Fietsbeleid in Breda, vanaf 2013 net een beetje anders……

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
©tv. Cultureel Jongeren Paspoort Cultureel Jongeren Paspoort
Advertisements

Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Fietsers in het buitengebied
Naam, Afdeling, Dag maand jaar, Plaats
Nieuwe impulsen voor de fiets
Verkeersveiligheid Buitenveldert
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Vlakglas in de bouw VMP – congres 12 november 2013.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Ledenwerfacties Zaterdag 4 mei 2013.
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
INTERNET het communicatie-instrument voorbij Mobiele marketing.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
Cijfers en uitdagingen Luc Hamelinck. te veel te duur te traag … dynamisch? efficiënt? modern? klantgericht? …
Career Campus 2013 Fontys Hogescholen MVGM WINKELMANAGEMENT Vastgoedmanagement 2.0 De toekomst van Vastgoedmanagement Datum: 20 maart 2013.
Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid,
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
gemeentelijk Fietsparkeer-Management-Systeem
PKN in contact met Nederland: kijk op het leven en kijk op geloven
Fietsparkeren in Delft
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
ENERGIETRANSITIE: ONDERZOEK VOOR DE MARKT INNOVATIE VAN BELEID Ministerie van Economische Zaken nov.05.
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
FIETSFORUM TILBURG Ingesteld en gesubsidieerd door de gemeente Tilburg.
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Fietsparkeren Spoorzone Delft
De energieneutrale stad visievorming met stakeholders Rob Folkert.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
2e Wet van Newton: kracht verandert beweging
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Easykitchening. Inhoud Wat is Easykitchening? Hoe zijn we te werk gegaan? Wat zijn de behaalde resultaten? Wat hebben we geleerd?
Fietsparkeren in Dordrecht anno Agenda Proces Kader meten Fietsparkeur Geschiedenis Oordelen en aanbevelingen.
Drechtsteden. Taart daar beginnen we mee ;-) Drechtsteden 400 leden ( inwoners) 6 gemeenten (Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht,
2030 Steden – wordt Dordrecht winnaar of verliezer? ECF gratefully acknowledges financial support from the European Commission.
Maatschappelijk Vastgoed over 10 jaar…. if you can't stand the heat, get out of the kitchen Hans Mommaas Tilburg University – NHTV Breda Amersfoort, 17.
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
CASE STUDIE 15 Door: Van Looy Rob De Laet Hans. Doelstelling Problematiek bij Viewcolor vastellen en eventuele oplossingen voorstellen.
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
Symposium Bikenomics Platform FietsFilevrij 13 oktober 2015.
DE FIETS ALS BANENMOTOR. JOS SLUIJSMANS Cycling Consultant Fietspromotor Organistatie van Fietsevenementen Fietsen is Fun.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
11 2 december 2015 Consultatiebijeenkomst Fietsplan Ede.
Infosessie duurzaamheidsmeter 26/2/2013 omgaan met duurzaamheidscriteria voor gebiedsontwikkeling aanpak case Innovatiepark geel.
Afdeling Fietsen Dé stem van de fietsindustrie Amsterdam
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Duurzaam- heidsagenda GT 11 maart 2015 Jaap Tuinstra.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Sociale Energietransitie.
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
De Fietsersbond op weg naar 2015
Zero emissie personenvervoer
Transcript van de presentatie:

Fietsbeleid in Breda, vanaf 2013 net een beetje anders…… Rob Temme, afdeling mobiliteit & milieu

begonnen met ‘oud’ beleid Breda autostad <> consolideren begonnen met ‘oud’ beleid

begonnen met een uitdaging

huidig fietsbeleid voortzetten ?

… of het nieuw leven inblazen ? hier kiezen we voor omdat we van mening zijn dat de fiets meer dan nu het geval is een wenzenlijke bijdrage kan leveren aan onze stedelijke bereikbaarheid korte interne autoverplaatsingen kunnen deels voorkomen worden meer ruimte in de (binnen)stad

bestuurlijke identiteitscrisis ? PM: infografic met feiten en cijfers over breda Pm: constante modal split vanaf 2007, we moeten iets met de fiets bestuurlijke identiteitscrisis ?

Breda wordt een fietsstad

fietsbeleid moet minder ideologisch fietsen is geen vanzelfsprekendheid meer IDEOLOGISCH: MINDER STUREN OP DAT FIETSEN GEZOND IS, GOED IS VOOR HET MILIEU OOK NIET MEER DE AUTO AFZETTEN TEGEN DE FIETS, BEIDEN HEBBEN HUN DOEN EN VOORDELEN HET GAAT NIET MEER OM DE VOORDELEN HET GAAT OM “WHAT IS IN IT FOR ME” JARENLANG ALLEEN MAAR TE FOCUSSEN OP INFRA-KANT DEZE IS KLAAR EN DEZE VANZELFSPREKENDHEID IS WEG JARENLANG HAD DE FIETS EEN

fiets(beleid) is een product rendement opleveren tevreden aandeelhouders markt-specifiek fiets(beleid) is een product fietsen is een product, zo gaan we het ook benaderen mensen moeten zich prettig voelen bij dit product, moeten het (meer) gaan gebruiken product verkopen zonder andere vormen af te branden geen autotje pesten gewoon de fiets meer voorrang geven investeringen meer laten renderen, daar waar het zin heeft

communicatie & marketing PM: wat gaan we de komende jaren doen ? 1.lifestyle based communicatie & marketing fietsen is een product, zo gaan we het ook benaderen mensen moeten zich prettig voelen bij dit product, moeten het (meer) gaan gebruiken NIET IEDEREEN IS HETZELFDE, BINNEN 1 REISMOTIEF KAN ER EEN VERSCHIJDENHEID AAN MENSEN ZIJN DIE ANDERE AFWEGINGEN EN KEUZES MAKEN COMMUNICATIE IS NIET GENERIEK MAAR DAT DOEN WE NU WEL.

waarom dan anders ? 1956 1955 Tv-presentator Tv-presentator circa € 150.000 Amsterdam 1955 Tv-presentator circa € 150.000 Amsterdam Clairy Polak Patty Brard waarom dan anders ?

2. instandhouding netwerk De aandeelhouders tevreden houden Goed beheer en onderhoud is een vereiste ! MEER DAN VOORHEEN OP INVESTEREN

3. meer ruimte voor de fietser SLECHT SIGNAAL !! Renderen van investeringen heeft pas zin als je overal kunt fietsen, geen uitzonderingen SHARED SPACE !!!! de binnenstad is beperkt toegankelijk voor de fiets incl parkeerverbod Dit heeft gevolgen voor de concurrentiepositie van de fiets Geen goed signaal Heeft een effect op het rendement van maatregelen en onze aandeelhouders zijn niet blij en fietsen er toch doorheen Onderzoek van oa het fietsberaad heeft aangetoond dat conflicten tussen voetgangers en fietsen vanzelf oplossen

4. meer stedelijke snelfietsroutes = verhaal Martijn gaat om concurrentiepositie en een speciale plek Reistijdverhoudingen veranderen meer kans voor modal shift In randvoorwaardelijke zin ingrepen nodig Nu route singel <> EL en vanaf 2014 de route station <> OH Daarna nog 3 routes uitrollen met absolute voorrang voor de fiets

5. we doen het niet meer alleen Faciliteren, communiceren en motiveren Partijen samenbrengen en gebruik maken van ieders comm kanalen

Mei-maand fietsmaand Wielerkleding Uitingen voor evenementen beschikbaar stellen Acties met lokale ondernemers etc

6. door het leuker te maken Relatie renderen en aandeelhouders Leuk blijft hangen, niet leuk ook in negatieve zin

kies voor fietsen en win meer prijzen leuker maken door aan de voorkant goed gedrag te belonen (Roelant) en door aan de achterkant trackingdata binnen te halen (Joost)

‘leg’ de fietser meer in de watten Naast leut is het ook zaak de fietser te blijven verwennen Net ijsjes uitgedeeld aan fietsers snelfietsroute Net collega’s verwend met een sousje, een gratis check-up van de fiets en op de foto met de fiets: bedanken fietsend naar het werk Zo zijn er meer acties waar we op broeden

7. fiets is onderdeel van stedelijke ontwikkeling geen sectorale plannen meer Maak de fiets onderdeel van de stedelijke ambities Er is minder tot geen discussie meer over de status van de fiets De fiets maakt nu onderdeel uit van het uitvoeringsperspectief, de programmeringsdiscussie en wedijvert mee met andere thema’s Aandacht bij coalitiebesprekingen etc. Kortom: veel kansen

het effect is een duurzame transitie Sectoraal aandeel van 9% = 1.3 mln per collegeperiode Integraal aandeel van 18% = 5,6 mln per collegeperiode het effect is een duurzame transitie