstuk Toets 26 maart……over hoofdstuk 4 Opdracht Efteling: maken en telt mee voor rapport Volgende week sommen oefenen. Boekjes met uitwerkingen